Regler osv.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, så sitter vi her da, med merkede bransjeaktører og til dels lavere antall innlegg med fakta opplysninger. Snikkers sin karantene er vel snart over, får håpe han kommer tilbake.
Når jeg tenker meg om kan jeg ikke huske sist jeg så noe innlegg fra theStig heller, har restriksjonene gjort at de holder seg borte eller er det de nye reglene som er årsaken?
Er det noen flere som savnes?

Var det slik vi ville ha det?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
Ja, så sitter vi her da, med merkede bransjeaktører og til dels lavere antall innlegg med fakta opplysninger. Snikkers sin karantene er vel snart over, får håpe han kommer tilbake.
Når jeg tenker meg om kan jeg ikke huske sist jeg så noe innlegg fra theStig heller, har restriksjonene gjort at de holder seg borte eller er det de nye reglene som er årsaken?
Heldigvis er han en sambygding
theStig har gitt seg, ja. Gone like the train eller noe sånn står det i avataren.
Grunnen er bransjereglene, uten og utdype det. Meget meget synd!

Heldigvis er han en sambygding ;D

PK

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
pks skrev:
el_mariachi skrev:
Heldigvis er han en sambygding
theStig har gitt seg, ja. Gone like the train eller noe sånn står det i avataren.
Grunnen er bransjereglene, uten og utdype det. Meget meget synd!

Heldigvis er han en sambygding ;D

PK
Ja, det er dette jeg har vært redd for, kompetansen forsvinner! Og da er det bare synsere og gullører igjen.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
el_mariachi skrev:
Ja, det er dette jeg har vært redd for, kompetansen forsvinner! Og da er det bare synsere og gullører igjen.
Synd. Synes det burde vært plass for alle her inne.

Jeg synes det er ekstra ille når kompetansepersoner forsvinner fordi for meg er et forum først og fremst et sted der det går an å komme i kontakt med folk som hvet hva de snakker om.

Ikke missforstå, jeg synes også det er artig å kikke på div bildetråder og erfaringer med forskjellige produkter, men når det kommer til reelle råd, liker jeg å snakke med fagpersoner.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja det burde absolutt være plass til alle. Når man leser innlegg her må man jo uansett ta de for det det er, heksebrygginnlegg og kvasiintelektuelle uttalelser fra selvoppnevnte gullører får jo passere og da må jo hver enkelt vurdere om det er hold i disse uttalelsene selv. Dette er de samme som de som gir råd til ferske hifientusiaster, som svært ofte blir like mye villedet som veiledet.

Hvorfor skal andre regler gjelde for brukere tilknyttet bransjen? Hvorfor klarer vi ikke å vurdere gehalten i disse selv? De kan jo i svært mange tillfeller komme med konkrete råd basert på målinger og tekniske fakta.

Eller er det noen som er redd at noe med denne hobbyen skal bli avmystifisert? For det virker jo som det er det som er "gromt", mystiske dingser til skyhøye priser med tvilsom effekt, sett fra et teknisk synspunkt. De som preker om dette får jo raljere fritt.

Høvding:
Revurder reglene dine.

Bekymret el_m

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
el_mariachi skrev:
Høvding:
Revurder reglene dine.
Jeg mener også at det er uproblematisk hva bransjeaktørene skriver (reklame eller generell synsing) så lenge de blir tydelig merket og har generell folkeskikk. Men Høvdingen påpekte i en diskusjon for en tid siden at det ikke er ønsklig med en overflod av bransjeaktører på forumet, og dette har jeg også stor forståelse for. Det er også vanskelig å definere klart hva en bransjeaktør er, i tillegg til at hvem som helst kan opprett anonyme brukere og snikreklamere for sine egne produkter. Det er altså ikke så lett å lage regler som fungerer optimalt.

