Radionette modell 4000(lp og Tuner) Bruksanvisning/informasjon og stift?

HugoStie

Medlem
Ble medlem
13.01.2018
Antall liker
1
Sted
Åsvang
God dag.

Jeg er ny her på forum.

Jeg er på utkikk etter informasjon/bruksanvisning til min restaurerte Radionette modell 4000 platespiller med innebygd tuner.
Jeg lurer på hvor man kan få tak i stift og.

Håper noen kan hjelpe meg da jeg har lett forgjeves over lang tid.
Finner ingen tråd her på forum som omhandler denne modellen, så jeg forsøker dette =)

Mvh
John-Hugo Stie

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Hei og velkommen.
Jeg vil helst ikke være ufin, kun hjelpsom. Radionette 4000 er, hvis jeg ikke tar helt feil, en rebadged BSR. Dette er platespilleren som gjorde at vinylen nesten døde. Den var pen og billig og hadde kvalitet som en russisk 80-talls bil, men den solgte i bøtter og spann. BSR var faktisk verdens største platespillerprodusent. Mitt råd er å sette den pent på en hylle og betrakte den som en pyntegjenstand. Beklager.

(Hvis jeg tar feil ang. opphav og kvalitet ber jeg så mye om unnskyldning.)

HugoStie

Medlem
Ble medlem
13.01.2018
Antall liker
1
Sted
Åsvang
Hei og velkommen.
Jeg vil helst ikke være ufin, kun hjelpsom. Radionette 4000 er, hvis jeg ikke tar helt feil, en rebadged BSR. Dette er platespilleren som gjorde at vinylen nesten døde. Den var pen og billig og hadde kvalitet som en russisk 80-talls bil, men den solgte i bøtter og spann. BSR var faktisk verdens største platespillerprodusent. Mitt råd er å sette den pent på en hylle og betrakte den som en pyntegjenstand. Beklager.

(Hvis jeg tar feil ang. opphav og kvalitet ber jeg så mye om unnskyldning.)

Hei.

Fatter'n snur seg i grava nå stakars.. Jeg får lyd ut fra den så jeg er fornøyd, men det finnes sikkert bedre spillere der ute.
Jeg var før under inntrykk at jeg var i Radionette Fan Club, har jeg navigert feil?? :rolleyes:;D

lurvis

vikværing
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
7.229
Sted
Strandgata
Torget vurderinger
0
Hei! Far din kan snu deg i gleden! Musikken er viktigst, ikke teknikk! Dessuten har du kommet rett! Det skal jeg sørge for:cool:

HugoStie

Medlem
Ble medlem
13.01.2018
Antall liker
1
Sted
Åsvang
Jeg syntes det er moro å ta vare på arvegods, og i tillegg høre på fatterns gamle plater som jeg husker fra da jeg var sneip.
Hadde platespilleren hos TeleTor, og den spiller som bare det nå =).
Jeg finner ingenting på nett av info eller bruksanvisninger, men det er vel umulig å oppdrive i disse tider muligens.
På tråden om stifter fant jeg heller ingenting som var for radionett, burde forstått tegninga allerede da... =P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Det står kanskje et navn på pickupen? Eller om du har et bilde.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Pink har rett, dette er en spiller som er ganske røff på mange vis. Jeg prøvde å få godlyd i en slik, en gang på 70-tallet. Stanton 500 (Pickering AT 2) gjorde susen. Dette er en solid pickup som tåler å stå i en slik spiller, og det låter ganske bra også. Finnes sikkert brukt på ebay, om du vil prøve. Det beste rådet er nok å finne noe annet, en brukt Dual fra samme tid og
med en helt annen kvalitet kanskje...

HugoStie

Medlem
Ble medlem
13.01.2018
Antall liker
1
Sted
Åsvang
Pink har rett, dette er en spiller som er ganske røff på mange vis. Jeg prøvde å få godlyd i en slik, en gang på 70-tallet. Stanton 500 (Pickering AT 2) gjorde susen. Dette er en solid pickup som tåler å stå i en slik spiller, og det låter ganske bra også. Finnes sikkert brukt på ebay, om du vil prøve. Det beste rådet er nok å finne noe annet, en brukt Dual fra samme tid og
med en helt annen kvalitet kanskje...

Tusen takk for svar. Jeg er ikke ute etter perfekt lyd, men å holde liv i en platespiller jeg har arvet. Lyden er grei med gode LP'er. Noen lp'er spiller uten spraking og særlig støy, men de fleste jeg har har jeg kun børstet, aldri rengjordt, så det er noe spraking. Må nok evt få renset de etter hvert.

Men jeg må få tak i en reserve stift som er bra og holder. Jeg må innrømme, jeg er ny med LP, men liker lyden meget godt.
Jeg har litt dårlig hørsel, og liker å høre på klassisk musikk. På cd osv blir visse deler av sangen borte, men på LP er det mer lyd =)
Det er fantastisk. Jeg liker gamle ting, og kan tolerere litt ulyd. Spilleren er nok røff, for fattern var ikke rik på begynnelsen av 70 tallet, det tror jeg spilleren viser til.

Forsøkte å finne en slik Stanton 500 (Pickering AT 2) på e-bay, det var mye stanton 500 der, men fant ikke no AT2 =(

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Navnet ble ikke helt riktig, det skal være "Pickering V 15 AT 2". Samme fabrikk som Stanton, og den heter "Stanton 500A" under det merket. Samme pickup altså.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
^ Var det ikke Pickering som hadde en liten børste montert på pickupen? Jeg syntes den var grisetøff, så ordentlig proff ut.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det stemmer, Pinky. Men finnes det ikke en helt grei standard byttestift til den pickup-en han allerede har? Det finnes jo byttestifter til det aller meste av slike spillere, og selv om BSR er noe fælt rakleverk så er det fullt mulig å spille musikk på. Ikke ødelegger de platene heller, selv om de ikke er i nærheten av datidens virkelig gode spillere for menigmann som Philips og Dual.

Jeg startet mitt liv som musikklytter med et grønnbeiset (originalfinish) arvet Monarch stereoanlegg min bror opprinnelig hadde kjøpt for konfirmasjonspengene noen år tidligere. Det anlegget gav meg mye musikkglede, hovedsaklig fra Beatles' røde samlealbum. :)

Monarch Stereogram 155 annonse web.jpg

Hvorfor spør du ikke Roald Ramsdal som eier og driver Vennerød & Dahl i Bygdøy Allé? Han driver jo også med restaurering av slike gamle anlegg, og har sikkert et utvalg byttestifter i hyllene sine.

y23a9765_orig.jpg

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
^ Var det ikke Pickering som hadde en liten børste montert på pickupen? Jeg syntes den var grisetøff, så ordentlig proff ut.
Både Stanton og Pickering hadde børste. Den skjøv støvdottene foran nåla.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.795
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Om du går inn på vinylengine.com og søker på BSR så finnes det info om flere modeller der. For noen av de kan det lastes ned brukermanual. Kanskje finner du det for den utgaven som sitter i din Radionette.
Googler du BSR turntable får du også opp mange bilder, som kan bidra til å identifisere hvilke BSR modell du har.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.188
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Sist redigert:
Topp Bunn