Høvding:
Revurder reglene dine.
De nye reglene gir bransjeaktører mulighet til å delta både i "DIY og Utvikling", "Hifi Generelt med bransjeaktører" og bransjeavdelingen.
Vi har faktisk gitt bransjeaktørene større spillerom, men jeg skjønner jo at "Hifi Generelt" er den hotteste kategorien.
Jeg skulle gjerne sett at vi kunne droppet bransjereglene, men det er nok ingen tvil om at vi har sluppet masse reklamering pga. disse reglene. Problemet med å ha regler er at alle må behandles likt, og det er veldig vanskelig å gi enkelte fritt spillerom, mens andre får en advarsel etter ett innlegg. Ingen enkel oppgave, og jeg har ikke til hensikt å skremme bort kompetanse-personer, men når enkelte med kompetanse selger de samme løsningene som de snakker så varmt om, så kommer konflikten med reglene.
Det er forøvrig fullt mulig for folk med kompetanse å bruke HFS uten å komme i konflikt med reglene.
Hvorfor skal andre regler gjelde for brukere tilknyttet bransjen? Hvorfor klarer vi ikke å vurdere gehalten i disse selv? De kan jo i svært mange tillfeller komme med konkrete råd basert på målinger og tekniske fakta.
Hvis vi tar 10 forhandlere i samme rom og gir dem følgende oppgave: hvilket hifi-oppsett er det beste i Norge? Det sier seg vel selv at dette ville vært en umulig oppgave, og etter egen erfaring så er det større sjanse for at dette ender opp i slåsskamp fremfor noe annet.
Hvis vi tar 10 høyttalerfabrikanter i samme rom og gir dem følgende oppgave: hvilke elementer er de beste tilgjengelige på markedet? Etter min erfaring så vil det da komme 10 gjennomtenkte og godt begrunnede svar på hvorfor hver og ens valg av elementer er den beste, og deretter starter diskusjonen som aldri ender.
Hva er så poenget mitt? Det er mange veier til Rom, og selv om enkelte produkter i markedet muligens stikker seg ut som bedre enn andre, så har alle forskjellige syn på hvordan god lyd skal oppnås.
For noen år siden så var forumet preget av kabler som måtte kles med linolje og kokes i ovnen, og det var nokså mange som etterhvert trodde at dette var den beste kabelen på markedet. Det kan godt tenkes at det er/var riktig, men jeg ønsker at Hifisentralen skal være et sted hvor brukerne deler erfaringer og kommer frem til egne tanker. Innspill fra bransjen er positivt så lenge det ikke går over til å bli propaganda for en gitt løsning, og det er her bransjereglene kommer inn.
Det vil også på et forum som dette være enkelte bransjeaktører som deltar, mens alt for mange uteblir. Hadde alle aktørene deltatt så hadde muligens balansegangen vært tilstede, men så lenge det kun er noen få, så kan synet på hva som er "veien til Rom" bli litt ensidig.
Den dagen vi finner ut av hva som virkelig er best innen hifi, så kan vi ta bort bransjereglene, for da kommer alle forretningene til å selge samme produkter.
Jeg mener også at det er uproblematisk hva bransjeaktørene skriver (reklame eller generell synsing) så lenge de blir tydelig merket og har generell folkeskikk.
I en optimal verden er jeg enig i dette.