Nå er det jo eksperter som faktisk hevder at det vil være bra for økonomien og husprisene i landet om rentene fortsatt kunne være "rimelig høye". Hvis rentene faller fortsatt blåser vi bare boligboblen så stor at den at den sprekker med et BANG! Fornuftig høy rente vil etter sigende gjøre at tilgangen på kapital vil bli lettere, og det vil stimulere boligomsetningen. Problemet akkurat nå er ikke at renta er høy, men at folk ikke får finansiert de husene de ønsker å kjøpe. Man får ikke lån før man har solgt sittt eget hus først, og så lenge ikke noen får lån går omsetningen mot null! Og det er farlig fordi det kan gjøre at boligmarkedet imploderer med følge at bankene kolapser. For øyeblikket sitter bankene med motorsag og sager over den greina de sitter på ved at de ikke vil låne ut penger til de som trenger det.
Det faktum at det ligger 22.000 boliger ute på Finn betyr selvsagt at 22.000 familier ønsker å selge boligen sin, men det betyr jo for pokker også at det finnes 22.000 kjøpere der ute også! De 22.000 må jo ha en ny bolig når de har solgt den gamle. De skal da ikke bo i skoeske når boligen er solgt heller! :
Det regjeringen kunne gjøre som ville være fornuftig var å gi en smule skattelette slik at folk har råd til å betale de rentene de har. Men å si "skattelette" til de rødgrønne har jo samme virkning som å vise et kors til en vampyr! De blir ofseleg dårlige, får svimmelhetsanfall og kvalmetokter! ;D
Kapital finnes jo i markedet men bankene er jo blitt så hysteriske at du nesten må bevise at du ikke trenger lån før du kommer i betraktning for å få. Jeg lånte nettopp opp huset til 60% grensen og det var ikke noe problem, "kunderådgiveren" kunne godt tenke seg å gi meg det dobbelte bare på lønna mi! Nå ligger vi på 1X inntekt og banken ville kunne strekke seg mot 3X sa de. Nå var jeg med den forrige bankkrisen, så jeg låner ikke mer enn at jeg vet jeg klarer å betale renter og avdrag, og samtidig ha råd til både indrefilet, god Rohne vin, cognac og malt! ;D Livet består av så meget mer enn å betale renter og avdrag på lån, det skal gjerne leves på 1.te klasse også! 8)