REL sub => gamle kontra nye modeller

Vegard

Medlem
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
0
Sted
Aure
Har fått med meg at mange av dere holder ST-serien fra REL høyt som musikalske sub'er.
Nå har vel de fleste av disse gått ut av produksjon og er erstattet av andre modeller.
Eierforholdene i REL har vel også endret seg de siste årene og dette kan vel ha medført andre prioriteringer i lydkvaliteten?? (Engelsk kontra amerikansk lydfilosofi)

Er disse nye like bra (bedre) enn de gamle, eller har de mistet noe på veien?

De modellene som er mest aktuelle for meg er Stampede, Strata, Storm fra den gamle serien, og R-205 eller R-305 av de nye. Skal brukes sammen med Canton Ref 9 i en middels stor stue. Det viktigste for meg er at de er lett å integrere med resten av anlegget og er troverdige på musikkgjengivelse.

U

utgatt60135

Gjest
Se det ja.. :) - REL har fortsatt produksjonen av Stampede og Strata V. Jeg syntes jeg var heldig som rakk å skaffe en utgått modell. Beskjeden fra Stereofil var klar, de nye var ikke like gode som de tidligere modellene på musikk. Skulle jeg kjøpe nye til den kvaliteten måtte jeg opp på de dyre Velodyne. Visstnok konstruerte de nye eierne subber mer mot hjemmekinomarkedet. De er vel mer opptatt av mye bass enn hurtig bass?

C

Cyber

Gjest
De er vel ikke noe hurtigere enn andre, men har vel så lite output at det er mye vanskeligere å få "for mye" bass... Ja, jeg har hatt Strata V av den gamle skolen. Kjempekjekk sak, men er ikke noe bedre enn andre og har ikke mye lyd enn den må...

U

utgatt60135

Gjest
Letteste sak i verden å få for mye bass med mine i allefall. Men med et stort rom så klart... eller de som vil ha mye overdreven bass :p. Mer detaljert/bedre definisjon da kanskje? Hva mente du med"den gamle skole"?

C

Cyber

Gjest
Lyngen skrev:
Letteste sak i verden å få for mye bass med mine i allefall. Men med et stort rom så klart... eller de som vil ha mye overdreven bass :p. Mer detaljert/bedre definisjon da kanskje? Hva mente du med"den gamle skole"?
Gamle skole, altså Strata fra før de snudde rundt hos Rel og kvaliteten skal ha blitt dårligere. Vel, jeg har hatt disse SVSene som mange her synes er dårlige og kun til kino, men de er like tighte som Rel, like kjappe og dypt og har faktisk nivå der nede og ikke bare avrulling nedover. Det handler bare om kalibrering i de fleste tilfeller.

C

Cyber

Gjest
Lyngen skrev:
Hva innebærer kalibrering av subwoofere?
Opptimal plassering i rommmet/eller best på et sted som er praktisk. Justering av fase i forhold til fronter, nivå i forhold til fronter, delefrekvens... Korrigere for eventuelle diper eller peaker om man har den muligheten.

U

utgatt60135

Gjest
Ok. Jeg ville bare ikke brukt et slikt ord om slik fysisk nødvendig jobb. Men det heter vel så fint det hvis man bruker målinger å støtte seg til da. Så du mener alle spiller så godt som likt bare de settes opp riktig ::). Du mener alså de nye REL´ene er like gode som de "gamle"?

C

Cyber

Gjest
Nei, forskjell på subber, og Rel er ofte lettere å få til da de ikke har så mye nivå helt nede i dybden. Meget gode subber, men ikke noe kjappere, mer musikalske enn andre utifra min erfaring.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
ST serien er <state of art>, og får du tak i en REL Storm 5 brukt for ca 7-8000kr, så blir det mest sannsynlig også din siste sub ;D Bedre blir det ikke til prisen uansett merke ;D

U

utgatt60135

Gjest
Har du prøvd dem mot SVS eller andre subber Jonas?

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
237
Torget vurderinger
19
Vegard skrev:
Det viktigste for meg er at de er lett å integrere med resten av anlegget og er troverdige på musikkgjengivelse.
REL er veldig lett å integrere med deres spesielle high-level kobling. Dette gjør at de også er veldig musikalske og passer veldig bra i ett stereo-oppsett. De har også den vanlige LFE koblinga for bruk i hjemmekinoen. (begge kan brukes samtidig). Strata 5 og Storm 5 har gått ut av produksjon. Mulig Mono har igjen noen på lager. Kan anbefale Strata 5, Storm 5, R-305 og R-505. ST serien er best på musikk. R serien er bra på begge deler, men kanskje ett lite hakk dårligere på musikk enn ST serien.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg har hatt både Storm og Stadium. Gode sub'er helt klart,men jeg synes ikke de var så enkle å integrere. Tror en får bedre resulatat av å ha to like suber som på en måte utjevner hverandre.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Lyngen skrev:
Trengs ikke, nevn 1 sub som er i nærheten av Storm 5 til rundt 15000kr, som skal levere både bra til film og ha high-end kvaliteter til musikk.

