Renault Grand Scenic

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Hva synes dere om denne bilen? Lurte på en å kjøpe en slik en brukt. Liten bensinmotor på 1.6 og 110 hester, godt utstyrt, 7 seter med meget god bagasjeplass som 5 seter. Store (skyvbar) glasstak, klima og skinnseter.

Bruk: famile på 4 med langturer stort sett om sommeren.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Tror jeg satser på denne.  Kanskje litt undermotorisert men en slik bil innbyr ikke til noe mer uansett.

Det er jo en bil som er grei for en småbarnsfamilie.  

Ingen som har noe negativ å si om holdbarheten til Renault i dag?   Renault har vel vært bedre enn de andre franske tidligere i så måte, men levetid blant de beste merkene.  Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til en bil med så mye elektronisk utstyr.  For meg som har en eldre Passat var det velkommen til fremtiden, det hadde ikke engang en ordentlig nøkkel, men et kort. Start/stopp var en knapp og parkeringsbremsen var elektronisk. ..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Renå er på hall når det gjeld driftstryggleik samanlikna med andre bilar, seiest det, medan Pusjå er på veg oppover...ikkje veit eg..
Men denne såg fornuftig ut. Ikkje minst når det gjeld storleik i høve drivstofforbruk. Det negative om driftstemperatur er vel berre eit problem om du bur i Rørosområdet?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Ja, jeg leste den testen jeg også. Tror det med temperatur gjaldt dieselmotoren på 1,5 liter. En annen test nevnte noe småplukk jeg allerede hadde funnet på testturen bortsett fra om lite sidestøtte på førersetet. Det var veldig god støtte syntes jeg, nesten i det smaleste laget for min rygg men det gikk akkurat. På fremre passasjerside kunne jeg strekke bena helt ut, pluss tær. (Tror vi vil sloss om å være passasjer i denne. Nedkjølt hanskerom, luftig og lys kupe, godt sete...)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har nettopp solgt min Renault Laguna etter 3 lykkelige år. (2003 modell)
Min var utstyrt med en 1,8 bensin, med 120 hk.
Renault er comfort, comfort og comfort.
Lavt støynivå, litt lat motor, men hva så?
I løpet av disse årene opplevde vi ingen feil av noe slag. Jeg anbefaler gjerne Renault, men den må være nyere enn 2001(tror jeg), da de nye modellene kom. Tidligere modeller var skjemmet av mange tekniske feil.

gudd løkk.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.724
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Alder på ønskeobjektet?

Jeg har kjørt Scenicen (1999-mod) til en kjenning, og den girkassa var forferdelig - snakker om å røre i grøten når en skulle skifte gir...

Mazda, Ford C-max og ymse VW (1999 eller nyere modeller) jeg har kjørt, hadde veldig presise girkasser i forhold.

En bil som jeg synes veldig godt om i den klassen er VW Touran. Litt kjedeleig å se på men veldig komfortabel og god å kjøre. 1.9 TDI-motoren passer veldig godt til den bilen.

Johan-Kr

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Det er en 2004 modell. Girkassen virket meget presis og god på den lille prøveturen.

Her er noen bilder.

Lyst og luftig.

Mange seter.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Det var noe den ikke kunne som er bra på vanlig Scenic. F eks kunne man ikke ta ut midtsetet og flytte yttersetene innover for mer luft og plass.

De to bakerste setene er fullstendig ute av veien når de slås ned. Vi trenger ikke 7-seter men det kan være kjekt å ha i noen tilfeller. Kun 200 liter bagasjerom bak når de er i bruk. Ellers opp til 2000 liter.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Da må jeg melde at etter en snau ukes som eier av Renault er veldig fornøyd. Lettkjørt og god, virkelig god plass til alt mulig og et elegant indre og ytre.

Legger merke til reklame for denne nå. Dersom du er interessert i en bil til 299K så har Renault kampanje på denne nå.

http://www.renault.no/no.aspx

Ganske lik min men mitt glasstak kan skyves bak. Jeg ble veldig glad for soltak på min forrige bil uten klima. Jeg får se hvor mye det blir brukt nå.

