Rega3 og støy

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har en Rega p3, somjeg har hatt noe trøbbel med over tid.
Det startet med at den en dag ifjor ikke gikk rundt ::) og det er jo ikke noe særlig.
På reparasjon med den og det viste seg at motoren var gått.
Fikk den tilbake og den gikk i ca. en kveld og så død igjen.
Tilbake til doktoren og tilbake til meg og den virket fortsatt ikke (hos meg kun hos doktoren)
Doktoren likte ikke dette og lovet at nå skulle den få ytterligere ny motor.
Den kom tilbake til meg og virket forsåvidt, bare at etter kort tid så ble det forholdsvis mye mekanisk støy.
Den ble stående ei stund (jeg gikk litt lei)
Så for noen uker siden tenkte jeg at jeg skulle "leke" doktor sjøl, noe jeg gjorde og det ganske grundig.
Jeg bannet meg på at denne duringen skulle bort ved hjelp av mine ferske kirurgihender.
Jeg startet aller først med å skifte reim og det var visst på tide, men duringen ble vel om mulig bare enda kraftigere (klart mekanisk)
Jeg snudde spilleren opp ned og skrudde av motorlokket og fant først noen små pene denmpeputer som sikkert opprinnelig var festet mellom motor og "topplate"? de var fire i tallet og to hadde forlatt plassen de var tiltenkt (muligens når jeg snudde spilleren)
De ble puttet på plass og jeg fikk samtidig erfare at det i tillegg til ny motor også var kommet en aluminiumsplate mellom motor og topplokk.
Vel dekslet på og spilleren snud og prøvd, men det duret like jævlig.
Det jeg da fikk mistanke om var ressonanser mellom alulokket og topplokket.
Da la jeg min 3rams lille hjerne litt i bløt og kom til at jeg skulle prøve følgende.
Jeg fant frem noe bluetac jeg hadde liggende og lagde tre små runde kuler som jeg ved hjelp av en liten skrutrekker fikk plassert med like stor avstand seg i mellom innunder topplokket mellom det og aluplata.
Duringen (mekaniske) var dermed historie og jeg sjøl litte bitt stolt :D
Nå forholder det seg slik at det finnes alternative durelyder og den skal jeg snakke om nå.
Jeg må (ikke helt uventet) skru opp volumet ganske så mye for å få ønsket lydstyrke ut av ht.
Dette går jo an, bare det at det blir et rimelig høyt støygulv(som høres) ved stille partier i musikken for ikke å snakke om mellom sproene og ved "the end".
Rega3 er ikke jordet, kan det være (hoved)grunnen?
Lar det seg gjøre å få jordet den?
Er det misforhold mellom pu-output og riia?
Det handler om ortofon OM-40 og MF X-LPS v3 på MM-ouput, som vel er 47kohm? Dette kan jeg eventuelt sjekke.
Hva er output på ortofon OM 40? Noen som vet?

Er noen av de nyere Regaene jordet? P7 f.eks.?

Mvh.KW

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Om P3 er som Planar 3 så ER den jordet, gjennom den ene signalkabelen.
Hmm, det var alt jeg kunne hjelpe med oppdaga jeg. Ja, og at MM skal ha 47kohm da.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er vel Planar 3 ja, det står i hvert fall det på den (treplata nederst til høyre oppå).
Får den i såfall jording fra linestage da (via signalkablene dit) eller må jeg jorde MF riiaen til noe (den er jo ikke jordet for sin egen del via strømadapter)

Mvh.KW

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
eller må jeg jorde MF riiaen til noe (den er jo ikke jordet for sin egen del via strømadapter)

Mvh.KW
Det skal ikke være nødvendig, Regaen er jo jordet via signalkabel!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Støygulv skal være der, hører f.eks. lett på Elvis når sangen er sluttt og masterbåndet "termineres", pausen kommer, Masterbåndet og opptagelsen starter pånytt, og musikken begynder f.eks.
Det med jordingen må testes noe alltid, noen ganger skal riaa og forforsterker jordes sammen, andre ganger ikke....
Output fra OM 40 er 4 mv.

Topp Bunn