Rasisten Mugabe !

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Eller er det fortsatt slik at svarte ikke kan oppføre seg rasistisk mot hvite?
?

Edit: Spørsmålet minner meg om en liten historie da jeg var 17 og utvekslingselev i Spania noen uker. Det var ved en anledning snakk om rasisme i Spania, hvilket det visst var en del av, og jeg spurte da min jevngamle, spanske vert:
"Racism in Spain, but how can that be? I mean, you're all degos yourselves."

Han syntes ikke det var morsomt, men det var det jo.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Praktfull Totte ! Rett og slett praktfull ! ;D

@ "?";
Det virker å være "politisk korekt" i Norge å være av den oppfatning at mørkhudede ikke kan ha rasistiske oppfatninger, eller oppføre seg diskriminerende mot hvite. Rasisme er da på en måte pr politisk definisjon noe kun hvite kan utøve mot mørkhudede og ikke vice versa.

Derfor spørsmålet. Og det tror jeg du innerst inne visste veldig godt. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Som man også tidligere har vært inne på driver Mugabe en utpreget rasistisk politikk i Zimbabwe.

http://www.dagbladet.no/2010/02/09/nyheter/zimbabwe/robert_mugabe/utenriks/10317661/

Eller er det fortsatt slik at svarte ikke kan oppføre seg rasistisk mot hvite?

At landet er på full fart utfor stupet er jo en annen sak, her går det rett til He..te !
Zimbabwe er et dårlig valgt eksempel på urettferdig rasisme. Det riktignok urettferdig, men mange eldre rhodesere synes kanskje heller det er fortjent. President Museveni mener at det er rasistisk og urettferdig, og har ved flere anledninger tilbydd rhodesiske, hvite farmere gratis land i Gulu.

Sitat wikipedia:

"Sør-Rhodesia, Nord-Rhodesia (nå kalt Zambia) og Nyasaland (nå kalt Malawi) dannet i 1953 Føderasjonen av Rhodesia og Nyasaland, også kalt den Sentralafrikanske Føderasjonen.
Etter at føderasjonen ble oppløst i 1963, krevde den hvite minoritetsadministrasjonen i Sør-Rhodesia (kalt Rhodesia fra 1964) uavhengighet, men den britiske regjeringen hadde startet politikken ingen uavhengighet før afrikansk majoritetsstyre. Robert Mugabe ble frigjøringsleder.

Selverklært uavhengighet

I respons til dette erklærte statsminister Ian Smith Rhodesia uavhengig 11. november 1965. Storbritannia kalte erklæringen en opprørshandling og Samveldet av nasjoner innførte økonomiske sanksjoner. I 1968 stemte FN for å gjøre sanksjonene obligatoriske, men de var stort sett lite effektive. I et forsøk på å distansere landet fra Storbritannia, erklærte Smith Rhodesia en republikk i 1970, men dette førte ikke til internasjonal anerkjennelse. Smith fortsatte å administrere et stort sett segregert sosialt samfunn som i prinsippet var et apartheid-regime. Uavhengigheten ble aldri godkjent av andre land enn apartheid-regimet i Sør-Afrika, da det hvite mindretallet kun erklærte selvstendighet for å holde på et hvitt, rasistisk mindretallsstyre ikke ulikt Sør-Afrikas."

Det som har skjedd i Rhodesia/Zimbabwe er at Mugabe enten ikke har ønsket eller klart å unngå den reaksjonen som Nelson Mandela tildels har klart å unngå i Sør-Afrika.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mugabe var en gang en frigjøringshelt.

I dag er han bare en en gjennomkorrupt, brutal despot.

V

vredensgnag

Gjest
Rasisme er da ikke noe som kun går én vei. Eller som oppstår mellom ulike hudfarger. Sorte "stammer" på Haiti har ligget i krig med hverandre i evigheter; og det afrikanske kontinentet er fylt med konflikter mellom folk vi utenforstående ikke ville sett videre forskjell på, men som beskriver hverandre med ord som kun kan tolkes som renspikket rasisme.
Og kastesystemet praktiseres flittig blant pakistanere i Oslo, som har ubegrenset med forakt for pakistanere av lavere kaste som bor her, samme hvor materielt vellykkede de måtte være.

