Reference Recordings

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Reference Recordings begynner og gi ut vinyl igjen. Er kjent med at disse skal ha bra lyd, men hvordan er det med musikken?
Er de verd å kjøpe basert musikalsk innhold, eller er det bedre å bruke penger på Speakers Corner og tilsvarende?
Noen tanker rundt dette?

2 første ut:

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Jeg vil nå mene at man i "vinyljakten", først og fremst bør stile i retning av bra lyd.
Samtidig skal man passe seg litt for et for sterkt fokus på dette, i den forstand som at musikksmaken som sådan skyves tilside.
"Kunsten" er vel å søke en kombinasjon av begge kriterier, noe som slett ikke alltid er så enkelt?
Samtidig innrømmer jeg gjerne at jeg godt kan tåle å låne ører til "sær" musikk, så lenge den leveres i god kvalitet!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Der er jeg helt uenig. Kan låte hvor bra det vil men holder det ikke musikalsk så blir det stående å samle støv hos meg, og da bruker jeg heller de begrensede midlene jeg har på andre plater.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Ok, deg om det! ;)
Da har vi antakelig litt forskjellige preferanser?
Eksempelvis er jeg for min del, ikke spesielt opptatt av klassisk musikk. Men om / når den blir presentert på aller beste måte, så låner jeg mer enn gjerne ørene til den!
En Mozartkonsert er definitivt mer engasjerende og lytteverdig i et kvalitetsopptak, kontra en (elendig) MP3-avspilling.
Medmindre man ønsker å fokusere på "muzak"-opplevelser?
Det er i alle fall mine tanker omkring temaet, som du nå har fått........

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.307
har mange RR-skiver (på cd) og er godt fornøyd med tolkninger, orkestre og dirigenter.

Omtrent samme forhold mellom skitt og kanel som på andre, mer kjente selskaper. Og lyden er stort sett superb!

Kommer i farten på en skive med orkesterstykker kalt "Tutti!". Spektakulære saker. Rutters Requiem er vel også på RR. Den anbefales veldig

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var det John Atkinson, eller en annen Stereophilefigur, som sa at hovedregelen er at lydkvalitet er omvendt proposjonal med musikalsk kvalitet. Mulig det var salige J Gordon Holt.

Det er kanskje å være slem med RR, som har mange spennende titler i sin katalog. Det flommer selvsagt ikke over av verdens fremste orkestre og artister, men ofte mer lokale ensembler, men det kan by på spennende musikalitet det også. Noen titler er ditto nitriste, men med god lyd… så blir spilt én gang.
Jeg har ikke sett den aktuelle katalogen, men tidligere har de også utgitt eldre jazzinnspillinger.

Rutter nevnes og den vil jeg slenge meg på. Requiem-innspillingen er en klassiker. Noen innspillinger av kontemporære amerikanske komponister i RR-katalogen er vel verdt å ha. Stravinsky som du avbilder; de gav også ut Soldatens Historie og den har også blitt en slags klassiker; god versjon, transparent og innsiktsrik.

O

Ole I

Gjest
Vidar P skrev:
Var det John Atkinson, eller en annen Stereophilefigur, som sa at hovedregelen er at lydkvalitet er omvendt proposjonal med musikalsk kvalitet. Mulig det var salige J Gordon Holt.
Det var vel litt unynasert sagt av Atkinson/Holt?

Den nylig utgitte The Decca Sound-boksen er vel et glimrende eksempel på at det er fullt mulig med både- og, selv om det er CD og ikke LP jeg har hørt boksens innhold på.

Det jeg har hørt av RR og da spesielt Eiji Oue og Minnesota Orchestra, er musikalst sett bra og lydmessig veldig bra. Dynamikken er svært fremtredende, til tider noe voldsom og faktisk ditto slitsom i lengden.

http://www.referencerecordings.com/Minnesota.asp

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Jeg har bortimot alt av RR klassisk på CD, har vel også referert til bl.a. "Tutti" og Chadwick's suiter i "hva hører du på nå" tråden - og gjennomgående må jeg nok si meg fornøyd med dirigenter/performers på RR's utgivelser - helt klart. Og dirigenten Eiji Oue, som kanskje er å betegne soom en slags "husdirigent" hos RR gjør også god figur i flere andre RR innspillinger.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.435
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det jeg har og har hørt av RR er veldig bra, men ikke unikt
for meg er bra opptak en ekstra "bonus" når jeg kjøper musikk jeg liker, og det øker selvsagt opplevelsen, men er strengt tatt ikke nødvendig, kun ønskelig
mvh
Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
LMC skrev:
det jeg har og har hørt av RR er veldig bra, men ikke unikt
for meg er bra opptak en ekstra "bonus" når jeg kjøper musikk jeg liker, og det øker selvsagt opplevelsen, men er strengt tatt ikke nødvendig, kun ønskelig
mvh
Leif
+1

U

utgatt60135

Gjest
Har mange RR CD´er jeg også og jeg trodde CD hadde best lyd ;). Helst med HDCD.

Jeg synes Minnesota Orchestra gjør en solid jobb teknisk, men er ikke noen ekspert på tolkninger. Jeg liker dem godt musikalsk sett også.

Mine favoritter:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
CD'ene ER knall, og ikke minst SACD-utgaven "Tutti" som er et utvalg avorkesterstykker som RR har utgitt. Har du kompetent SACD spiller så er dette snask... 8) 8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.435
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
hvilken sacd spiller bruker du?
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
SCD-1 / SCD-777ES

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.435
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ok
har loddet meg inn på en Denonspiller og tappet dsd signalet for å fore til Buffalo dac
har ikke fått testet ennå, men sies å funke bra
mvh
Leif

Topp Bunn