Det jeg har reagert mest på her inne er at folk med realkompetanse (uten å være direkte bransjeaktør) nærmest blir mobbet ut av forumet. Det gir meg generelt lite å lese om folks erfaringer med kabler og ymse remedier i forhold til tekniske forklaringer på forskjellige fenomen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Med de to ovennevnte, pluss Løkken, vekk er det ikke mye forstand å hente her inne lenger. Så kanskje jeg kan spare veldig mye tid heretter. :eek:

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Barbaresco skrev:
Med de to ovennevnte, pluss Løkken, vekk er det ikke mye forstand å hente her inne lenger. Så kanskje jeg kan spare veldig mye tid heretter. :eek:
Jeg poster mindre, ja... Er en aktiv leser, men forumet er snart som fidelity.

At brukere som theStig blir borte er synd, og det er mest fordi di ikke kan si det de trur på, for det er reklame....

PK

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Høvding:
Revurder reglene dine.
De nye reglene gir bransjeaktører mulighet til å delta både i "DIY og Utvikling", "Hifi Generelt med bransjeaktører" og bransjeavdelingen.

Vi har faktisk gitt bransjeaktørene større spillerom, men jeg skjønner jo at "Hifi Generelt" er den hotteste kategorien.

Jeg skulle gjerne sett at vi kunne droppet bransjereglene, men det er nok ingen tvil om at vi har sluppet masse reklamering pga. disse reglene. Problemet med å ha regler er at alle må behandles likt, og det er veldig vanskelig å gi enkelte fritt spillerom, mens andre får en advarsel etter ett innlegg. Ingen enkel oppgave, og jeg har ikke til hensikt å skremme bort kompetanse-personer, men når enkelte med kompetanse selger de samme løsningene som de snakker så varmt om, så kommer konflikten med reglene.

Det er forøvrig fullt mulig for folk med kompetanse å bruke HFS uten å komme i konflikt med reglene.

Hvorfor skal andre regler gjelde for brukere tilknyttet bransjen? Hvorfor klarer vi ikke å vurdere gehalten i disse selv? De kan jo i svært mange tillfeller komme med konkrete råd basert på målinger og tekniske fakta.
Hvis vi tar 10 forhandlere i samme rom og gir dem følgende oppgave: hvilket hifi-oppsett er det beste i Norge? Det sier seg vel selv at dette ville vært en umulig oppgave, og etter egen erfaring så er det større sjanse for at dette ender opp i slåsskamp fremfor noe annet.

Hvis vi tar 10 høyttalerfabrikanter i samme rom og gir dem følgende oppgave: hvilke elementer er de beste tilgjengelige på markedet? Etter min erfaring så vil det da komme 10 gjennomtenkte og godt begrunnede svar på hvorfor hver og ens valg av elementer er den beste, og deretter starter diskusjonen som aldri ender.

Hva er så poenget mitt? Det er mange veier til Rom, og selv om enkelte produkter i markedet muligens stikker seg ut som bedre enn andre, så har alle forskjellige syn på hvordan god lyd skal oppnås.

For noen år siden så var forumet preget av kabler som måtte kles med linolje og kokes i ovnen, og det var nokså mange som etterhvert trodde at dette var den beste kabelen på markedet. Det kan godt tenkes at det er/var riktig, men jeg ønsker at Hifisentralen skal være et sted hvor brukerne deler erfaringer og kommer frem til egne tanker. Innspill fra bransjen er positivt så lenge det ikke går over til å bli propaganda for en gitt løsning, og det er her bransjereglene kommer inn.

Det vil også på et forum som dette være enkelte bransjeaktører som deltar, mens alt for mange uteblir. Hadde alle aktørene deltatt så hadde muligens balansegangen vært tilstede, men så lenge det kun er noen få, så kan synet på hva som er "veien til Rom" bli litt ensidig.

Den dagen vi finner ut av hva som virkelig er best innen hifi, så kan vi ta bort bransjereglene, for da kommer alle forretningene til å selge samme produkter.

Jeg mener også at det er uproblematisk hva bransjeaktørene skriver (reklame eller generell synsing) så lenge de blir tydelig merket og har generell folkeskikk.
I en optimal verden er jeg enig i dette.

Topp Bunn