Rega Apheta MC

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
rega har sluppet en ny mc pick-up til ca 12-13k. er det noen som har hørt denne og kan gi en tilbakemelding?
jakr

MLeknes

Medlem
Ble medlem
01.10.2012
Antall liker
2
Jepp. Eg har den,og den viste meget gode takter i fra første time. Er veldig spent på denne når den er innspilt. Mener at sammen med rega arm(som jeg bruker)er det en knall match. Absolutt å anbefale. Mvh. Morten

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ser at det tok jakr 8 år å få svar! Jeg har også en Apheta på min P9/RB1000. Pickupen (Apheta) fører ofte til veldig delte meninger noen mener at den er pace, rythm and timing, mens andre synes at den er lys og for rett på. En nylig test i hi-fi news viser at den har en symmetrisk peak på +4.5dB ved 9kHz, det er dog uvisst hvilken riaa input setting dette er ved. Nøkkelen virker uansett å være å gi den en riaa med lav impedans <100ohm og/eller evt å dempe toppen litt ved bruk av eq.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har også lest den testen, samt en tidligere test i Stereophile. Testen i Stereophile var ikke ledsaget av målinger, og den ble også kritisert for at den ble testet med en RIAA uten justeringsmuligheter, og at den faste lasten ikke var optimal for pickupen. Begge testerne melder dog omtrent samme resultat etter lytting.

Mulig den kan kompensere for nivåtap på samme frekvens i anlegget totalt, og sånn sett fungere i enkelte sammenhenger? Men ikke noe for meg. Det er jeg temmelig sikker på, selv uten å ha hørt den.

Sist redigert av en moderator:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har også lest den testen, samt en tidligere test i Stereophile. Testen i Stereophile var ikke ledsaget av målinger, og den ble også kritisert for at den ble testet med en RIAA uten justeringsmuligheter, og at den faste lasten ikke var optimal for pickupen. Begge testerne melder dog omtrent samme resultat etter lytting.

Mulig den kan kompensere for nivåtap på samme frekvens forøvrig, og sånn sett fungere i enkelte anlegg? Men ikke noe for meg. Det er jeg temmelig sikker på, selv uten å ha hørt den.
Jeg er ikke vinyl ekspert, men synes det funker meget bra hos meg med riktig last og nivåjustering. Uten så blir den lys i toppen. Det interessante er at pickupen får ekstremt bra skussmål i tyske tester (var det Audio og Stereoplay?) - mulig at de har lastet den riktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tviler sterkt på at man klarer å 'laste' ned 4,5dB ved 9kHz. Dette er definitivt et karaktertrekk eller en betoning som avviker fra nøytral gjengivelse. Som sagt, ikke noe for meg.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg tviler sterkt på at man klarer å 'laste' ned 4,5dB ved 9kHz. Dette er definitivt et karaktertrekk eller en betoning som avviker fra nøytral gjengivelse. Som sagt, ikke noe for meg.
Det er vel ikke det jeg sier heller. Hos meg bruker jeg litt eq i tillegg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For all del. Men jeg synes det er vanskelig å anbefale et produkt som avviker så mye, så mye mer enn konkurrentene, fra nøytral gjengivelse. I det minste må man anbefale det under forutsetning av at man faktisk disponerer f.eks. en equalizer, som du selv har. I en sånn setting kan den godt fungere strålende, men det er slett ikke alle, mange en gang, som kan sette en pickup inn i et system med den muligheten.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det du peker på er for øvrig en interessant sak når det gjelder tester av pickuper og til dels platespillere. Min subjektive oppfatning er at det i disse testene er et mye større innslag av "fungerer bra på den plata, men ble feil på den andre plata" enn det som er tilfelle ved tester av digitale kilder. Det reflekterer vel i hovedsak langt større variasjoner i frekvensrespons mellom produktene - og dermed et langt større behov for riktig matching.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er jeg helt enig i. Når man samler på seg et antall vinylskiver fra et antall tiår, så samler man på seg et veldig bredt spekter av tekniske kvaliteter med det samme. Og utstyret, både spillere, armer, pickuper, og RIAA-trinn er i mine ører mer forskjellige enn digitalspillere (riktignok med en del merkverdigheter og unntak her også). Den digitale tidsalder har på den ene side vært preget av loudness wars, på den andre av relativt konsistente innspillinger og mastringer når det gjelder frekvensrespons (også her med merkverdigheter og unntak).

En Rega Apheta kan f.eks. tenkes å kompensere for innspillingsutstyr med svært begrenset båndbredde i en god del eldre vinylplater. For digitalmediets vedkommende vil den operasjonen ofte være gjort i en remastring allerede.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Rega Apheta har en tilhørende RIAA, som heter IOS. Forøvrig helt fantastisk MC RIAA. (Har 2 stk) IOS har et filter hvor du kan justere 0 til -6db rundt 9khz. Tanken er å redusere rillestøy på eldre/ slitne skiver.
Jeg har aldri hatt behov for å bruke bruke da Apheta er silke ved 50ohms belastning, men
denne peaken ligger i grunnkonstruksjonen til Apheta. Rega har valgt å ikke dempe opphenget, noe som kan i teorien være en fordel med tanke på oppløsning, transient og hurtighet egenskaper.
Den er litt friskere en mine Ortofon Cadenza og DV pickuper men aldri plagsom eller for lys.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da snakker vi vel om et komplett system, gjør vi ikke? Jeg kan godt se for meg at dette systemet med Apheta og IOS låter helt fint. Bare å dra ned peaken på 9k, ikke for å dempe rillestøy, men for å kompensere for pickupens avvik i frekvensresponsen.

Rillestøy er forresten først og fremst et problem for de som følger Roy Gandys tanker om at det er tull å vaske platene sine... :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Da snakker vi vel om et komplett system, gjør vi ikke? Jeg kan godt se for meg at dette systemet med Apheta og IOS låter helt fint. Bare å dra ned peaken på 9k, ikke for å dempe rillestøy, men for å kompensere for pickupens avvik i frekvensresponsen.

Rillestøy er forresten først og fremst et problem for de som følger Roy Gandys tanker om at det er tull å vaske platene sine... :)
noen vil nok hevde at Roy Gandy er noe sær, men han er i hvertfall konsekvent sær!

Topp Bunn