Reference Recordings

U

utgatt60135

Gjest
Finnes det plater som har bedre lyd? ::)

Jeg har ikke hørt bedre i allefall :D :D.

Jeg har skaffet meg mange plater som sies å være noe av det beste innpsillingene men RR innspillinger er i en egen klasse!
Eller tjener jeg mye på å ha HDCD dekoder? Jeg har ikke merket meg noen spesiell kvalitet på andre HDCD plater jeg har.

Det de først og fremst skiller seg ut fra andre er størrelsen på rommet, spesielt bredde og høyde. Kanskje er det akustikken i Orchestra Hall i Minnesota som er spesielt god også? Mange av innspillingene er derfra. Jeg synes de holder veldig høyt nivå på teknisk fremføring også. Hvor gode de er er jeg usikker på. Noen meninger her?






Tettere på "å være i en konsertsal" har jeg ikke hatt med andre plater. Mektig lydbilde og svært presist. Transparent. Meget godt bassfundament også. I det hele tatt ikke noe negativt å si om de beste platene fra dette San Fransisco baserte selskapet.

Noe variasjoner i kvalitet er det jo, spesielt musikalsk. Akustisk musikk og aller mest klassisk. Jeg kan trekke fram noen godbiter:







http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
RR er et meget kapabelt selskap. De er så små at de ikke har tilgang på øverste hylle av artister, men teknikken deres er upåklagelig.
Jeg kjenner ikke cd'ne deres, men hvis de står i stil med vinylen kan de være et meget spennende bekjentskap.

Blandt de jeg har er det noen som peker seg ut.

De har en utgave av Berlioz Symphonie Fantastique med Utah Symphony (45rpm). RR-11
Respighi's Church Windows er definitivt verd en lytt (også 45rpm). RR-15
Nojima plays Liszt har en særdeles godtlydende pianolyd. RR-25
 
U

utgatt60135

Gjest
Liszt plata er bestilt.





Denne plata høres helt fenomenal ut på pc´n :D. Bestilt.





Nå blir jeg snart ekspert på RR innspillingene(har snart rundt 20 stk) :). Disse også er bestilt:

 
R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
Finnes det plater som har bedre lyd? ::)

Jeg har ikke hørt bedre i allefall :D :D.

Jeg har skaffet meg mange plater som sies å være noe av det beste innpsillingene men RR innspillinger er i en egen klasse!
Eller tjener jeg mye på å ha HDCD dekoder? Jeg har ikke merket meg noen spesiell kvalitet på andre HDCD plater jeg har.

Det de først og fremst skiller seg ut fra andre er størrelsen på rommet, spesielt bredde og høyde. Kanskje er det akustikken i Orchestra Hall i Minnesota som er spesielt god også? Mange av innspillingene er derfra. Jeg synes de holder veldig høyt nivå på teknisk fremføring også. Hvor gode de er er jeg usikker på. Noen meninger her?






Tettere på "å være i en konsertsal" har jeg ikke hatt med andre plater. Mektig lydbilde og svært presist. Transparent. Meget godt bassfundament også. I det hele tatt ikke noe negativt å si om de beste platene fra dette San Fransisco baserte selskapet.

Noe variasjoner i kvalitet er det jo, spesielt musikalsk. Akustisk musikk og aller mest klassisk. Jeg kan trekke fram noen godbiter:







http://www.referencerecordings.com/Catalog.asp
Det er jo Professor Keith Johnson som står bak dette. Han er forøvrig også mannen som konstruerer komponenter for Spectral Audio som også er svært høyt ansett http://www.spectralaudio.com og han står også bak HDCD formatet.

Reference Recordings har nå inngått et samarbeid med First Impression Music http://www.fimpression.com som jeg mener er det eneste plateselskapet (som jeg vet om) som produserer skiver med høyere lydkvalitet enn Reference Recordings. Disse to selskapene skal sammen lage skivene til First Impression Music nye serie med på det nye formatet K2 HD som Keith Johnson har vært med på å utvikle når han laget sin nye referanse CD spiller Spectral SDR-4000 (denne har blitt skrytt opp i skyene av de fleste som har hørt den bl.a Stereophile og The Absolute Sound på flere messer).

Mvh
Roysen
 
U

utgatt60135

Gjest
Spennende! Takker for infoen, Roysen. Jeg har en testplate fra Fim. Meget god lyd der ja, men litt varierende.




Har du noen CD anbefalinger fra Fim? Jeg er ikke så begeistert for "testplater" og "Various artists".

Ah.. ser at Midnight Sugar, Yamamoto er fra Fim. Det er en av mine beste ja.
 
R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
Spennende! Takker for infoen, Roysen. Jeg har en testplate fra Fim. Meget god lyd der ja, men litt varierende.




Har du noen CD anbefalinger fra Fim? Jeg er ikke så begeistert for "testplater" og "Various artists".

