Radikalt ulikt lydnivå på to platespillere?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,
Jeg har to platespillere som har et radikalt forskjellig "lydtrykk".

Den ene er en JVC QL-A5 med en Pickering XEV 3001 pickup. Den andre er en Sanyo Plus Q25 med en Technics P24 (t4p)-pickup.

Hvis jeg setter lydnivået på forsterkeren til et fast nivå (Denon PMA-1500AE), og tester de om hverandre ligger JVC/pickering-kombinasjonen 10dB høyere på samme volum enn Sanyo/Technics-kombinasjonen. Måleutstyret er en Radioshack desibelmåler.
I praksis betyr det at jeg sliter med å få det lydnivået jeg ønsker på Sanyo-spilleren.

Er det noe som er galt med Sanyoen eller er det bare forskjellen mellom pickupene som utgjør denne forskjellen slik at dette er normalt?

På generell basis: Hvilke av disse pickupene vil dere anse for å være best og hvilken av platespillerene vil dere si holder høyest kvalitet?
Hvis dette er normalt kan jeg jo evt. kombinere den beste platespilleren og beste pickupen.

Hvis jeg bestemmer meg for å skifte ut Technics-pickupen hvilken pickup i rimelig prisklasse (under 500kr) vil dere anbefale. Den må da helst levere mer lydtrykk og bra med bass og "varm" lyd.

Håper noen kan hjelpe meg her!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.305
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pickering-en har teoretisk utgangsnivå på 4,7 mV, mens Technics-en har 2,5, så det er nok årsaken.
Resten har jeg ingen formening om.

B

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
berxter skrev:
Pickering-en har teoretisk utgangsnivå på 4,7 mV, mens Technics-en har 2,5, så det er nok årsaken.

B
«Giver or take» kvadratrota av to på den ene og/eller andre pga evt forskjeller i spec på utgangsnivå vs. modulasjon - worst case i forskjell på utgtangspunktet for spec, dvs 2,5v @ 5 cm per sekund og 4,7 @ 3,5 cm pr sekund gir en nivådifferanse på omlag 3X dvs ca 9,5 dB. Det kan også være nivåforskjeller mht hvordan PU samspiller med phonoinngangen dvs at forsterkingen evt variere med impedansen i PU eller pga at PU reagerer ulikt på samme belastning eller evt at det er ulik belastning etc.

mvh
KJ

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
berxter skrev:

B
Det som er snodig er at jeg nå nettopp prøvd en Pickering XV-15 som hadde enda lavere lydnivå enn Technics-pickupen igjen.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
berxter skrev:

B
«Giver or take» kvadratrota av to på den ene og/eller andre pga evt forskjeller i spec på utgangsnivå vs. modulasjon - worst case i forskjell på utgtangspunktet for spec, dvs 2,5v @ 5 cm per sekund og 4,7 @ 3,5 cm pr sekund gir en nivådifferanse på omlag 3X dvs ca 9,5 dB. Det kan også være nivåforskjeller mht hvordan PU samspiller med phonoinngangen dvs at forsterkingen evt variere med impedansen i PU eller pga at PU reagerer ulikt på samme belastning eller evt at det er ulik belastning etc.

mvh
KJ
9,5dB stemmer jo veldig bra med de målingene jeg gjorde med desibelmåleren så det høres veldig riktig ut også i praksis.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Da fikk jeg skiftet til en ny Shure pickup med 5mV og dermed er problemet løst. Lydnivået er der det skal være og også fylden/trøkket. Det eneste er at det er noe mer støy også (susing) på tomgang, men det må en vel bare regne med som et biprodukt av den høyere utgangsspenningen antakelig.

Topp Bunn