Refoaming

hammer9600

Fersking
Ble medlem
21.07.2022
Antall liker
0
Sted
SAKSVIK
Heisann. Jeg plukket opp et par Infinity RS4001 høyttalere som ser meget pene ut, jeg tror jeg gjorde et lite kupp i og med at jeg betalte (bare?) 300 for dem.
Ringen rundt den ene bassen er smuldret bort, så jeg må få byttet dem, men jeg er litt usikker på om det er stor forskjell på kvaliteten, og hvilken type man evt bør kjøpe. Hvor er det fornuftig å bestille fra? Bør jeg bytte både på bass og mellomtoner når jeg først bytter, eller er det greit å begynne med bassene? Er det andre oppgraderinger jeg kan/bør gjøre?

Jeg har en NAD 304 på reparasjon hos en kjenning disse kanskje passer bedre til, men jeg tenker jeg skal forsøke å bruke disse på en Pioneer SX-550 som jeg for øyeblikket kjører med et par Advent 3 mini. Jeg synes Advent'ene har litt for lite drag i bunnen, selv om mellomtonen er fantastisk.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.316
Ta en titt hos SimplySpeakers. De bør ha noe på lager, og ringene er i god kvalitet. Ikke minst er limet de selger i sine kit det beste jeg har brukt.
Jeg har refoamet flere hundre bass-elementer og har brukt Simplyspeakers og Speakerexchange som leverandører, aldri noen problem med kvaliteten på ringene..

hammer9600

Fersking
Ble medlem
21.07.2022
Antall liker
0
Sted
SAKSVIK
Ta en titt hos SimplySpeakers. De bør ha noe på lager, og ringene er i god kvalitet. Ikke minst er limet de selger i sine kit det beste jeg har brukt.
Jeg har refoamet flere hundre bass-elementer og har brukt Simplyspeakers og Speakerexchange som leverandører, aldri noen problem med kvaliteten på ringene..
Takk for tipset. Jeg har bestilt fra Simplyspeakers nå, og skal gjøre min første refoaming. Er såpass nevenyttig at jeg satser på at det går bra.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.316
Det meste ligger i å preppe kurv og membran for liming. Skarp stanley-kniv og tynner er det jeg stort sett har brukt til å rense opp med.
Så limer du ringen til membranen først der du vil ha den(det er som regel en gammel kant å følge hvor man ser hvor det var limt før), deretter legger du lim mellom ring og kurv. Det er i dette steget du må passe på å få sentrert spolen i spolegapet etterhvert som limet herder.

Utover å renske for lim og gammelt oppheng, så tar selve sammenlimingen 5-6 minutter alt i alt for min del, som har en grei øvelse i dette. Mange shimser opp rundt spolen for å sentrene spolen i gapet, jeg gidder ikke det, da man må fjerne støvhetta og synes ikke resultatet blir noe bedre..

hammer9600

Fersking
Ble medlem
21.07.2022
Antall liker
0
Sted
SAKSVIK
Så det tipset om å ta bort støvhetta for så å bruke en engangs plastkopp for å holde den sentrert, men jeg skal forsøke uten. Har ikke så lyst til å måtte lime den på igjen, det kan ikke bli veldig fint. Får gjøre noen forsiktige trykketester så spolen ikke rasper borti magneten. Skjønner det kan være fort gjort å trø feil der.

Topp Bunn