Rentetrøbbel

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig hvor stor sak det er mulig å gjøre ut av at DnB NOR setter opp rente samtidig som Gjedrem setter ned styringsrenta.

Banken har 6 ukers varsligstid på renteendringer på eksisterende lån. Når retningen på styringsrenta plutselig snur betyr dette at utlånsrenta for eksisterende lån trenger seks uker på å komme etter. Hvor vanskelig kan det være for meidia å forstå dette?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja..det er jo litt rart at Nordea varsler at renten settes ned, samtidig som DNB varsler at den skal opp.

Det at de setter renten opp nå kan jo ikke skyldes pengemarkedsrenten...den har jo ikke gått opp de siste dagene - snarere tvert i mot. Da er de i så fall utrolig treige i avtrekket.

Nei - skal jeg gjette så ønsker DNB nå å tjene litt penger på høye rentemarginer. Vil vel tro situasjonene i markedet nå er såpass "uoversiktelig" og at det i tillegg kan være vanskelig å få nye lån - så dette er vel en periode hvor knapt noen skifter bank - og da ser DNB sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner.

Jeg har bekjente som har vært kunde i DNB i mange år - og du må rett og slett passe på betingelsene kontinuerlig - hvis ikke sakker man akterut. DNB har heller ikke vært konkurransedyktig opp i mot Skandiabanken, Landkreditt Bank eller Nordea som jeg har brukt.

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
OMF skrev:
Tja..det er jo litt rart at Nordea varsler at renten settes ned, samtidig som DNB varsler at den skal opp.

Det at de setter renten opp nå kan jo ikke skyldes pengemarkedsrenten...den har jo ikke gått opp de siste dagene - snarere tvert i mot. Da er de i så fall utrolig treige i avtrekket.

Nei - skal jeg gjette så ønsker DNB nå å tjene litt penger på høye rentemarginer. Vil vel tro situasjonene i markedet nå er såpass "uoversiktelig" og at det i tillegg kan være vanskelig å få nye lån - så dette er vel en periode hvor knapt noen skifter bank - og da ser DNB sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner.

Jeg har bekjente som har vært kunde i DNB i mange år - og du må rett og slett passe på betingelsene kontinuerlig - hvis ikke sakker man akterut. DNB har heller ikke vært konkurransedyktig opp i mot Skandiabanken, Landkreditt Bank eller Nordea som jeg har brukt.

Mvh
OMF
Det du skriver stemmer ikke helt. DnB NOR varslet for seks uker siden at de setter opp renta. Da steg pengemarkedsrenta. Men på grunn av 6 ukers varslingsfrist gjelder ikke økningen før nå for eksisterende lån.

Nordea varsler nå at de setter ned renta, men for eksisterende lån gjelder ikke det før 10. desember, altså om seks uker.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Man skulle tro det var mulig for DnB å varsle rentenedgang nå, med virkning om 6 uker.
Nåvel, jeg forlot DnB-skuta for et år siden, til fordel for en bank som setter ned renten i disse dager. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
oddgeir skrev:
Man skulle tro det var mulig for DnB å varsle rentenedgang nå, med virkning om 6 uker.
Nåvel, jeg forlot DnB-skuta for et år siden, til fordel for en bank som setter ned renten i disse dager. ;D
Jeg tipper det ikke tar lang tid før de også gjør det.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Noe sier meg at denne finanskrisen og DnB sin kundebahndling, eller snarere forakt for sine egene kunder er slutten på DnB sin tid som Norges største bank.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
wotg skrev:
Noe sier meg at denne finanskrisen og DnB sin kundebahndling, eller snarere forakt for sine egene kunder er slutten på DnB sin tid som Norges største bank.
DnB NOR er en pengemaskin uten like og dette har liten betydning for dem. Det er skrevet side opp og side ned med negative artikler om DnB NOR de siste årene samtidig som banken tjener mere og mere penger.

Dessuten viser avisene til offentlige lister over renter og ofte de rentene som du får uten kundeprogram. I tillegg kan hver enkelt kundebehandler gi individuell rente til sine kunder. Jeg var selv lånekunde i DnB NOR i 7år og hadde hele tiden bedre eller like god rente enn den som sto på topp i bladet Dine Pengers rangering. Dette selv om DnB NOR var blant de dårligste på den samme listen.

mvh,
OS

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
wotg skrev:
DNB suger. Fokus Suger, -var bra, men er nå blitt stor og suger den også...
Finn en liten bank, da blir alt så meget bedre :))

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
BT skrev:
Nordea varsler nå at de setter ned renta, men for eksisterende lån gjelder ikke det før 10. desember, altså om seks uker.
På lappen jeg nettopp fikk fra Nordea kutter de renten på lånet mitt med 0.6% fra og med 20 november.

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Antall liker
670
Nordea:

Da Norges Bank satte ned renta på onsdag var Nordea den første banken som varslet at de følger etter.

