Alt til hus og bolig Radiokontrollert veggklokke - erfaringer?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For å slippe å stille klokken hele tiden - den henger ganske høyt oppå veggen - vurderer jeg å kjøpe en en radiokontrollert klokke fra Clas Ohlson:

Radiokontrollet veggur | Clas Ohlson

Mistenkelig billig - bare 199 kroner. Er det noen som har erfaringer med denne? Eller som har forslag til bedre løsninger.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kommer litt an på hvor man bor. Radiosignalene den styres etter rekker sånn ca opp til Trøndelag.

Johan-Kr

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sånn sett skulle altså Oslo være problemfritt? Men hvor følsom er en slik radiokontrollert klokke for signalstyrke - f.eks. hvis det tilfeldigvis skulle være litt dårlig dekning der klokken er tenkt å henges opp? Eller for andre signaler eller støy som eventuelt kan forstyrre? F.eks. var DAB-radioen min ekstremt sart i så henseende - det var jo nesten slik at den fikk drop-outs bare man gikk forbi antennen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.204
Torget vurderinger
1
Radio clock - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg tror de fleste klokkene går på sendingen fra Frankfurt, som er på 77,5 kHz - dvs langbølge. DCF77 - Wikipedia, the free encyclopedia

Mht mottak kan det muligens være problemer dersom det er mye armert betong i retningen Frankfurt. Jeg bor i nordenden av ei blokk som strekker seg nord/sør med mye arbmert betong i mellom og har noe problemer med mottaket på mine radioklokker (billigreier fra CO).

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.347
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Jeg har flere slike. Ikke den du linker til, men tilsvarende. Alle tar i mot tidskodede signaler fra DCF77(?) i Tyskland. Tror det går på 75kHz (VLF).
Bor du i en bunker med mye stål og betong, kan det bli for svake signaler. Vanligvis går dette helt fint.
Dersom signalet blir borte eller for svakt i perioder, vil klokka tikke videre på intern klokke oscillator.

Edit: Kom raskt med innlegg her. Jeg bommet en smule.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det høres ut som det skal kunne gå greit, dette. Takk for alle innspill!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.252
Jeg hadde en raiostyrt vekkerklokke for noen år siden. Forsåvit grei, men den hade lett for å gå bananas når batteriet ble dårlig og under visse værforhold. Bor på Sørlandet.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
70.313
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har en radiostyrt fra Claes Ohlson på kjøkkenet.
Litt annet design og litt dyrere (max 100kr,-husker ikke.)
Den har gått prikkfritt i ca 3år.
Det er vel greit å ikke vente for mye for 200kr.

Topp Bunn