Frakt og sending Regning og risiko

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Av og til ser vi at noen annonserer produkter for salg som kan sendes for kjøpers "regning og risiko". "Regning" kan jeg forstå - det er et konkret begrep som det kan forhandles om, og som delvis lar seg forutberegne i penger.

Men "og risiko" har jeg litt større problemer med. Har man f.eks. betalt på forskudd, og akseptert "for kjøpers regning og risiko", er man prisgitt selgers evne - og vilje - til å pakke objektet skikkelig før sending. Dette har kjøper ingen kontroll på.

Hvis selger f.eks. pakker kostbare rør i en brødpose og sender dem avgårde, vil de sannsynligvis ankomme selgeren i en tilstand som gjør dem relativt uegnet til noe som helst. Og da er det litt urettferdig at kjøper skal belastes med alt styret med "og risiko".

Noen som vet hvordan jussen sier om dette her?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjøpsloven er klar nok - §17:

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
.......
(d)
være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

Men det hjelper deg antageligvis ikke noe særlig - for hvis rørene som ble sendt i en brødpose kommer frem i uegnet tilstand, er det likevel du som har bryderiet med å saksøke selgeren og å prøve å få rettet mangelen - eller heve kjøpet og få igjen pengene.

PS: Firkantene rundt lovteksten skyldes at jeg har sakset dette direkte fra Lovdata.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar, Ulf-B. Heldigvis er jeg ikke oppe i noen slik situasjon for øyeblikket. Jeg fikk bare lyst til å lufte dette rent generelt, og nevnte rør i brødpose for å sette det litt på spissen.:)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kan vel sies så enkelt som at selger helst ser at varen hentes. Alternativt er det kjøpers problem om noe skjer under frakt og selvfølgelig skal ting være riktig emballert slik at ting som skades erstattes av Postens forsikring. Hvis ikke kan man kjøre regress overfor selger, som kan være problematisk i blant.

Detter er vel en klassiker: Kjøpte mobil til 4500 kroner – fikk makrellboks - #vgdigitaleliv - VG

Sist redigert:
Topp Bunn