RB250 Arm med dårlig lagre?

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Hei,

Jeg har en RB250 Rega arm. Når jeg har drevet å stillt inn / byttet PU'er så har jeg i det siste oppdaget at det er relativt stor slark i lagerene som holder arm-røret til armhuset. Når jeg drar og dytter i armen forsiktig så er det etter min mening uvanlig mye slark (altså, i retning parallelt med armen).

Prøver jeg å vri forsiktig på armen, så merker jeg ingen slark.

Er dette normalt, og hvis nei, hva kan gjøres med det?

- Stig

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sv: RB250 Arm med dårlig lagre?

Det der høres ikke normalt ut. Slark i lagrene gjør jo armen nærmest ubrukelig også. Du kan ta kontakt med Rega/mono for å se hva de måtte mene om saken, ellers er det en mulighet å ta kontakt med Audio Origami i Skottland, som bytter lagre og gjør modifikasjoner på armen både utrolig raskt og forbløffende rimelig. Dessuten er de utrolig hyggelige og vet hva de driver på med. Dette er noen av folkene bak Syrinx-armen, som var både veldig god og veldig populær på åttitallet engang..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Som impulse sier; dette er ikke normalt. Det skal være null slark, om det er slark (nær sagt uansett hvor mye) så lider lyden stort under det, og lagrene må anses å være ødelagte.

Attpåtil sliter du pu og plater mer enn du skal også, pga dårlig og virrete sporing. Slik slark er ofte resultat av hardbar pickup-bytte, uten å løsne armbasen fra spilleren først.

Mvh Vidar P

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13

Takk for svar!

Huffda... Dette var ikke bra. Usikker hvor lenge den har vært slik heller. Skal sjekke Både Mono og Audio Origami / origin live å se hva de har å tilby.

Slik slark er ofte resultat av hardbar pickup-bytte, uten å løsne armbasen fra spilleren først.
Hmm.. mener du at man burde løsne armen fra Plinthen når man bytter PU? (Hardbar = Hardhent eller Hørbar?:))

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7

Slarssen skrev:
Hei,

Jeg har en RB250 Rega arm. Når jeg har drevet å stillt inn / byttet PU'er så har jeg i det siste oppdaget at det er relativt stor slark i lagerene som holder arm-røret til armhuset. Når jeg drar og dytter i armen forsiktig så er det etter min mening uvanlig mye slark (altså, i retning parallelt med armen).
Prøver jeg å vri forsiktig på armen, så merker jeg ingen slark.
Er dette normalt, og hvis nei, hva kan gjøres med det?
- Stig
Stig.
Lagrene på REGA armene skal IKKE være tighte!
Ei heller lagrene fra Origin Live armer, basert på Rega armer.
Nå det er sagt, så skal det nok ikke være direkte slark, heller. Hvor går så grensen?
I original dokumentasjon for Origin Live Silver (Rega lager), stod det at om lagrene oppfatttes som "loose" skal de ikke etterstrammes.
Med dette vil jeg bare advare forsiktig mot å tukle for mye på egen hånd. Med armen, alså. ;)
Er du førsteganskjøper av armen og du IKKE selv har rørt lagrene, er sannsynligheten for at lagrene er riktig justert, stor.

Morty
PS: Har nettopp fått tilbake min Silver MK II arm fra oppgradering av Origin Live. Armlagrene er byttet, men fremdeles nokså løse.
Og slik skal de forbli.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Slarssen skrev:
Hmm.. mener du at man burde løsne armen fra Plinthen når man bytter PU? (Hardbar = Hardhent eller Hørbar?:))
Helt klart en fordel å løsne arma fra plinten. Når du skrur til skruene på pu'en, og kraft=motkraft, så vil lagrene ta støyten svarende til hvor hardt (hardhendt) du skrur. Man kan jo selvsagt holde igjen i armtuben, men det kan være en falsk trygghet.

Morty; lagrene skal ikke være for stramme, men de skal da visserlig ikke ha følbar slark? Kan ikke huske å ha sett det på en ny Rega-arm før?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Vidar P skrev:
Slarssen skrev:
Helt klart en fordel å løsne arma fra plinten. Når du skrur til skruene på pu'en, og kraft=motkraft, så vil lagrene ta støyten svarende til hvor hardt (hardhendt) du skrur. Man kan jo selvsagt holde igjen i armtuben, men det kan være en falsk trygghet.

Morty; lagrene skal ikke være for stramme, men de skal da visserlig ikke ha følbar slark? Kan ikke huske å ha sett det på en ny Rega-arm før?

Mvh Vidar P
Ingen av mine tre Regaer hadde noengang følbar slark i lager i alle fall. Holde med Vidar her.

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13

Hei igjen, og takker for konstruktive svar!

Jeg har sett litt nærmere på slarken, og lagt ved ett bilde av armen. Når jeg drar og dytter i retning den store pilen, så er "slarken" i retningen som den tynne pilen på armhuset viser.... Dette er det jeg opplever som slark altså.

