Rart fenomen med subplassering....

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
555
Antall liker
83
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Hei!

jeg har drevet å ommøblert litt i det siste og har prøvd å finne ut hvilke plasseringer som er best for subene. Jeg har to stykker, og har just nu plassert den ene under senteren foran (midt i rommet), og den andre bak midt i rommet mellom bakhøyttalerne. Ønsker gjerne noen synspunkter fra dere på forumet!

Jeg har kalibrert subene etter papiret, funnet ut at fase mellom dem stemmer (begge på 180grader), at begge spiller på likt volum, og at delay stemmer overrens med frontene, og at spl per ht er likt (vha radioshack).

Noe som også er morsomt er at delay/fase varierer etter hvordan innstillingene er på prosessoren, dvs at man må endre fasen/delay for at man skal få front og sub til å spille optimalt sammen............ Delay blir 6,0m med front som large, og 3,3 med front som small og kuttes på 40hz. Dette stemmer også om man hører seg til riktig fase.

En liten oversikt over hva jeg har prøvd:

Oppsett 1:

Front - Large
Senter - Small (60hz Xover)
Surr - Large
Sub - No

God og fin dypbass, flott punchy mellombass. Det hele låter egentlig kanon, man trenger bare en sub til å fylle ut det som ligger helt nederst (skal vise seg å ikke være lett.....).

Oppsett 2:

Front - Large
Senter - Large/Small
Surr - Large/Small
Sub - Yes/Max

Med alle ht som large og sub som yes/max blir det ikke mye bass, dog gromsete og lite dynamikk. Setter jeg senter til small og surr til small og sub til yes blir det med en gang mye mer dypbass. Det blir dog nokså tamt med effekter fra frontene. Ka skjer?

Oppsett 3:

Front - Small
Senter - Small
Surr. - Small
Sub - Yes

Må naturligvis stille på fasen (igjen! ), kutter frontene på 40hz, senter på 60hz og surr på 40hz. Låter ikke bra nei, blir dypbass, men hvor er punchen og dynamikken? Og symmetrien? Suben foran virker å spille lavere enn den bak (selv om dem er stilt likt og begge er i fase).

Det jeg er ute etter er at subene skal spille slik at dem utfyller oppsettet slik det spiller med front som large, senter som small (xover 60hz) og surr som large. Man skulle tro det bare var å finne riktig fase. og evt å sette sub til yes/max (i og med at frontene spiller lfe uten sub).

Da jeg satte subene foran i hvert sitt hjørne spilte det mildt sagt heftig(!), men det går ikke å sette dem der når jeg skal ha plass til rf7 også. Da jeg hadde dem bak, spilte dem også bedre egentlig, men dem ble ikke godt nok integrert i musikk..... Hadde jeg begge subene ved siden av racket i front ble det liksom ok, men ble utrolig mye jobb med plassering av rf7 uten noe fantastisk resultat. Trangt ble det også. Subene mer mot midten bak ble litt enkel å "høre", og det funket ikke så godt.

En sub i midten bak fungerer veldig bra, dog kun testet på musikk. Jeg testet da å plassere en sub til foran i midten. Men skjønner da ikke hvorfor dette skulle bli noe verre enn en sub i midten alene bak, selv om dem er i fase, både med fronter og seg selv. Lytte posisjon er dønn midt i rommet slik at det skulle være enklere å få til subene på hver sin side av rommet. Man skulle nesten tro dem skulle vært i motsatt fase, men har testet og det skulle dem ikke.

Målet er å få anlegget til å spille slik det gjør uten sub med sub, men det viser seg å være veldig vanskelig dette her Taper mye dynamikk og samspill i bassen. Akkurat som om det noen pitte små hull i bassresponsen i løpet av filmer etc. Dette uansett hvordan jeg stiller delay, plasserer høyttalerne osv....... Tar på dette her

Kan også tilføye:

Slik subene står nå, så har jeg 6dB økning ved 50hz når bare subene spiller. Jeg setter på frontene også, men om jeg da slår av bare en av subene så synker bare lydtrykket med 1dB, og øker med 1 db når jeg slår den på igjen. Dette gjelder ved 50hz. Syntes dette var rart også.........

Er det noen som har noen tips eller innspill?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Skal ikke begi meg ut på noen lang utredning her, men jeg ville brøvd å plassere subene i hjørnet bak høytalerne med "spilleretning" inn mot midten av rommet.
Ha en 10-15 cm mellom sub og vegg.
Jeg vil anta at du da vil få en ganske god spredning av bassen, og du kan lettere få subene til å spille helt lineært.
Delefrekvens, og fase må du selvfølgelig eksperimentere med, men har du muligheten til å strupe høytalerne ved 80Hz og la subene spille dette stykket helt alene burde du prøve dette, om ikke annet så bare for gøy.
Du avlaster både høytalere, og forsterkeri på denne måten, og jeg tror du vil bli overrasket over hvor dynamisk dette låter når alt er riktig kalibrert ;-)

Lykke til!

Edit:
Du kunne kanskje fortelle mer om rommet, og utstyret forøvrig?! 8)
 
T

theStig

Gjest
En slik subwooferplassering er som regel meget ugunstig. Man får store utfasinger pga. lik avstand til sidevegger, og responsen blir veldig ujevn.

Det jeg pleier å anbefale er å sette de to sub'ene på hver side foran. Bruk 1/5 avstand fra sidevegg som et utgangspunkt for eksperimentering med plasseringen.
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Sier ikke dere begge to det samme her da? I hjørnene foran? 1/5 av hva?
Ps, prøver ikke å være frekk, bare nysjerrig:)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hm... hva med å:

- Plassere den ene subben oppå den andre.
- Sette begge på innsiden av den høyttaleren som er på høyre side når du ser på annlegget.

- Juster inn til det er rett.
- Så vrir du underste sub slik at den peker rett venstre.
- øverste rett frem.
- Legg noe "veldig" tungt oppå disse...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
KML,

Over hos Harman - tror det er på Floyd Toole sin side - ligger det en artikkel som drøfter optimal subwooferplassering.

Konklusjonen her er at midtveggs plassering ofte er det beste alternativet , med hjørneplassering på andreplass. Så det er ikke sikkert plasseringen din er så gæli allikevel.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
September nummeret av Hi-fi News har forøvrig en «how-to» artikkel om subwoofer plassering også. Virker ganske fornuftig.
 

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
555
Antall liker
83
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Tusen takk for svar alle sammen!

En sub bak høres ganske ok ut, men når jeg har en sub i midten foran og en i midten bak så blir utrolig dårlig - til tross for at fase er korrekt mellom subene alene og sub og front......

Plasserte subene i hjørnene bak nå med mye bedre resultat, men det virker som om bakveggen eter dynamikk. Det var langt mer spruddel i dem i hjørnene foran.

Slik oppsettet er nå er det ikke mulig å ha subene i hjørnene foran grunnet rf7 og hvordan dem må stå for å spille optimalt i rommet.

Plasseringen "1/5" fra sidevegg har jeg prøvd, det var heller ikke ideelt på noen måte hørtes utrolig dårlig ut - i tillegg til at rf7 nesten ikke fikk puste der foran pga at SVS'ene var så store hehe :)

Jeg har lurt på å kjøpe to klipsch RT suber i tillegg og å sette dem i hjørnene bak rf7 og la dem spille fra 120hz til gjerne 40hz, men er fremdeles på planleggingsstadiet hehe :D Vi får se.....
 
Topp Bunn