For en gangs skyld, så var jeg enig med lyd&bilde som ga 10 blank på alt ;)

PS: Selv om Stampede er liten og dyr, så tror jeg det kun finnes lykkelige eiere av den.

Rel Storm er dobbelt så dyr, men også 3 ganger så god. Lettere å integrere, går mye dypere og stresser langt mindre ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dessverre så har de nye REL eierene kjørt et genialt bra produkt rett i grøfta :-[

Selv ville jeg bare gitt ST serien et nytt navn, nytt moderne utseende og kalibrering utstyr m/mic. Spart masse utgifter og satt opp prisen 10%, samt beholdt Rels høye stjerne som kvalitetsmerke. MEN, jeg er ingen selger eller grunder, så dette er selvfølgelig bare en urealistisk tullefantasi.

C

Cyber

Gjest
jonas skrev:
Lyngen skrev:
Trengs ikke, nevn 1 sub som er i nærheten av Storm 5 til rundt 15000kr, som skal levere både bra til film og ha high-end kvaliteter til musikk.
Lett: SVS PC Ultra

Og før noen hisser seg opp, overhodet ikke no uthenging av Rel, men jeg synes tanken om at Rel er så vanvittig musikalske i forhold til annet utstyr ikke holder vann. Helt supre subber, men har ikke noe magistøv over seg som ikke andre saker har.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
cybervision_ skrev:
jonas skrev:
Lyngen skrev:

Og før noen hisser seg opp, overhodet ikke no uthenging av Rel, men jeg synes tanken om at Rel er så vanvittig musikalske i forhold til annet utstyr ikke holder vann. Helt supre subber, men har ikke noe magistøv over seg som ikke andre saker har.
Hvordan tror du Ultra vil integrere seg i et relativt vanskelig rom på 18kvm? Har du hørt alle tre tønne subbene til SVS?

Selv har jeg hatt den dyreste og beste Klipsch subben, den var like bra som Storm 5 ned til 20hz, men Rel subben går dypere og det betyr mye for meg, og derfor blir den min klare favoritt.

C

Cyber

Gjest
jonas skrev:
cybervision_ skrev:
jonas skrev:
Lyngen skrev:

Hvordan tror du Ultra vil integrere seg i et relativt vanskelig rom på 18kvm? Har du hørt alle tre tønne subbene til SVS?

Selv har jeg hatt den dyreste og beste Klipsch subben, den var like bra som Storm 5 ned til 20hz, men Rel subben går dypere og det betyr mye for meg, og derfor blir den min klare favoritt.
Har hatt den på 16 kvm selv, fungerte kjempebra. Har hatt 25-31, 20-39 og Ultra. Alle gode, Ultraen er "tightere" som nok skyldes at en normalt sett bruker 5% av kapasiteten og har dertil distorsjon. Forskjellen mellom Ultra og Strata 5 som jeg hadde var at Strataen spilte så dypt at du satt og tenkte "Oi, har jeg kanskje respons ned mot 20 tallet?"

Med Ultraen har du drag ned mot 15 hz og da med godt nivå og det er ganske avhengighetsskapende. Eneste grunn til at jeg ikke har en er bosituasjon som leietaker.

Men det var vel kanskje ikke dette trådstarter lurte på.... ::)

Vegard

Medlem
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
0
Sted
Aure
SVS er nevnt her, men de er nok ikke aktuelle for meg (les fruen...). At de leverer knallgode sub'er er jeg egentlig ikke i tvil om. Men utseende/størrelse gjør at jeg må se bort fra SVS, skal tross alt stå i ei stue ;)
Den minste modellen de har måler 39cm x 48cm x 54cm, det er for stort for meg.

Et annet alternativ som gjør meg nysgjerrig er denne: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200-DF.htm
Den får mye bra omtale på engelske forum og prisen er ingen ting å si på.
Ca £360 med frakt inkludert. 25% moms kommer i tillegg så rundt regnet skulle det bli ca kr 4500 med alt inkludert.
Hvis den er så bra som omtalene tilsier så er det ett kupp.
Noen som kjenner til den?

C

Cyber

Gjest
Stemmer ikke helt, SVS minste er: 35cm bred x 35cm høy x 37.5cm dyp og skal du ha den mindre enn det så ofrer du mye ytelse. Det er ikke mange små subber som kan spille rent og høyt. Jeg får selv i hus Anthony Gallo TR-1 til uka. Kanskje aktuell, dog litt "moderne" design for enkelte.

Topp Bunn