Jeg er ikke vinyl ekspert, men synes det funker meget bra hos meg med riktig last og nivåjustering. Uten så blir den lys i toppen. Det interessante er at pickupen får ekstremt bra skussmål i tyske tester (var det Audio og Stereoplay?) - mulig at de har lastet den riktig.Jeg har også lest den testen, samt en tidligere test i Stereophile. Testen i Stereophile var ikke ledsaget av målinger, og den ble også kritisert for at den ble testet med en RIAA uten justeringsmuligheter, og at den faste lasten ikke var optimal for pickupen. Begge testerne melder dog omtrent samme resultat etter lytting.
Mulig den kan kompensere for nivåtap på samme frekvens forøvrig, og sånn sett fungere i enkelte anlegg? Men ikke noe for meg. Det er jeg temmelig sikker på, selv uten å ha hørt den.
Det er vel ikke det jeg sier heller. Hos meg bruker jeg litt eq i tillegg.Jeg tviler sterkt på at man klarer å 'laste' ned 4,5dB ved 9kHz. Dette er definitivt et karaktertrekk eller en betoning som avviker fra nøytral gjengivelse. Som sagt, ikke noe for meg.
Det du peker på er for øvrig en interessant sak når det gjelder tester av pickuper og til dels platespillere. Min subjektive oppfatning er at det i disse testene er et mye større innslag av "fungerer bra på den plata, men ble feil på den andre plata" enn det som er tilfelle ved tester av digitale kilder. Det reflekterer vel i hovedsak langt større variasjoner i frekvensrespons mellom produktene - og dermed et langt større behov for riktig matching.Jeg tviler sterkt på at man klarer å 'laste' ned 4,5dB ved 9kHz. Dette er definitivt et karaktertrekk eller en betoning som avviker fra nøytral gjengivelse. Som sagt, ikke noe for meg.
noen vil nok hevde at Roy Gandy er noe sær, men han er i hvertfall konsekvent sær!Da snakker vi vel om et komplett system, gjør vi ikke? Jeg kan godt se for meg at dette systemet med Apheta og IOS låter helt fint. Bare å dra ned peaken på 9k, ikke for å dempe rillestøy, men for å kompensere for pickupens avvik i frekvensresponsen.
Rillestøy er forresten først og fremst et problem for de som følger Roy Gandys tanker om at det er tull å vaske platene sine...![]()