3

322_911

Gjest
Gratulerer med ny fin bil. Ikke helt en Sierra... men sikkert grei nok lell :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Gratulerer med ny fin bil. Ikke helt en Sierra... men sikkert grei nok lell :)

Takker og bukker.

Sierra var jo en klassiker. Dersom du har for mye fritid og penger og ikke vil kvitte deg med Sierraen kan du jo lage en AC Cobra.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Sierra en klassiker? Ingen tvil om at man skal høre mye rart før ørene faller av.
Sierra må vel kunne sies å være en av Fords virkelig dårlige biler, og det sier ikke så
rent lite.

AC Cobra derimot. Det er en KLASSIKER. Men å bruke sierradeler for å bygge seg en
Cobra kit car er direkte kriminelt.

J

Jurassic

Gjest
Sierra er jo den siste gode Ford'en.

Veldig responsiv, forholdsvis sprek og med bakhjulstrekk.

Men for folk som er livredde for å komme sidelengs vinterstid er den nok ikke perfekt.
Hva med å finne et islagt vann og lære deg å kjøre bil der?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Dersom Sierra var den siste gode Forden har Ford dårlige tider.....Snuser på en slektning av den Grand Scenic'en nemlig Citroen C4 Grand Picasso, helt ny modell som føles endel mer moderne enn Renault'en som har vært noen år nå. Koster omtrent det samme også, og både jeg og fruen satt godt i lenestolene fremme. Med automat ble girspaken i midtkonsollen fjernet og her var det istedet et kjøleskap! Panorama frontrute gjorde enhver tripp til byen til en REISE, man ser jo hele himmelen, helt fantastisk. Har funnet en demo-kjørt toppmodell i tyskland som har gått 150mil og den koster ca370.000 på norske skilter og skal jeg bestille en tilsvarende her i butikk snakker vi 510.000. Uansett, dersom jeg gårfor en ny norsk bil blir det mindre motor, enklere utstyrt men med diesel og automat, kommer på ca340.000

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Du ble vel ikke fornærmet på Fords vegne når jeg sa at Sierra var en dårlig bil, Jurassic?
Det trodde jeg alle visste.

Jeg har forøverig selv vært eier av en Ford. En '67mod. Anglia. Det var en morsom bil,
men hadde selvfølgelig sine svakheter.

J

Jurassic

Gjest
Sierra oppfattes som en dårlig bil blant dårlige sjåfører...

Skal man kjøre bil er sierra samt E30 karosseriet til BMW utrolig morsomme å kjøre.

Men for enkelte sjåfører kan den nok bli for skummel.
Dumt å vite hvordan en bil oppfører seg.....

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Nå skal vi ikke begynne å krangle over et av Fords mer uheldige produkter, men jeg
synes vel det er på sin plass å nevne at det ikke kun er de såkalte dårlige sjåførene
som du kaller det som mener Sierra var en dårlig bil.
Sierra satte mang et grå hår i verkstedsansatte p.g.a. feil og mangler bilen var beheftet
med.

J

Jurassic

Gjest
Men de feilene kom med den nye motoren. De første Sierraene som hadde lite elektronikk var ganske feilfrie.
Men med DOHC motoren kom feilene også.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ærlig talt, og ikke ta på vei nå, men hva er så spesielt med en sierra? hva som helst annet av eldre biler kan vel være minst like bra, om ikke bedre, med tanke på driftssikkerhet og kjøreegenskaper? at det er moro å kjøre bakhjulsdreven bil kan sikkert alle med en viss bilinteresse skrive under på, men det må da mer til for å kvalifisere til å nevnes 20 år etterpå som en god bil?

J

Jurassic

Gjest
Ærlig talt, og ikke ta på vei nå, men hva er så spesielt med en sierra? hva som helst annet av eldre biler kan vel være minst like bra, om ikke bedre, med tanke på driftssikkerhet og kjøreegenskaper? at det er moro å kjøre bakhjulsdreven bil kan sikkert alle med en viss bilinteresse skrive under på, men det må da mer til for å kvalifisere til å nevnes 20 år etterpå som en god bil?
Nå er Sierra allerede en klassiker (RS500).

Men vi er langt off topic så vi får vel komme tilbake til topic igjen så vi ikke ødelegger trådstarters tråd.

Topp Bunn