Re: Lingo 1 verses II verses Hercules
I og vil ha Lingo II...........
Vidar: Er det ikke et litt begrenset utvalg av Pu's som passer i Aro med tanke på skruehullene? Eller tar jeg feil der?
Alle armer har et begrenset utvalg pu'er som passer til de

Men jeg skjønner jo hva du sikter til; det er ikke skinner for å justere overheng. Vel, Naim har sine egne ideer om det (som mye annet), og som vanlig så er de ikke helt på bærtur.
Geometrisk sett så sier de at pu'er med avstand 7-10mm mellom stift og senter av monteringshull passer.
De sier at; den mekaniske integriteten på headshell er av stor betydning for lydkvaliteten, især med gode pu'er. Å skjære opp skinner i den vil redusere integriteten, å fortykke den og styrke den ellers vil øke massen og dermed endre resonansfrekvens, og også redusere lydkvaliteten.
Naim mener at små feil i overheng ikke er så kritisk for lydkvaliteten som folklore vil ha det til. En feil på overheng på +/- 1.5mm er akseptabelt mener de, og vil uansett være av mindre lydmessig konsekvens enn å redusere den mekaniske integriteten i headshell.
Skjønner? Nå skal ikke jeg påstå at de har rett, men normalt så pleier de å ha det (noe en hel del smart-ass diy'ere har oppdaget når deres Aro låt dårligere etter modding)... alle deres tilsynelatende "rare" ideer opp igjennom årene har vist seg å medføre riktighet; f.eks dette med DIN-plugger for å kjøre system-stjernejord, dette med toboks cd-spiller hvor drivverk og dac er i en boks for å redusere jitter og støy (psu i den andre), dette med separat psu i egen boks for kontrollsystem/digitalstyring i preamp, dette med massive avstivninger og lite massedempning i ht'ere (ja, Linn og Naim var faktisk i teten med det) etc etc.
Resultatet er; et fåtall pu'er med ekstrem geometri vil ikke passe, da blir overhenget for feil. De fleste pu'er passer geometrisk inn, og overheng kan faktisk også justeres i kobling mellom armbasen og kobling mellom armbord/subchassis (+/- ca. 1mm) for de som vil ha det 100%.
Til syvende og sist så er det ikke noe praktisk problem; man kan bruke Ortofoner, Lyra'er, Dynavector'er, AudioTechnica'er, Denon'er, Linn'er, Goldring'er etc etc... you name it!
Rudi får unnskylde kupping av tråden. Suffice to say; Lingo is the way
Mvh Vidar P