Rega spiller i for lav hastighet

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
I det siste har jeg oppdaget at min P25 spiller i for lav hastighet. Det har vært tilfeller hvis den spiller alt for sakte, typ 25-30rpm. Har har jern kun stoppet og startet den på nytt så er det ok. Men i dag merket jeg at den spilte bare litt for sakte, testet derfor med Turntabulator som tikket inn på 33.18 - 33.22.
Men hva gjør jeg så med dette? Andre som har opplevd det samme?

Min spiller har forøvrig fått oppgradert stort sett alt av forrige eier, strømforsyning, subplatter++

Mvh Andreas

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vask drivremmen med lunkent vann og Zalo, subplatter og drivhjulet på motoren med sprit eller Jif vindusspray på Q-tips, og sjekk igjen. Det er sannsynligvis fett, slippmiddel fra støpeformen eller noe annet som er årsaken. Det er AC-motor på den, så den skal gå med riktig hastighet, eller ikke i det hele tatt.

Ellers er jo ikke avviket så himla stort så lenge vi snakker om 33,18....

Jeg mistenker forresten at det er min gamle du har, med en eier til imellom. Den har jo i så fall noen år på baken etterhvert.

Sist redigert av en moderator:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.410
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det er ikke første ganget dette skjer med Rega spillere

mvh

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Hjertelig takk for svar, da får jeg gå over den i løpet av helgen.

Det er forøvrig 24Vmotoren jeg har.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvor gammel er motoren? Den kan kanskje tenkes å være en reklamasjonssak enda, om den er gåen?

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Nja den er vel 7 år nå. Men som du skrev over så skal den vel enten gå eller ikke..
Skal teste litt igjen til uka, opplever at det er forskjell på plater, nyeste Calexico går av en eller annen grunn mye senere, kanskje nede i 28-30 rpm..

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.578
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Det var jo rent pussig Hoffa, Regaspillere pleier jo ellers å gå for fort.

Kan tyde på at strikken glipper og tenger en rens, det er uansett det rimeligste remediet som bør prøves først.

/ Morten

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Det var jo rent pussig Hoffa, Regaspillere pleier jo ellers å gå for fort.

Kan tyde på at strikken glipper og tenger en rens, det er uansett det rimeligste remediet som bør prøves først.

/ Morten
Ja jeg får prøve det..
Det har variert litt også, til tider når jeg skrur den på spiller den alt for sent, andre ganger ikke hørbart - bare målbart.
I går målte jeg den til 33.18rpm. Slang på ei plate etterpå og kunne ikke høre noe merkbart..

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg byttet reim, det gjorde susen!
Den gamle var betydelig slakkere enn den nye, deilig når noe man er så glad i kan repareres for 300 kroner...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.592
Når noen hører at 33.22 er for sakte så blir jeg imponert!

Topp Bunn