Juss og økonomi Regnskapsregler boligsameie

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.205
Torget vurderinger
1
Jeg sliter med å finne ut av regler for regnskapsføring i boligsameie og håper at noen av de kunnskapsrike her inne kanskje har et tips så jeg er litt forberedt før neste styremøte.

Det gjelder et boligsameie som består av 25% næringseiendom og 75% boliger. Det føres separate regnskap for bolig og næring, men dette har ingen reell funksjon da kostnader bare føres i to regnskap ut fra en brøk, ikke ut fra om en kostnad er bolig eller næring.

Fra startet har det vært egen budsjett og regnskap for bolig og næring - uklart av hvilken grunn. Andel av felleskostnader er vedtektsfestet ved opprettelsen av sameiet og dette kan ikke gjøres om da det krever enstemmighet og den enkelte selvfølgelig ikke vil stemme for en endring som er negativ. Denne fordelingen av felleskostnader er egentlig uproblematisk, men problemet er disse to regnskapene. Dette er i mine øyne helt meningsløst da sameiet har en total inntekt og en total utgift uavhengig av hvem som betaler hva. Det er ikke vedtektsfestet spesiell fordeling utover dette som betyr at næringsseksjonene betaler for ting som ikke har verdi og motsatt. Dette er egentlig greit siden det er slik det må være. Problemet er imidlertid at pga disse to regnskapene mener enkelte at den ene delen snylter på den andre da den ene delen går med underskudd og den andre med overskudd. Jeg får bare ikke dette til å henge på greip siden sameiet skal betale for alt uansett. Man kunne hatt egne avtaler som gjorde at næringsdelen skulle betale for næringsspesifikke kostnader, men det er det altså ikke. Næringsdelen betaler derfor for lekeplasser, blomster, friarealer som jeg synes er uproblematisk. Problemet er altså at "noen" mener at næringsdelen skal betale for alt og i tillegg betale 100% for næringsspesifikke kostnader (hva dette i så fall er vil jo være gjenstand for stor uenighet.

Forretningsfører Bate sier at det skal være to regnskap, uten å klare å forklare dette noe nærmere. For alt jeg vet kan det like gjerne være at de vil ha dobbelt betalt for dette, da jeg mener dette blir like meningsløst som om hver etasje boligseksjon skal ha eget regnskap. Det føres på bakrunn av en prosentvis fordeling av kostnader og inntekter og differansen kommer av at fordelingen er noe forskjellig fra eksakt 75/25. Dvs at det fremstilles som om næringsdelen går med underskudd. Jeg klarer ikke å finne noe fornuftig om lovverket rundt dette og kanskje noen hadde hatt erfaring fra tilsvarende saker?

Sist redigert:
Topp Bunn