- Vi valgte å sette ned renta med 0,5 prosentpoeng på onsdag, og dette får da virkning om seks uker. 23 september valgte vi å sette opp renta med 0,25 prosentpoeng, og dette får virkning fra 6. november, forklarer informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea.

Det betyr at nåværende Nordea-kunder først vil få litt dyrere rente - deretter litt billigere rente. Den effektive nedgangen vil bli 0,25 prosentpoeng.

- Dette er en forsinket reaksjon, som forvirrer mange kunder. Derfor er vi utrolig nøye på å opplyse om virkningsdato og nivå etter renteendringer. Vi har et selvstendig ansvar for å varsle kundene så godt vi kan. Et godt råd for kundene er å legge alle renteendringsbrevene ved siden av hverandre i rett rekkefølge. Da vil de få en riktig oversikt, sier Sevang.

For en lånekunde i Nordea vil det da se slik ut: Opp 0,25 prosentpoeng, opp 0,6, ned 0,6, ned 0,5 prosentpoeng.

Fra: http://www.dagbladet.no/art/finanskrisa/bank/3595093/

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.748
Torget vurderinger
1
Bytt bank sier Kristin Halvorsen. Men det er lettere sagt enn gjort i disse turbolente banktider. Mange huslån i dag lar seg simpelthen ikke flytte. I hvertfall ikke til noe bedre betingelser enn de du sansynligvis har. Forøvrig er finansministeren (staten) største aksjonær i DnB, med noen og tredve prosent, og pådriver for større overskudd (utbytte) hvert år.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.046
pedal skrev:
Forøvrig er finansministeren (staten) største aksjonær i DnB, med noen og tredve prosent, og forsyner seg grovt av bankens overskudd (utbytte) hvert år.
Jepp, så når Kristin Halvorsen sier at hun er dypt provosert over at bankene (med henvisning til DNB Nor) ikke setter ned renta når Norges Bank setter ned renta, så sier hun dette mens hun sitter med fingrene i jugekors. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så satte DnB NOR ned renta også.
Jeg lurer på hvor mange kunder de mistet i løpet av de dagene de ventet med å gjøre det.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Veldig godt poeng, pedal. De fleste har ikke annet valg enn å sitte på gjerdet til det slipper opp litt. Noe det muligens gjør om litt.

pedal skrev:
Bytt bank sier Kristin Halvorsen. Men det er lettere sagt enn gjort i disse turbolente banktider. Mange huslån i dag lar seg simpelthen ikke flytte. I hvertfall ikke til noe bedre betingelser enn de du sansynligvis har. Forøvrig er finansministeren (staten) største aksjonær i DnB, med noen og tredve prosent, og pådriver for større overskudd (utbytte) hvert år.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Så satte DnB NOR ned renta også.
Jeg lurer på hvor mange kunder de mistet i løpet av de dagene de ventet med å gjøre det.
Ikke så mange tror jeg. Folk flest er nok tregere til å bytte bank enn det kan se ut som i enqueter på gata.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det kan synes som stemningen blant politikere og journalister er at vi skal la norges dummeste mann eller kvinne få bestemme renten på norske banklån. For det er sååå vanskelig å forstå hvorfor bankene må sette opp renten. Og hver gang bankene forsøker å forklare hvorfor de gjør det, så bare gjentar man hvor vanskelig det er å forstå dette i stedet for å forsøke å forstå det. Det er en ignorant holdning ute og går, og nå er det fritt fram for den enhver idiot å hevde at bankene burde sette ned renten for å unngå dette stoooore pedagogiske problemet.

Jeg har liten sans for at rikspolitikerne og rikssynserne pisker opp bermestemningen på den måten. La nå de som driver bank få gjøre det de kan - og så kan vi andre drive med det som vi kan.

Det er neppe usunt at bankene strammer inn litt. Hele verden forøvrig er så innstilt på en silkemyk landing at det er nesten skremmende. Store deler av den vestlige verden har levd over evne de siste årene, men før eller siden må vi ta tæring etter næring.

Ikke dermed sagt at jeg anbefaler DnB ved neste korsvei ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
0
Nå er det jo eksperter som faktisk hevder at det vil være bra for økonomien og husprisene i landet om rentene fortsatt kunne være "rimelig høye". Hvis rentene faller fortsatt blåser vi bare boligboblen så stor at den at den sprekker med et BANG! Fornuftig høy rente vil etter sigende gjøre at tilgangen på kapital vil bli lettere, og det vil stimulere boligomsetningen. Problemet akkurat nå er ikke at renta er høy, men at folk ikke får finansiert de husene de ønsker å kjøpe. Man får ikke lån før man har solgt sittt eget hus først, og så lenge ikke noen får lån går omsetningen mot null! Og det er farlig fordi det kan gjøre at boligmarkedet imploderer med følge at bankene kolapser. For øyeblikket sitter bankene med motorsag og sager over den greina de sitter på ved at de ikke vil låne ut penger til de som trenger det.

