Røyr til Copland cta 305

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg sit no og ventar på ein CTA 305. Eg er ganske spent og tenkte eg skulle drøye tida med å høyre om nokon her har erfaringar med røyrbyte i denne.

Eg veit ikkje kva fabrikat som sit i originalt. Dei oppgir at den brukar 4 stk. ECC83/12AX7/6922.

Det er og lov med kvalifisert synsing basert på liknande konstruksjonar;)

Kjetil

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Edicron sitter nok i originalt.....

Skal du ha nye effektrør til denne , anbefaler jeg winged-c fra motron eller feks www.tubedepot.com

av signalrør jeg har brukt i min tidligere copland 402 cta er: ecc 82 siemens & halske , Golden dragon...(litt lysere enn originale edicron= etter mine preferanser bedre.)

rca funker også godt i signalveien på disse.

I tilleg har jeg hørt det vært snakket om jj effektrør spiller godt i disse konstruksjoner , verd å vurdere i allefall.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for tipsa. Dette er ein forforsterkar, så effektrøyr slepp eg vel å tenke på. Var siemens og betre enn Edicron?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Du bør finne ut om det brukes feedback i signalkretsen, Gjør det det vil effekten av bedre rør bli minimert av feedback - sløyfen. Forforsterkere kjører ofte uten feedback, men man vet jo aldri. Er det en krets uten feedback vil du sannsyligvis høre større forskjell på ulike rør og av 12ax7/ecc83 finnes det et utall ulike varianter. Siden det er et mye brukt rør er prisene ganske høye. Du kan fint betale flere tusen kroner for de beste NOS-typene. Derfor er dette med feedback verd å finne ut av. Har prøv selv og bytte rør i kretser med og uten feedback og det er som natt og dag.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for tipset, men copland skriv ikkje så mykje om denne på heimesida si så eg anar ikkje om den har feedback eller ikkje..

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
kjetinho skrev:
Takkar for tipset, men copland skriv ikkje så mykje om denne på heimesida si så eg anar ikkje om den har feedback eller ikkje..
Synes heller ikke det er så enkelt å finne ut av. Den lave utg.impendansen kunne tyde på bruk av feedback, men er samtidig typisk for katodefølger-krets. Ikke er jeg så stor ekspert at jeg kan uttale meg så skråsikkert om noe av dette.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Er det nokon som veit om begge røyrsetta i cta 305 er i bruk i linjetrinnet, eller er det eine sette kun på riiaen?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
På den integrerte 402 er det to rør pr kanal tilsammen 4 rør i singnalveien + to 12ax7 i riiaen

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Hei,har du sjekket her http://www.upgradeaudio.com/index.php?visKategori=25 Har ikke testet EH i 6922 men kjøpte nettopp 6SN7 av denne sorten,de spilte helt knall,mye futt og fart,luftig og lekent med bra størrelse på lydbilde,kan varmt anbefales(Cary bruker kun EH-rør :eek:) Ellers har de noen NOS også http://www.upgradeaudio.com/index.php?visKategori=24 Får ikke fram alt på siden men det er for at den er under utvikling. Syns Upgrade har hyggelige priser og er veldig hyggelige å handle med,fikk noen NOS-rør først som var enten feil på med eller utrolig dårlig match og det var bare å sende i retur tvert så skulle dem sende nye med en gang,og det gjorde dem.Alt dette uten noe form for diskusjon,kjempebra service.Blir handla der neste gang også :)
mvh Filip

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
ixos_76 skrev:
På den integrerte 402 er det to rør pr kanal tilsammen 4 rør i singnalveien + to 12ax7 i riiaen
Ikkje ulogisk om eg har to røyr på linjetrinnet og to i riiaen då. Treng jo ikkje effektrøyr.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Medlemmet Joaquin ligger ute på bruktbørsen (løse rør) med en del gode 6922 rør. Har selv hatt veldig god erfaring både med Telefunken og Siemen. Har personlig Telefunken diamond goldpin som min favoritt. De går for 1300 pr par.

Elektron

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for tips. Det einaste eg stussar litt på er at Copland oppgir forskjellige røyr på forskjellige nettsider. På deira product sheet oppgir dei at den brukar 2 stk 12ax7 og 2 stk 6922, men i min står det 4 stk 12ax7lps. Eg trudde ikkje 12ax7 og 6922 var ekvivalente. Nokon som veit det?

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar. Litt merkeleg at det er så dårleg info på sidene til Copland

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei denne forforsterkeren bruker 4stk 12ax7 / ECC83 i riiatrinnet og 2stk 6922 i linjetrinnet.

Jeg bruker Telefunken ECC83 i riia og Siemen Halske CCa i linjetrinnet med meget godt resultat.

Om du ikke bruker phono trenger du ikke å ha rør i riiakretsen.

Mvh
Jubb

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Det kan nok ikkje stemme. Det er berre fire røyrsoklar i den, og røyra som stod i var 12ax7. Både riia og linje virkar, eg lurer berre på om 6922 er eit alternativ sidan det står i visse dokument om denne.

Topp Bunn