Hva tror dere om det? Jeg er førstegangs kjøper av denne armen så den har trolig vært slik i alle år, hvis ikke slik slark kan skapes av at jeg ikke har løsnet armbasen når jeg har byttet pickup. (har byttet PU 4 ganger på 5 år.)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm

Jeg har en RB-300, og jeg kjenner ingen slark i det hele tatt. Har tidligere hatt en RB-250 med slark som det du beskriver, og en vinyl ekspert på hifi klubben mente det ikke var verdt å reparere den, like greit å kjøpe ny sa han.. :-\

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Slarssen skrev:
Hva tror dere om det? Jeg er førstegangs kjøper av denne armen så den har trolig vært slik i alle år, hvis ikke slik slark kan skapes av at jeg ikke har løsnet armbasen når jeg har byttet pickup. (har byttet PU 4 ganger på 5 år.)
Med forbehold om at Morty har en forklaring på hvorfor RB250 skal ha slark; men generelt vil jeg fremholde at å bytte pu 4 ganger er evig nok til å ødelegge lagre; det hele spørs på hvordan man skrur og strammer til. En gang med for mye kraft mot lagrene holder i massevis.
Videre vil jeg mene at slark er slark; uavhengig av hvor mye slarkutslag så vil armen ikke spore som den skal. Det er ikke noe som heter "litt slark" eller "litt for mye slark"; enten så er det der, eller så er det ikke... og så er det tilnærmet likegyldig hvor mye det er. For resultatet altså, mener jeg :) Men det er bare slik jeg mener, som sagt åpen for sinnrike forklaringer på hvorfor akseptere slark.

Mvh Vidar P

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13

Ja, jeg stoler på at dere har rett alle sammen, og jeg har stor respekt for kunnskapen deres!

Hele poenget med en arm er jo å ha så perfekte mekaniske egenskaper som mulig, og det ver jo derfor at jeg reagerte på den slarken jeg opplever også. Det er bare at det er så sørgelig tidspunkt å innse at armen ikke duger, når man akkurat har beskaffet seg en ny PU... :-[

Ikke har jeg råd å gjøre noe med det sånn umiddelbart heller, så jeg får vel skru på CD spilleren igjen i mellomtiden! :)

Takk for all respons og tilbakemeldinger!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

dette er jo en fin fin anledning til og bytte armen til en bedre rega arm. spar deg opp til en rb700 eller noe slikt som passer i spilleren du har nå, senere når oppgraderer drivverket så kan du bare flytte over armen også.

man skal da kunne bytte mer en 4 pickuper i en rb 250 arm før lagrene tar kvelden.

Jeg har selv meget god erfaring med OL armene så jeg stiller meg bak morty her.

RB250 er jo ikke noen god arm i utgangspunktet men den gjør heller ikke noe galt. dette merker du med en gang du går ett trinn høyere på arm stigen.

McLaren

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7

Hei.
Mener vel ikke at armlagrene skal ha slark, i absolutt forastand.
Vel, egentlig mener jeg ikke noe som helst, 8), men refererer bare til en advarsel (fra OL) om å IKKE stramme lagrene, selvom de oppleves som litt løse.
Hva de egentlig legger i dette, er vel litt vanskelig å si.
Jeg husker imidlertid at den første OL Silver armen jeg hadde, virket nettop "løs" hvis man løftet armrøret inne ved basen.
Har ikke tenkt over dette senere.
Har, som sagt, nettopp fått armen tilbake fra Origin Live. Armen er nå en OL Silver MK II arm.
Sjekket her forleden hvordan det nye armrøret satt i lagrene.
Horisontalt kan jeg ikke påvise noen som helst "gange" eller slark. Tilsvarende "den lange pilen" i bildet fra Slarssen.
Men ved basen, hvis man "løfter" armen, mener jeg det er en ørliten slark, eller rommelighet. La oss si i vertikalplanet. Tolker dette slik at de to små lagrene som sitter synlig på hver side av armen, er uten slark, mens lageret på basen, det som beveges når armen gå mot senter, er noe løsere.
Tyngden av hele armen hviler på dette lager, og rent teknisk kan jeg ikke se at det er noen grunn til å stramme akkurat dette lager.
OL advarer også om over-stramming av den store mutter som fester armen til armbasen. Denne skal strammes for hånd, ikke med verktøy.
I motsatt fall påvirkes lydbildet og ikke nødvendigvis i riktig retning.
Ei heller skal låse skiven som følger med, benyttes om armbordet er av stål eller metall. - Og det er det jo, som oftest. :eek:
Vel, dette er Origin Live's uttalelser.
Kan jo være at RB armer uten OL modifikasjoner er underlagt andre kjøreregler.
Kanskje Maxwell sitter på informasjon? ::)

Men, teori til side. Oppleves armen som direkte slarkete, ville jeg satt meg ned med verktøy og godt lys, og gjort noe forsiktig justeringer. Inntil man merker at all slark er borte. Så løse opp en aning.
På med ei plate. Lytt.
Ikke mye å tape :)

Morty

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1

Morty skrev:
Men, teori til side. Oppleves armen som direkte slarkete, ville jeg satt meg ned med verktøy og godt lys, og gjort noe forsiktig justeringer. Inntil man merker at all slark er borte. Så løse opp en aning.
På med ei plate. Lytt.
Ikke mye å tape :)

Morty
Vel, hvis armen allerede er kassert, så har man rimeligvis ikke noe å tape. Ellers så kan jeg opplyse at personene som monterer armene og strammer til lageret hos Rega har gått i lære i minimum ett år når det gjelder RB250 og RB300. På de dyrere armene er det kun personell med svært lang erfaring som gjør montering og justering. Strammer man for mye, blir lageret ødelagt og det hjelper lite å slakke skruene igjen hvis det allerede er skader på kulene eller veggen i lageret.

Topp Bunn