Rack av stål/glass eller MDF - hva er konsekvens?

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg har gått over fra et Atacama Equinox-rack (som jeg nå selger), til en selvbygd hylle i MDF. Jeg har gjort dette for å lukke anlegget inne i en stor "kasse" (mye volum og åpen bak for kjøling) med indre hyller for komponentene. Foran har jeg en dør med hengsler. Slik blir jeg "kvitt" anlegget (som er litt for voldsomt visuelt - Musical Fidelity dac og integrert med separat strømforsyning), men fremdeles har god lyd. Det spiller sammen med Magnepan 1.6 qr.

Poenget er at jeg vil ha god lyd, men helst ikke så visuell fremtoning av anlegget. Magnepan ligner også lite på en vanlig høytaler.

KW500en tar sikringen når jeg slår på, så jeg har ikke byttet om og søkt etter lydmessige forskjeller. Kanskje jeg burde.

Jeg ser for meg at hvis der er noen forskjell, så kommer jeg dårligere fra det med et selvbygd mdf-system, enn med Atacama, men jeg skulle gjerne hatt en teknisk begrynnelse for dette. Kassen står på tre harde gummiføtter.

Hva er det å si om dette?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Dette handler i prinsippet om vibrasjonskontroll og evt. refleksjon.

For å ta refleksjon først: Hvis "kassen" blir stor og utstyres med en stor reflekterende front (dører) så kan det ha en negativ effekt på stereoperspektivet. Men hvis det er noe klaring mellom toppen av møbelet og mellomtonens og diskantens høyde så tror jeg ikke det blir et problem i praksis.

Vibrasjonskontroll: Uten å ha studert tallene vil jeg anta at mdf har større egendempning enn glass og stål. Det er positivt. Dette med vibrasjonskontroll kan være ganske komplisert i praksis. Noen ganger er den beste måten å dempe vibrasjoner på, å bolte fast det som vibrerer til noe som er stort og tungt. Andre ganger er det bedre å sette vibratorene på myke føtter. Dette har både en isolerende effekt og dempende effekt. Jeg tror ikke du gjør noe galt om du benytter relativt myke føtter under møbelet, og også mellom de ulike komponentene og møbelet. Da får du isolert komponentene fra hver andre og også fra vibrasjonene som høyttalerne generererer. Det pleier å ha en positiv effekt totalt sett.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Vibrasjonskontroll: Uten å ha studert tallene vil jeg anta at mdf har større egendempning enn glass og stål.
Stemmer.

Jeg mener at det eneste forutsigbare er så myke underlag at resonansfrekvensen havner godt under 20 Hz. Tommelfingerregel: Hvis underlaget komprimeres 2 mm under tyngden av dingsen når alt står stille, vil resonansfrekvensen være lav nok. Hvis ikke vil det være resonanser i det hørbare området, som igjen kan farge lyden på en eller annen måte (men det er ikke sikkert at det faktisk skjer).

Det er ikke opplagt at du kommer dårligere ut med et hjemmebygg enn Atacama. Det kommer an på "alt".

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.594
Hvis lydbølger kan påvirke elektronikk (akustisk tilbakekobling), kan det jo være at du kommer bedre ut. Du bør mhp dette i hvert fall ikke komme verre ut. Ellers enig med Asbjørn om at myk avkobling er det mest forutsigbare.

mvh

Topp Bunn