Re: Lingo 1 verses II verses Hercules

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Du burde kanskje søke på www.pinkfishmedia.net eller http://forums.naim-audio.com/eve for å treffe folk som har prøvd både Lingo og Hercules.. sistnevnte regnes forresten for å være på nivå med Valhalla her og der har jeg sett.

Lingo 2 er temmelig mye bedre enn Lingo 1 hos meg. Lingo 1 er god den også.. spørs vel på prisforskjellen... og ambisjonene.
Er det en hovedlydkilde så hadde jeg gått for Lingo 2, om det bare er for moro så vil en Lingo 1 spare mange tusen..

Mvh Vidar P

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

I helgen lånte jeg hjem en Lingo 2 for å prøve den ut. Forskjellen var stor hos meg. Det er som gardinene er trukket fra, og vinduet er åpent, og musikken stømmer mot meg. Hvis Lingo 1 er en god traver, er Lingo 2 en gallophest.

Jeg måtte bare ha Lingo 2. Jeg kunne sikkert ha levd med Lingo 1, men jeg ville ha angret. Mandag gikk turen til Kontrapunkt, og jeg fortalte dem at den Lingo 2, måtte jeg. Odd Rune og Simen smilte lurt og nikket til hverandre. Jeg gikk hjem for å hente Lingo 1 og 2 og dro tilbake for å få en splitter ny Lingo 2. Kontrapunkt ga meg en god innbyttepris for Lingo 1. Pengene, som jeg betalte for den nye strømforsyningen, er en god investering i musikk- og lytteglede.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

I og vil ha Lingo II...........
Vidar: Er det ikke et litt begrenset utvalg av Pu's som passer i Aro med tanke på skruehullene? Eller tar jeg feil der?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Vidar: Er det ikke et litt begrenset utvalg av Pu's som passer i Aro med tanke på skruehullene? Eller tar jeg feil der?
Alle armer har et begrenset utvalg pu'er som passer til de  :D
Men jeg skjønner jo hva du sikter til; det er ikke skinner for å justere overheng. Vel, Naim har sine egne ideer om det (som mye annet), og som vanlig så er de ikke helt på bærtur.
Geometrisk sett så sier de at pu'er med avstand 7-10mm mellom stift og senter av monteringshull passer.
De sier at; den mekaniske integriteten på headshell er av stor betydning for lydkvaliteten, især med gode pu'er. Å skjære opp skinner i den vil redusere integriteten, å fortykke den og styrke den ellers vil øke massen og dermed endre resonansfrekvens, og også redusere lydkvaliteten.
Naim mener at små feil i overheng ikke er så kritisk for lydkvaliteten som folklore vil ha det til. En feil på overheng på +/- 1.5mm er akseptabelt mener de, og vil uansett være av mindre lydmessig konsekvens enn å redusere den mekaniske integriteten i headshell.

Skjønner? Nå skal ikke jeg påstå at de har rett, men normalt så pleier de å ha det (noe en hel del smart-ass diy'ere har oppdaget når deres Aro låt dårligere etter modding)... alle deres tilsynelatende "rare" ideer opp igjennom årene har vist seg å medføre riktighet; f.eks dette med DIN-plugger for å kjøre system-stjernejord, dette med toboks cd-spiller hvor drivverk og dac er i en boks for å redusere jitter og støy (psu i den andre), dette med separat psu i egen boks for kontrollsystem/digitalstyring i preamp, dette med massive avstivninger og lite massedempning i ht'ere (ja, Linn og Naim var faktisk i teten med det) etc etc.

Resultatet er; et fåtall pu'er med ekstrem geometri vil ikke passe, da blir overhenget for feil. De fleste pu'er passer geometrisk inn, og overheng kan faktisk også justeres i kobling mellom armbasen og kobling mellom armbord/subchassis (+/- ca. 1mm) for de som vil ha det 100%.

Til syvende og sist så er det ikke noe praktisk problem; man kan bruke Ortofoner, Lyra'er, Dynavector'er, AudioTechnica'er, Denon'er, Linn'er, Goldring'er etc etc... you name it!  :D

Rudi får unnskylde kupping av tråden. Suffice to say; Lingo is the way  :D

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Hmm? - er du ikke fornøyd med Hercules II da?