Det faktum at det ligger 22.000 boliger ute på Finn betyr selvsagt at 22.000 familier ønsker å selge boligen sin, men det betyr jo for pokker også at det finnes 22.000 kjøpere der ute også! De 22.000 må jo ha en ny bolig når de har solgt den gamle. De skal da ikke bo i skoeske når boligen er solgt heller! ::)

Det regjeringen kunne gjøre som ville være fornuftig var å gi en smule skattelette slik at folk har råd til å betale de rentene de har. Men å si "skattelette" til de rødgrønne har jo samme virkning som å vise et kors til en vampyr! De blir ofseleg dårlige, får svimmelhetsanfall og kvalmetokter! ;D

Kapital finnes jo i markedet men bankene er jo blitt så hysteriske at du nesten må bevise at du ikke trenger lån før du kommer i betraktning for å få. Jeg lånte nettopp opp huset til 60% grensen og det var ikke noe problem, "kunderådgiveren" kunne godt tenke seg å gi meg det dobbelte bare på lønna mi! Nå ligger vi på 1X inntekt og banken ville kunne strekke seg mot 3X sa de. Nå var jeg med den forrige bankkrisen, så jeg låner ikke mer enn at jeg vet jeg klarer å betale renter og avdrag, og samtidig ha råd til både indrefilet, god Rohne vin, cognac og malt! ;D Livet består av så meget mer enn å betale renter og avdrag på lån, det skal gjerne leves på 1.te klasse også! 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Livet består av så meget mer enn å betale renter og avdrag på lån, det skal gjerne leves på 1.te klasse også! 8)
Så sant så sant. 8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Heisann! Der satte DnB NOR ned renta med renta med 1 %-poeng, før Gjedrem har fått gjort noe med styringsrenta. Nå tar vel media og alle som har kritisert banken da de nølte litt med å sette den ned sist, bølgen...
;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.083
Torget vurderinger
1
Gjerdrem! -sett ned rent, vi krever rentenedsettelse!! NÅ!! :D

P

Parelius

Gjest
Neppe store nedsettelsen som kommer; Gjerdrem er nok for mye inne i tanken om at problemene også er selvforskyldt, så da kan de bare steke i sitt eget fett.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er ikke utenkelig at møtet blir fremskyndet, og at Gjerdrem slår til med så mye som 100 poeng ned.

Det er alvorlig mange som nå går ut i arbeidsledighet, og selv om regjeringen ikke har tatt alvoret inn over seg, og istedet kjører presisjeløpet, er presset på Gjerdem nå så sterkt, at han må gi etter, og avvike fra den rentebanen han skisserte bare for 14 dager siden.

P

Parelius

Gjest
Skal vi vedde en øl, Oddgeir? Utleveres på Underwater.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg vil tippe han ikke lar seg presse men venter til 17. og 50p ned. Mulig 75 hvis det politiske presset blir uholdbart.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
En av politikkens grunnregler (ref. Bondevik) er at negative opplysninger bør samles opp og tas under ett.
Gode nyheter derimot bør porsjoneres jevnt utover valgperioden.
Følg med på Søndagsrevyene mens n-n-n-nervøse bedrifter skysser ut folk- og forundringspakkene venter bak Soria Moria lafte-slott.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Jeg vil tippe han ikke lar seg presse men venter til 17. og 50p ned. Mulig 75 hvis det politiske presset blir uholdbart.
Jeg tviler på at NB/Gjedrem svaier noe særlig ift politisk press. 50 basispunkter eller mer ned tor jeg uansett er et ganske sikkert tips. I lys av det Riksbanken, Bank of England den Europeiske sentralbanken har gjort de siste dagene så er det god sannsynlighet for at det blir mer enn 50 punkter, men den norske økonomien er i sammenlikning ganske stødig enda på tross av kredittskvisen, så jeg tviler på at vi får se 100 punkter.

mvh
KJ

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Hvis dere venter med å treffes til sånn ca 16-17 des kommer jeg også!

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Min bank var også så snill å sette ned renten med 1%, samtidig som DnB her om dagen :)

P

Parelius

Gjest
Spiralis skrev:
Parelius skrev:
Tirsdag 16. eller torsdag 18. - operadager. Det må vel kunne gå an å få til; nesten som et lite julebord for marinerte synapser… Oddgeir har jo uansett ingen seiling å bedrive de dagene vil jeg tro.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Spiralis skrev:
Parelius skrev:
Tirsdag 16. eller torsdag 18. - operadager. Det må vel kunne gå an å få til; nesten som et lite julebord for marinerte synapser… Oddgeir har jo uansett ingen seiling å bedrive de dagene vil jeg tro.

Lite seiling. Skuta ligger i burkaen sin og venter på høyere temperaturer.

Både tirsdag og torsdag passer fint for min del. Man må jo stille opp når man får slikt storfint besøk.

Topp Bunn