Og stakkars den indiske eller pakistanske jenta som tar med seg en norsk gutt hjem for å fortelle mor og far at hun skal gifte seg med ham -- grunnen til at det ikke er mulig er også rasistisk.

Og Totte var heldig - det finnes folk i Spania som ville trukket kniv på det utsagnet, selvironi står ikke høyt der.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Han er ikke rasist, han har bare et differensiert menneskesyn ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Mugabe var en gang en frigjøringshelt.

I dag er han bare en en gjennomkorrupt, brutal despot.
Ingen tvil om det. Segresjon skaper segresjon, og brutalitet avler brutalitet. Og klart han er rasistisk mot hvite rhodesere. De var jo ganske brutale mot hans folk i sin tid. Det er samme mekanisme som får jøder til å fryse når de hører tysk, eller palestinere til å knytte neven når de hører yidish.

Hevn er en uting, uansett hvem som utfører den. Men historieløshet hjelper ikke når naturlige (og uønskede) mekanismer i et samfunn slår til på en så heftig måte. Sorte kan selvfølgelig være rasister. Et par land på vestkysten utmerker seg med bitterhet mot den hvite mann basert på Kunta Kinte-minnene i samfunnet. Og andre land på samme side av Afrika har ikke den tendensen, så jeg antar at historien etter kolonitiden kan forklare hvorfor.

I Afrika har de et begrep som heter tribalism. Og det er nok heller det som egentlig foregår her. Ikke helt det samme som rasisme, men med samme stygge resultat.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dra til Japan.
Opplev hvordan det er å bli utsatt for rasisme.

V

vredensgnag

Gjest
Jobbet med japanere på et prosjekt som varte en god stund. La merke til at de hadde små flasker i lommene, og at de pleide å stryke noen dråper fra disse under nesen.
Spurte en av dem hvorfor. Først ble han forlegen, så kom det. Dere hvite lukter så forferdelig - han skvatt til da han skjønte han hadde sagt terrible, veldig ujapansk å være så direkte. Så forklarte han at hvite lukter bedervet melk og råttent kjøtt.

I flaskene var det et oljeekstrakt som dempet duften vår.

Vi er "utenfor personer"- gaijin

;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja det er riktig det med melk. Vi lukter råtten melk i følge flere av min venner. Men jeg kontrer med at de lukter råtten hvitløk og fiskeolje, sa da blir vi enige om at vi lukter dritt begge to, og er like gode venner. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Dra til Japan.
Opplev hvordan det er å bli utsatt for rasisme.
Noen ganger er jeg enig med deg, BB. Og dette er en av de gangene. Det gjelder forøvrig også Kina. De mener rett og slett at vi er barbarer, og det kommer fra folk som spiser hva som helst som har vært levende vesener engang. De eneste dokumenterte eksemplene på kannibalisme jeg kjenner til i moderne tid (utover gærninger som Damner og lignende mordere + det famøse flyet som styrtet) er fra kulturrevolusjonen i Kina. Der ble fiender av revolusjonen spist i flere tilfeller. Politisk motivert kannibalisme er vel toppen av barbari i min verden. Kanskje kulturrevolusjonen egentlig var et utslag av hungersnød?

Nei, nå legger jeg meg. Kjipt å jobbe så sent at jeg får logget meg på etter at alle har lagt seg. Dere er noen sabla latsabber som ikke gidder å holde dere våkne for å holde meg med selskap når jeg endelig er ferdig med dagens arbeid.

Kjipinger!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Vi er alle oss selv nærmest.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
230
Fikk denne på FB..for et øyeblikk siden..
Bid asb saam. Di laaste handjie vol boere in Zim word n uur gegee om hul plase te verlaat. Massas swart mense staan om hul huise en slaan op tromme en ander breek vensters om in te kom. Bid dat die Here di boere sal beskerm en sal bystaan in Jesus se Naam. Copy en paste ASB die boodskap sodat ons n massa gebed kan doen.

Pray together. Di last man, full of farmers in Zimbabwe are given one hour to leave their farms. Masses of black people stand to their homes and beat on drums and break windows to come. Pray that God will protect farmers Tues and will assist in Jesus' name. Copy and paste the message PLEASE help us a mass prayer can do.
farmers in Zimbabwe has an hour to leave their farms otherwise they will be murdered. Please pray that God will protect them and also South Africa, cause this is coming our way.
Nytt fremstøt av Mugabe??

Topp Bunn