B

break_out

Gjest

Får begynne med følgende ”Ignoranse is bliss”.. I så forstand er en jo lykkelig så lenge en ikke roter seg til å lytte/teste ting en ikke har planer om å kjøpe. Jeg er lykkelig med min Hercules i 110V modus med skilletrafo. Har hele pakken på drivverksiden med cirkus telt og trampoliner som jeg ser en større viktighet i, og som hører til først i prioritet hjemme hos meg.. Nå skal det sies at jeg bor i et flunka nytt hus med egen 16 amp kurs for min herlighet med jordspyd og hele sulamitten. Dette er ingen tilfeldig parameter når en driver med HiFi som flere har erfart. Den PS som lider mest under dårlig nett strøm må vel være rene ringkjernetrafo løsninger... Her går strømmen gjennom en ringkjernetrafo og et faseskiftverk og vil lide med ”skit in = less skit out” en ringkjernetrafo har gode filtreringsegenskaper for støy, men det er ikke et filter som renser totalt. Tror dette er grunnen til at jeg aldri fikk sansen for denne løsningen da jeg bodde i tykkeste Oslo med dårlige strømmforhold i bygården den tiden.

For meg så var det en stor oppgradering å flytte fra vår midletidige leilighet og inn i nytt hus, og det gjelder ikke bare for stabil drift på LP12’en, men hele kjeden. Så en teori en kan ha er at dersom en har gode strømmforhold kan en da klare seg med mindre avanserte PS’er?!

En ting er sikkert og det er at de Linn folka er flinke og da vil jeg anta at steget fra lingo en til to er merkbart. Kommer jeg til å kjøpe Lingo? Kjenner meg såpass at ja det gjør jeg nokk.. Men Hercules II er klart en oppgradering fra Vallhalla, det er jeg skråsikker på! Så for den på budsjett så ville jeg definitivt gått for denne kontra en brukt Vallhalla.. Hvor stort steget er til Lingo vet jeg ingenting om men jeg ser frem til å finne det ut en gang i fremtiden.. Men for å være tro med eget regelverk så er nokk ”The Keel” før i køen.

En liten avstikker fra denne diskusjonen er Linn’s strategi med å bare ha Lingoen. Dette forstår jeg ikke bæret av.. Hvorfor har de ikke en billigere PS i sortimanget som gjør listen litt lavere for kjøperne (som de har på arm siden). De burde jo vite at dersom de får noen på kroken så vil de kjøpe Lingoen til slutt uansett.. Et oppsett med nytt LP12 drivverk, Hercules PS og Rega arm hadde kjørt ringer rundt mye.

PS: min nye Ekos er på plass i riggen og den spiller ekstremt bra (skulle bare mangle i forhold til prisen på Ittok). Satser på at denne holder meg litt i sjakk på oppgraderingsfronten en tid fremmover..

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Hmm? - er du ikke fornøyd med Hercules II da?

Njo...foreløbig så. Men regner med at Lingo og Lingo II er bedre.

Når denne tråden først har skliddd ut; er det mulig å oppgradere en Ekos MKI til en MK II? Det er en som selger en MK I på eBay nå som sier at armen er oppgradert til MK II spec.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Øh... hva skjedde med Rudi's første innlegg tro...?

Breakout; bra beskrivelse. Ekos er kjempebra, og passer supert med Rohmann, gratulerer!

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Når denne tråden først har skliddd ut; er det mulig å oppgradere en Ekos MKI til en MK II?
Jepp, koster ca. 5000,-.

B

break_out

Gjest

Takker for det, det var en øyeåpner med Ekosen. Begynner å lure på hvor dette skal ende. Morsomt å ta det del for del å se hvilke innvirkninger det har på lyden. Må bare prøve å lytte litt mer på musikken ikke bare forbedringer i HiFi'en ;)

Øh... hva skjedde med Rudi's første innlegg tro...?

Breakout; bra beskrivelse. Ekos er kjempebra, og passer supert med Rohmann, gratulerer!

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Njo...foreløbig så. Men regner med at Lingo og Lingo II er bedre.
De er i alle fall dyrere.... Lov oss en sammenlikningstest om du kjøper en av Lingoene da.

Topp Bunn