Ah.. ser at Midnight Sugar, Yamamoto er fra Fim. Det er en av mine beste ja.
Jeg burde egentlig være kvalifisert til å uttale meg. Jeg har alle utgivelsene deres. Jeg må imidlertid spørre hva slags musikk du liker.
Mine to personlige favoritter er Antiphone Blues og Oh That Cello!

Mvh
Roysen
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.122
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Har du noen CD anbefalinger fra Fim? Jeg er ikke så begeistert for "testplater" og "Various artists".
Jeg har:

Dave Grusin Discovered Again! Plus
James Newton Howard & Friends Sheffield Labs
Amanda McBroom Growing Up In Hollywood Town
"Over the Rainbow Tony Overwater
Gary Karr Super Double Bass
Jacintha Here's To Ben
Jacintha/Autumn Leaves
PATRICIA BARBER CAFE BLUE

Super lyd og musikk på alle disse. Har absolutt planer om å shoppe mere FIM plater ja.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dessverre synes jeg det er mye kjedelig musikk fra Fim. Men bestilte Jeremy Monteiro, A Song For You Karen, Percrussion Fantasia (uhørt) og Antiphone Blues.

Jachintha platene P. Barber nevnt her er også utgitt på andre selskaper. Hvorfor?
 
R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
Dessverre synes jeg det er mye kjedelig musikk fra Fim. Men bestilte Jeremy Monteiro, A Song For You Karen, Percrussion Fantasia (uhørt) og Antiphone Blues.

Jachintha platene P. Barber nevnt her er også utgitt på andre selskaper. Hvorfor?
Sheffield Drum and Track Record fra FIM er også av meget god kvalitet, men det er litt mer showmusikk preg over det enn ren musikalsk nytelse. Man må heller ikke glemme Jazz at the Pawnshop med Arne Domnerus, Super Double Bass med Gary Karr og Companion med Patricia Barber.

Mvh
Roysen
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.122
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Sheffield Drum and Track Record fra FIM er også av meget god kvalitet, men det er litt mer showmusikk preg over det enn ren musikalsk nytelse.
Litt moro må man da ha ;D Jeg har "orginalen" fra SL - nå har jeg ikke hørt FIM versjonen, men denne er meget dynamisk.



Roysen skrev:
Man må heller ikke glemme Jazz at the Pawnshop med Arne Domnerus
Vet du om denne er bedre/dårligere en boksen fra proprius som "nylig" kom ut?

Roysen skrev:
Companion med Patricia Barber.
Sannelig min hatt.... den hadde jeg jo glemt. Veldig bra live plate det der.
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
wilson audio hadde for noen år siden en abonnements løsning på emi klassiske reissues,men jeg fikk desverre bare en utgivelse.disse var fantastiske i lydkvaliteten og i 45 hastighet.
ellers er en av mine klassiske favoritter(mht lydkvalitet)
sheffield records:
utdrag av prokofiev´s romeo og julie.
sinnsyk trøkk med veldefinerte og realistiske blåseseksjoner
IMO
mvh
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
wilson audio hadde for noen år siden en abonnements løsning på emi klassiske reissues,men jeg fikk desverre bare en utgivelse.disse var fantastiske i lydkvaliteten og i 45 hastighet.
ellers er en av mine klassiske favoritter(mht lydkvalitet)
sheffield records:
utdrag av prokofiev´s romeo og julie.
sinnsyk trøkk med veldefinerte og realistiske blåseseksjoner
IMO
mvh
Jeg har noen av disse Wilson reissuene på CD. Tror det er mellom 10 og 20 stykker i alt.

Mvh
Roysen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og du kan bekrefte at de låter bra?
mvh
 
R

Roysen

Gjest
mteinum skrev:
Roysen skrev:
Sheffield Drum and Track Record fra FIM er også av meget god kvalitet, men det er litt mer showmusikk preg over det enn ren musikalsk nytelse.
Litt moro må man da ha ;D Jeg har "orginalen" fra SL - nå har jeg ikke hørt FIM versjonen, men denne er meget dynamisk.



Roysen skrev:
Man må heller ikke glemme Jazz at the Pawnshop med Arne Domnerus
Vet du om denne er bedre/dårligere en boksen fra proprius som "nylig" kom ut?

Roysen skrev:
Companion med Patricia Barber.
Sannelig min hatt.... den hadde jeg jo glemt. Veldig bra live plate det der.
Jeg vet ikke hvordan den nye Jazz at the pawnshop boksen fra Proprius lyder. Jeg har derfor litt vanskelig med å svare på det spørsmålet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
og du kan bekrefte at de låter bra?
mvh
Yes....... ;D
Jeg kjøpte mine hos Sakariasen hos Audomedia i Bergen. Han har mye vinyl også. Mulig at han fremdeles kan skaffe disse eller har de på lager.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn