Reciver eller prosessor til 2 subber.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter og ser litt rundt etter en reciver eller en prosessor for neste oppgradering. Og ser det er en del som har 2 sub/LFE out. Betyr dette at de justerer eller at jeg i etterkant kan gå inn å justere hver enkelt sub (dvs 2) individuellt?

Er det slik med alle som har flere utganger? Tenker på muligheten til å ha flere subber, noen som står fremme i rommet (dvs ca 5meter unna sp) og en eller 2 som står ved bakveggen, dvs 2meter fra sweetspot. Da må jeg kunne justere avstand til de subbene individuellt slik at de ikke utfaser hveradre.

Noen som har tips om proseeorer som også er gode på musikk i 2kanaler?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Tror fort det kan bli uforholdsmessig dyrt hvis du skal ha en prossessor som gir fullverdig stereolyd i tillegg til filmlyd. Selv har jeg god erfaring med dedikert stereoforsterker med HT bypass, da kan man få det beste av to verdener, samt kjøpe surroundforsterker som ikke er av de dyreste men allikevel fungerer mer enn bra nok på film. Da er terskelen lavere for å bytte den ut også når det kommer nye formater og features, noe som jo skjer relativt hyppig.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er fornøyd med dagens løsning med reciver som jobber både til film og 2kanaler. Trøbbelet med for/integrert 2kanals pre med HT bypass er jo at man ikke får med subber (Parasound p5 har) men aller viktigst man får ikke med delay på subber i forhold til fronter under 2kanals avspilling. Har hørt flere av dagens recivere og prosessorer, de er mer en god nok til mine ører på musikk. Går ikke tilbake til en løsning uten muligheter for tidsjusteringer. Mener det er såpass viktig.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.639
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Tror fort det kan bli uforholdsmessig dyrt hvis du skal ha en prossessor som gir fullverdig stereolyd i tillegg til filmlyd. Selv har jeg god erfaring med dedikert stereoforsterker med HT bypass, da kan man få det beste av to verdener, samt kjøpe surroundforsterker som ikke er av de dyreste men allikevel fungerer mer enn bra nok på film. Da er terskelen lavere for å bytte den ut også når det kommer nye formater og features, noe som jo skjer relativt hyppig.
Enig med blitz her ang. pre med bypass for kino.
selv har jeg en pre fra yamaha yamaha cx-a5000 som har de mulighetene du etterspør. jeg vet ikke om deres recivere i toppsjiktet innehar mulighetene men det vil jeg tro. Her kan du manøvrere deg frem med tuning av hver enkelt sub, både forran og bak.
Lydbildet generelt er klokkerent og flere hakk bedre enn recivere. Dynamikken er påtagende bedre med kinopre,en nå en når jeg hadde reciverløsning. Lyden i stereo er også svært bra til å være en kinopre. til 18k og du kan justere deg herfra og langt inn i evigheten med denne saken. Atmos har den dog ikke!
Men jeg har valgt å forsette med min lyngdorf prelyngdorf dpa-1 da den har roomperfect som jeg mener gjør en viktig og god jobb hos meg, samt at den har en lydsignatur som er etter min smak. Den har også mulighet for aktiv deling samt mye mer......

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Sitter og ser litt rundt etter en reciver eller en prosessor for neste oppgradering. Og ser det er en del som har 2 sub/LFE out. Betyr dette at de justerer eller at jeg i etterkant kan gå inn å justere hver enkelt sub (dvs 2) individuellt?

Er det slik med alle som har flere utganger? Tenker på muligheten til å ha flere subber, noen som står fremme i rommet (dvs ca 5meter unna sp) og en eller 2 som står ved bakveggen, dvs 2meter fra sweetspot. Da må jeg kunne justere avstand til de subbene individuellt slik at de ikke utfaser hveradre.
Det er noen receivere som har individuelle justeringer for de to subbene, men de rimeligste (og kanskje mange av de dyrere) har bare duplisert sub-utgangen for identisk signal på begge.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.071
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Jeg hadde lenge et oppsett med Hegel H200 som stereo (HT bypass i tillegg) samt yamaha rx-a2020 til surround. Den hadde mulighet for individuell justering for subber. Fungerte ypperlig på film, men som det nevnes her, så fikk man ikke med subber til musikk på hegel. Man kunne jo spille stereo gjennom yamaha, men det var merkbart dårligere.

Byttet til Primare spa23 for å slippe mange bokser ( ikke minst var det litt pes at Hegel måtte slås på manuelt hver gang, og ikke hadde mulighet for trigger)
Primaren har jo ikke mulighet for individuell justering av 2 subber, så de er koblet med y-led.

Merker at filmlyden er MYE bedre, men så er også stereo blitt litt dårligere, men ikke mye......så dette er jammen ikke en lett problemstilling. Tror Primare spa23 likevel er ett av de bedre alternativene med tanke på lyd.

Du kan jo sjekke ut yamaha rx-a3040 feks...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En løsning kan være å bruke et delefilter (f.eks miniDSP) til subutgangen. Da kan du koble på mange subwoofere og justere de individuelt. Men du får ikke stereobass på den måten.

Angående den beste lydmessige løsningen som folk her diskuterer. Ingenting slår det å bruke en HTPC med jriver til prosessering og høykvalitets lydkort alá Lynx eller exaSound e28 koblet rett i effektrinn. Så sant mest mulig forvrengningsfri lyd er det foretrukne. Selv de aller dyreste surround prosessorene som ADA, Datasat osv. når ikke opp til en slik løsning. Heller ikke de dyreste stereoforforsterkerne. Dessuten er det relativt billig. En helt passiv kjølt HTPC trenger ikke å koste mer enn 5-6k. Et Lynx flerkanals lydkort ligger på 7-8k. Jriver koster $30. Derimot fungerer det ikke med eksterne enheter. HTPCen må brukes til alt.

Emotiva sine kommende prosessor har mulighet for individuell justering av to subkanaler og koster ikke så mye. Spørsmålet er vel mer om den blir stabil. Emotiva har tidligere slitt mye med bugs. Forhåpentligvis har de lært, men XMC-1 har sannelig blitt utsatt lenge nå.
https://emotiva.com/products/pres-and-pros/xmc-1

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
1. Tenker på muligheten til å ha flere subber,
2. noen som står fremme i rommet (dvs ca 5meter unna sp) og en eller 2 som står ved bakveggen, dvs 2meter fra sweetspot.
3. Da må jeg kunne justere avstand til de subbene individuellt slik at de ikke utfaser hveradre.
4. Noen som har tips om proseeorer som også er gode på musikk i 2kanaler?
1. En veldig grei vurdering - headroom :)
2. Så begynner det å skjære seg....
3. Så er du skikkelig ute og seiler - men - det er din sjø ;)
4. Prosessor er bare så forrige årtusen - velg best mulig romkorreksjonssystem med nyeste teknologi - til laveste pris(den skal også snart byttes ut allikevel)

Dolby Atmos funker veldig greit - også på gamle konsert-DVD'er :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er fult mulig å få til Flageborg med et dedikert delefilter, lav deling på subene bak og justering basert på målinger. Jeg bruker selv en tilsvarende løsning og mange andre som gjør det.

Derimot blir det veldig vanskelig og trolig umulig å få det til med kun justeringsmulighetene til en prosessor/receiver. Og det absolutt ikke noe jobb for et autokorreksjonssystem.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg selv har lenge vurdert å hive ut prosessoren min til fordel for en lynx/jriver løsning med digital volumkontroll og f.eks en tablet som fjernkontroll som orso skisserer her. Sånn lydkvalitetsmessig tror jeg det skal bli vanskelig å slå en slik kombo. Den store ulempen for meg med denne løsningen er at det ikke finnes noe muligheter til å integrere andre enheter som f.eks min ps3 eller ps4. Dette er grunnen til at dette har stått på hold en relativt god stund ettersom dette er bokser jeg ønsker å bruke i ny og ne. Om det hadde vært en mulighet for å rute lyden til ps3/ps4 gjennom pcen og jriver på hadde jeg hoppet på en slik løsning relativt fort. Så om noen vet om det går an så skrik ut. Har tenkt at det kanskje er mulig via linein å lage en loopback, eller få tak i ennoe som gir optisk lyd inn ala denne: http://www.scan.co.uk/products/crea...audio-pci-express-new-version#ProductFeatures e.l, men vet ikke om det finnes noe sånt. Til bilde kan jeg alltids bruke en hdmi svitsjer e.l Litt ot dette og beklager for å kuppe tråden litt.

OT
Min prosessor (sherbourn pt-7030) har mulighet for korrigering av 2 subber samtidig, samt har en fullverdig PEQ og det fungerer helt greit til simple oppgaver som avstandskorreksjon og litt frekvenskorreksjon. Trenger man større justeringsmuligheter må man over på dsp. Tror dog at det mest hensiktsmessige mtp senere oppgraderinger vil være HT bypass ettersom recievere får ny funksjoner hele tiden og det er noe man bytter ut støtt og stadig, eller å hekte på en dsp boks i kjeden.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Som @orso nevner, løsningen er separat dsp for subwoofersystemet, fx minidsp.
Da spiller det ingen rolle hvor mange sub-utganger det er på prosessoren/avr.

Ellers så er htpc med all prosessering selvsagt drømmeløsningen, med full kontroll over det hele og mulighet for å lage et system med fullt dynamikkområde.
Dessverre så skaper atmos et par skjær i sjøen her nå om dagen, da det er noe manko på software som kan prosessere dette.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg har ikke testet Atmos, men vil tro at med mindre man har ganske stort rom så har ikke Atmos så mye betydning sålenge surround systemet er satt opp ordentlig. Skal kjøpe et sånt billig lydkort med optisk inn for å sjekke om det er mulig å route lyden igjennom pcen og jriver. Er jo ikke snakk om mer enn et par hundre kroner for et slikt kort, og lydkvaliten er ikke like kritisk på ps3 boksen.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for svar i tråden, ser at dette ikke blir så enkelt som jeg trodde. Skal se litt nermere på den løsningen din Orso, den ser interessang ut.

At dette ikke er en løsning for autokorreksjon er jeg klar over. Bruker den stort sett ikke idag eheller, dvs jeg bruker den, men går over etterpå og forandrer det meste i samspill med REW og ører. Stoler ikke et sekund på autooppsett. Vel gjor det før, men ikke nå lenger. Glad er jeg for det.

Er litt "hekta" på det med å kunne justere høyttalere og subber i tid, og mener det er meget viktig. Er inne på tanken å teste ut med en forforsterker med HT bypass.

Og gjøre det på denne måten.

Resiver som dekoder alt av film. til en forforsterker med HT bypass og sub inn/ut. Dvs Parasound p5. ( som er den eneste jeg vet om idag i min prisklasse) koble preout sub til P5 og fra p5 til subwoofere. preout front på reciver kobles på HT bypass på P5.
Resten av preout på reciver kobles på effekttrinn.

Så, fra P5 så kobler jeg preout front til en DPS som kan forsinke ( legge til delay) på frontene, feks Antimode 2.0 ) som jeg har) Denne kobles da til effekttrinn og videre derfa til fronthøyttalerene. På denne måten får jeg justert frontene i tid ( delay) i forhold til subber. Om jeg har to plasseringer med lik avstand til SP. Jeg får også brukt Antimode til 2 kanals musikk lytting, mellom P5 og effekttrinn, men også ved filmtitting.

Musikkavspiller kobler jeg da til P5 eller til en dac og til P5.

P5 og antimode er kun eksempler..

Er jeg helt på bærtur nå med tankegangen min?

Ser og skjønner at det kan bli vanskelig å få flere subber med ulik avstand til SP til å spille skikkelig sammen. Får heller satse på tårnbass eller andre subløsninger med kun 2 plasseringer, med lik avstand til SP. Slik at det kun er frontsystem ( høyttalere ) som må justeres i tid.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke testet Atmos, men vil tro at med mindre man har ganske stort rom så har ikke Atmos så mye betydning sålenge surround systemet er satt opp ordentlig. Skal kjøpe et sånt billig lydkort med optisk inn for å sjekke om det er mulig å route lyden igjennom pcen og jriver. Er jo ikke snakk om mer enn et par hundre kroner for et slikt kort, og lydkvaliten er ikke like kritisk på ps3 boksen.
Vi kan jo håpe at Lynx sine nye lydkort som kommer i disse dager har skikkelig loopback funksjon og at du da i det minste har kan koble en enhet til. Lynx Two-B kortet mitt har en digital inngang.

Atmos? Who cares..... Gi meg kvalitet framfor kvantitet. Jeg vil ikke ha Bose lyd med null presisjon og lyd som kommer fra alle retninger med en rotete polarrespons.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Er det ikke å bare fange lyd fra asio-interface? Men det er jo pes i lengden å måtte gjøre dette hver gang du vil ha lyd fra ps3. Du kan gjøre dette på mac også, selv uten jriver, men det kan bli et problem å dekode ac3/dts om det ikke finnes en plugin som kan analysere datastrøm on-the-fly. Personlig hadde jeg vært storfornøyd med nyere bose, evt sonos playbar med trådløs sub og bakhøyttalere:)

Ps kikk på creative sine lydkort, de kan dekode dts/ac3 i hardware, og jeg tror de også kommer med asiodrivere.mda skal det være en enkel sak å fange surroundkanalene i jriver. Men det blir selvsagt kukete i lengden. Men det er jo htpc i et nøtteskall...;)

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Vi kan jo håpe at Lynx sine nye lydkort som kommer i disse dager har skikkelig loopback funksjon og at du da i det minste har kan koble en enhet til. Lynx Two-B kortet mitt har en digital inngang.

Atmos? Who cares..... Gi meg kvalitet framfor kvantitet. Jeg vil ikke ha Bose lyd med null presisjon og lyd som kommer fra alle retninger med en rotete polarrespons.
Sålenge man får til en optisk inn som fungerer kan man vel egentlig koble på mange enheter man vil sålenge en benytter en optisk splitter i forkant i tillegg til en hdmi splitter? F.eks så har jo både ps3 og ps4 mulighet for å dekode ac3/dts i boksen og bare rute lineær pcm videre så man vil jo få surround der også. Tipper vel uansett at jriver hadde fikset det signalet uansett sålenge man klarer å få det inn i lydstrømmen.
Dette vil jo bli litt tungvindt, men med lydkvalitet i førersetet ser jeg ikke mange løsninger som vil kunne hamle opp med det. De mest kritiske elementene som trenger god lydkvalitet vil jo ligge på htpc'en uansett.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Ikke alle spill støtter dekoding til mclpcm. Sett at du faktisk kommer opp med en fiffig løsning hvor du tar 4x spdif ut fra en hdmi bypass m/ 4x spdif splitter, da må den splitteren kunne dekode ac3/dts når bistreamen tilsier det og i tillegg la 8 kanals lpcm slippe uhindret gjennom. Så må du ha et lydkort med 4 spdif-innganger. Hele greia er galskap og dødfødt, selv om den er realiserbar. Beste løsning er lydkort som har hardware-dekoding av lydstrømmen. Er du heldig, kan du tappe lyden etter dekoding. At htpc skal være så bra er ren og skjær utopi, men lykke til!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan ta en titt i denne tråden thohaug:
How to replace your home theater pre-pro with a HTPC! - AVS Forum
Det er en stund siden jeg så på dette, men husker det var folk som diskuterte at f.eks Oppo sin spiller (som har HDMI inn) kunne modifiseres og andre bokser ble også nevnt.

For min del droppet jeg dette med eksterne enheter da jeg fikk eget rom til surround. Da klarer jeg meg helt fint med kun HTPCen og jriver sine innstillinger fungerer til alle andre programmer slik at jeg også kan bruke HBO, Netflix osv. Lydmessig var det deilig å bli kvitt Marantz prosessorene jeg hadde. Den var en solid flaskehals.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Er litt "hekta" på det med å kunne justere høyttalere og subber i tid, og mener det er meget viktig. Er inne på tanken å teste ut med en forforsterker med HT bypass.

Og gjøre det på denne måten.

Resiver som dekoder alt av film. til en forforsterker med HT bypass og sub inn/ut. Dvs Parasound p5. ( som er den eneste jeg vet om idag i min prisklasse) koble preout sub til P5 og fra p5 til subwoofere. preout front på reciver kobles på HT bypass på P5.
Resten av preout på reciver kobles på effekttrinn.

Så, fra P5 så kobler jeg preout front til en DPS som kan forsinke ( legge til delay) på frontene, feks Antimode 2.0 ) som jeg har) Denne kobles da til effekttrinn og videre derfa til fronthøyttalerene. På denne måten får jeg justert frontene i tid ( delay) i forhold til subber. Om jeg har to plasseringer med lik avstand til SP. Jeg får også brukt Antimode til 2 kanals musikk lytting, mellom P5 og effekttrinn, men også ved filmtitting.

Musikkavspiller kobler jeg da til P5 eller til en dac og til P5.

P5 og antimode er kun eksempler..

Er jeg helt på bærtur nå med tankegangen min?

Ser og skjønner at det kan bli vanskelig å få flere subber med ulik avstand til SP til å spille skikkelig sammen. Får heller satse på tårnbass eller andre subløsninger med kun 2 plasseringer, med lik avstand til SP. Slik at det kun er frontsystem ( høyttalere ) som må justeres i tid.
Jeg vil direkte fraråde å benytte en stereo(for)forsterker med HT-bypass hvis du skal sende signalet videre til en digital signalprosessor i en eller annen variant, noe som bl.a. forutsetter en AD-/og DA konvertering i tillegg til DA-konvertering du allerede har hatt i forb. med Streamer og CD-spiller. Da forsvinner hele poenget med å bruke en stereoforsterker til stereokilder, i stedet for en AV-receiver eller Av-prosessor.

Dersom dette med individuell tidsforsinkelse og eventuell individuell EQ-/romkorreksjon av flere subber er viktig for deg, ville jeg absolutt heller satset på en receiver eller prosessor som har mulighet for det.

Det du skisserte overfor tror jeg dessverre bare blir søl... :)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Det finnes også løsninger hvor man kan tappe signalet for ekstern bass management og deretter loope dette tilbake, men jeg har kun sett dette på min nye 2 kanals preamp.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Det finnes også løsninger hvor man kan tappe signalet for ekstern bass management og deretter loope dette tilbake, men jeg har kun sett dette på min nye 2 kanals preamp.
Eldre Parasound forforsterkere (før NC2100 og P5) hadde dette. Ble ofte kalt for processor-loop, og må ikke forveksles med processorinngang / HT-bypass.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Eldre Parasound forforsterkere (før NC2100 og P5) hadde dette. Ble ofte kalt for processor-loop, og må ikke forveksles med processorinngang / HT-bypass.
Her er virkemåten:
'The LB (Loop Bass) function is designed for rooms where you want to use an electronic system for acoustic correction (DRC) and to compensate for the attenuation or amplification effects on sound waves that a room produces.

For this purpose, a pair of inputs / outputs are added to which only the bass of the sound spectrum are sent to be regulated by an external DRC. Once returned to the preamp they are remixed with the rest of the frequencies that have not suffered any negative changes.

You can also use this function to bi-amplify speakers. With two power stages per channel you can amplify the low frequencies and the mid/treble separately. The volume control is common to both.'

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Du kan ta en titt i denne tråden thohaug:
How to replace your home theater pre-pro with a HTPC! - AVS Forum
Det er en stund siden jeg så på dette, men husker det var folk som diskuterte at f.eks Oppo sin spiller (som har HDMI inn) kunne modifiseres og andre bokser ble også nevnt.

For min del droppet jeg dette med eksterne enheter da jeg fikk eget rom til surround. Da klarer jeg meg helt fint med kun HTPCen og jriver sine innstillinger fungerer til alle andre programmer slik at jeg også kan bruke HBO, Netflix osv. Lydmessig var det deilig å bli kvitt Marantz prosessorene jeg hadde. Den var en solid flaskehals.
Interessant den tråden der! Men sålenge man har en optisk inn som klarer å dekode i hardware og få rutet den ene kanalen igjennom jriver så kan man jo bare slenge på f.eks en slik boks:
http://www.monoprice.com/Product?c_id=101&cp_id=10110&cs_id=1011002&p_id=7974&seq=1&format=2
Så er man vel good to go sålenge man har 2 hdmi inn på prosjektoren?

Skal kjøpe et billig creative kort med optisk inn nå for å teste. Hadde vært veldig kult om jeg fikk dette til på en relativt brukervennlig måte. Den boksen jeg linket til har jo fjernkontroll med mulighet for IR extender i tillegg. Om testingen blir en suksess så tester jeg med en slik matrix svitsjer i tillegg.
Kan opprette en egen tråd om det så slipper jeg å hijacke retep sin tråd enda mer.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
1. Er jeg helt på bærtur nå med tankegangen min?
2. Får heller satse på tårnbass...
1. For å sitere Yello - Baby - Ocean Club: "We all know you can help Yourself........Lets get things straight.....You're gonna be Years in this business..."

2. Tårnbass senter(pga. skråtak) - gulv til tak - best mulig spredningsmønster i stacken...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
0
Atmos? Everybody....with experience ;)

Resten av teksten din gir ingen praktisk mening...ift. Atmos

eral

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2014
Antall liker
391
Sted
Son
Torget vurderinger
1
Hvor godt fornøyd er du med SPA23 i stereo? Har avtalt med Soundgarden om hjemlån i neste uke for å teste ut denne. Har Primare BD32 idag i et stereo oppsett med Abrahamsen V2 integrert og et par gamle men gode Kef Ref 105/3 fra 90 tallet. Ønsker å bygge ut til surround oppsett uten at det går ut over lyden i stereo.
I forhold til Abrahamsen er vel SPA23 et løft også i stereo, men spørsmålet er om jeg heller skal satse på analog forforsterker (Parasound P5) med HT bypass + sluttrinn for å prioritere stereo ?

Er vel et prioriteringsspørsmål.... for å slippe unna mange bokser må man kanskje redusere kravet til stereo hvis man samtidig ønsker surround også?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.059
Sted
Sjælland. Danmark.

Jeg syntes, at Atmos er fremragende. Jeg har hørt det 2 gange ved demonstrationer, hvor der ikke blev brugt på nogen måde dyre højttalere til loftet. Men lydforbedringen var stor.
Igennem mit sidste akustiske tiltag er jeg blevet klar over, hvor vigtig loftet er akustisk set. Det er den største flade i rummet!
Jeg har måske ikke selv brug for Atmos, fordi jeg har valgt at diffusenere loftet i stedet for, at absorbere lyden derfra. Når man absorbere lyd fra loftet, mister man informationer, der er vigtigt! Ved brug af Atmos, kan man måske delvis kompensatorer derfor.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at nu har filmrum valgt i mange år at dæmpe meget af lyden fra loftet væk, og så kommer Atmos og Auro 3D med højttalere i loftet.
Selv bruger jeg en Audioab 8200AP processer. Jeg bruger ikke nogen form for lydbehandling, men det har den heller ikke, for at være så enkel som muligt.

Topp Bunn