Reciver farging ved bypass

desses

Fersking
Ble medlem
27.07.2011
Antall liker
0
Hei,

Jeg som mange andre står i valgets kvale mellom å velge en ren prosessor eller en reciver til å håndtere kinolyd. Da mange med ønske om god kinolyd velger å la Hi-Fi utstyr håndtere forsterkning er en reciver i mange sammenhenger relativt overflødig med tanke på hvor mye av enheten som faktisk benyttes. I mitt tilfelle vurderer jeg tre forskjellige prisklasser (brukt) av recivere mens jeg venter på XMC-1 fra Emotiva.

De tre alternativene er:
Yamaha RX-V633 (1.800-2.200.-)
Yamaha RX-V3900 (5-6.500.-)
Yamaha DSP-Z7 (ca 12.000.-)

Spørsmålet er hvorvidt signalet farges i de ulike prisklassene når samtlige forsterker kanaler i reciveren bypasses? Er det noen som har erfaringer med dette? Gjerne sett i kontrast med rene prosessor enheter som UMC-1/XMC-1 fra Emotiva. Er det store forskjeller i preamp delen til de forskjellige reciverene? Om det skiller lite på preamp delen i de forskjellige prisklassene er en billig V633 like greit for oss som velger å bypasse forsterkning i reciver. Det er ikke alltid kvalitet følger logiske mønstre for pris, derfor spør jeg om noen har meninger og/eller erfaringer som kan bygge opp under eller brutalt rive ned min tankegang.

N

nb

Gjest
Problemet ditt er delvis også at rene prosessorer er svært mye dyrere og gjerne på langt nær så teknisk up-to-date som recievere du jo nesten får kastet gratis etter deg. Du kan la være å bruke forsterkerkanalene i recieveren, men selv om ren prosessor er den uslålig på pris i den grad det betyr noe.

desses

Fersking
Ble medlem
27.07.2011
Antall liker
0
Det vil jeg si er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes rene prosessor løsninger som slettes ikke koster skjorta. Emotiva UMC-1 er en ren prosessor som koster rett i underkant av 3000NOK fra leverandør. Dette er som du sier kanskje ikke den enheten som presses hardest i forhold til ny teknologi, men den er absolutt ikke dyr. Om man da sammenlikner denne enheten mot recivere til 15.000 (antagelse: tilsvarende lydkvalitet i en reciver) så vil jeg si at det ryker en god del av budsjettet som ikke gir valuta for kronasjen. Så uslåelig i pris vil jeg ikke si at recivere generelt er, men det er mye mulig at recivere ligger et stykke foran i løypa når det gjelder banebrytende teknologi. Enkelte leverandører av produkter som har en rask teknologiutvikling har en tendens til å utvikle seg fortere enn det som er sunt og av og til skulle en tro at det leveres funksjonalitet som ikke engang har rukket å nå release fase.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom du ønsker en surround receiver som farger lyden minst mulig, så tror jeg ikke Yamaha er den rette. Mye tyder på at det finnes surround receivere som er transparente (også effektdelen!), men Yamaha mener mange ikke er det. De blir regnet som typisk og ha en litt avrullet diskant og legger litt til i bassen. Sikkert mulig å utligne det med EQ, men kanskje ikke så enkelt heller. Jeg husker forresten at min gamle Yamaha receiver fra 600-serien hadde en svak DAC med ganske høyt støygulv. Den låt innelukket sammenlignet med alt. De dyrere og nyere Yamahaen er sikkert bedre på dette området dog.

Tror heller du skal se etter brukte receivere av Pioneer eller Onkyo hvis minst mulig egenlyd er ønske.

desses

Fersking
Ble medlem
27.07.2011
Antall liker
0
Ja, det er det inntrykket jeg har av merkene også, men hva skiller de forskjellige prisklassene innad i merkene? Er det store forskjeller? Er det små forskjeller er jo argumentet for å kjøpe en billig reciver tilstede, men er det store forskjeller heler vel heller argumentet for en prosessor løsning.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
desses skrev:
Ja, det er det inntrykket jeg har av merkene også, men hva skiller de forskjellige prisklassene innad i merkene? Er det store forskjeller? Er det små forskjeller er jo argumentet for å kjøpe en billig reciver tilstede, men er det store forskjeller heler vel heller argumentet for en prosessor løsning.
Det skiller i alle fall på effekt, funksjoner og på videoprosessoren. Tror også det skiller på DACen, men hvor grensen går for som er en hørbar forbedring er vanskelig å vite. F.eks har Pioneer sin LX-85 en DAC som er på 32-bits fremfor 24-bits som modellen under har. Men gir det en hørbare forbedring? Svært tvilsomt egentlig. Vet ikke om det skiller på forforsterkerdelen i receiverne, det er vanskelig å få sikker informasjon om slikt. Ja, jeg har prøvd.

Jeg tror ikke nødvendigvis en prosessor er bedre. Kjøpte selv en prosessor, men det var mest for å få balanserte utganger og fordi jeg heller ikke trengte effekten.

desses

Fersking
Ble medlem
27.07.2011
Antall liker
0
Hvilken prosessor endte du opp med? Jeg går og venter på XMC-1 (også balansert på alle kanaler), men det tar jo votter og vinter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
desses skrev:
Hvilken prosessor endte du opp med? Jeg går og venter på XMC-1 (også balansert på alle kanaler), men det tar jo votter og vinter.
Marantz AV7005.
Tar du sjansen på Emotiva sine prosessorer? Har vært mye trøbbel med de tidligere.

Topp Bunn