Raising Sand - vinyl og cd

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.099
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
God kveld i stua!

Satte akkurat på denne på Regaen.
Har samme på cd, men pokker (snill utgave av "faen i helvete") så mye bedre det låter på vinyl! :eek:

Er det noen som har informasjon om masteringene på disse, cd kontra lp?

R

N

nb

Gjest
CDen har i alle fall nesten null dynamikk (komprimert til døde) og er omtrent i mono. Likevel er det overraskende mange som av en eller annen grunn mener den har veldig god lyd. Jeg har tidligere spurt om det er noen spesielle regler for akkurat denne CDen, siden kompresjon vanligvis ses på som Det Største Onde, men har ikke fått så mange vettuge svar på det spørsmålet.

Waveformen til "Gone, gone, gone" fra CDen

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Er det noen som har informasjon om masteringene på disse, cd kontra lp?

R
Kjenner ikke til masteringen med denne spesifikt siden det er en plate jeg har hørt men ikke har fattet nok interesse for å kjøpe, men generelt er det ikke uvanlig med forskjellige masteringer for vinyl og cd-utgivelser.

Og videre er det heller ikke uvanlig i pop-verdenen at vinyl-utgivelsene er masteret for å tilfredsstille et audiofilt publikum, mens cd-masteringene ikke er det. Så det er vel oftest slik at dersom en moderne popinnspilling fins både på vinyl og cd så vil vinylen være den som låter best på et ordentlig hifisystem.

N

nb

Gjest
Så de forresten live i Oslo Rektum i fjor(?). Beste backingbandet jeg noensinne har sett live. Krauss hadde scenekarisma omtrent som en statue av gråsten delvis tildekket av måneskit, men hun sang meget pent, det skal dama ha. Tror kanskje ikke jeg har sett noen gjøre mindre forsøk på å oppføre seg som om man faktisk opptrer for et publikum. Ved noen anledninger tok hun helt av og tråkkedanset litt på stedet eller tok noen forsiktige museskritt frem og tilbake.

Gamlefar Plant var godt med.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Denne platen finnes jo også i digital hi-rez, skulle jo tro at den ihvertfall var mastered for hi-fi?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.099
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Gråstein med skit på?
http://www.youtube.com/watch?v=32_BE6Pf6x0&feature=related
Næ, liker nå å hvile øynene på denne dama selv om ho ikke løper og danser....(hva nå det har med scenetekke å gjøre)

Raising Sand har jo en veldig tydelig sound, som mange hater og noen liker.
Kan jo være at bare denne sounden kler vinylmediet bedre, men jeg har litt tru på at de måtte gjøre noe med komprimeringen for å få plass på LP. (Men det er jo fire platesider da...)

Itj ænkelt det herren

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Gråstein med skit på?
Dama var søt også i Oslo Rektum, men hun gjorde imponerende lite av seg på scenen. En syngedame som Kari Bræææææmnes er rene fyrerkeriet i forhold. Jeg synest det er ok om artister ser ut som de liker hva de driver med. Resten av artistene på scenen var helt med, så da ble det veldig tydelig.

Ang sounden, så har de vel prøvd å kopiere noe ala gammeldags radioavspilling eller noe slikt. Skulle ikke tro det var noen grunn til at det skal være båndsus på et opptak gjort i det 21. århundre selvom det er aldri så analogt med mindre de har ønsket at det skal være slik.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Så de forresten live i Oslo Rektum i fjor(?). Beste backingbandet jeg noensinne har sett live. Krauss hadde scenekarisma omtrent som en statue av gråsten delvis tildekket av måneskit, men hun sang meget pent, det skal dama ha. Tror kanskje ikke jeg har sett noen gjøre mindre forsøk på å oppføre seg som om man faktisk opptrer for et publikum. Ved noen anledninger tok hun helt av og tråkkedanset litt på stedet eller tok noen forsiktige museskritt frem og tilbake.

Gamlefar Plant var godt med.
Buddy Miller er jo konge :) Han sang I'm a one woman man då de spilte i Bergen. Konsertens høydepunkt...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
God kveld i stua!

Satte akkurat på denne på Regaen.
Har samme på cd, men pokker (snill utgave av "faen i helvete") så mye bedre det låter på vinyl! :eek:
Kjenner ikke denne plata bortsett fra at jeg har hørt den i bilen (CD). Der låt den fælt.
Ellers er det normalt at LP'en låter bedre enn CD'en. Hvorfor tror du mange av oss driver med vinyl? ;D

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
CDen har i alle fall nesten null dynamikk (komprimert til døde) og er omtrent i mono. Likevel er det overraskende mange som av en eller annen grunn mener den har veldig god lyd. Jeg har tidligere spurt om det er noen spesielle regler for akkurat denne CDen, siden kompresjon vanligvis ses på som Det Største Onde, men har ikke fått så mange vettuge svar på det spørsmålet.

Waveformen til "Gone, gone, gone" fra CDen
Det var et bilde av det dynamiske nederlandske landskapet, ser jeg. ;D

DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRONE

Topp Bunn