rørlegger-blues

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.751
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Egentlig hadde vi planer om å grave nytt avløpsanlegg i sommeren- at dette ikke ble noe av skjønnte vi senest når han som prosjekterer hele greia ikke dukket opp før midten av Juli (etter å ha mast på han siden Mars)- den ferdige prosjekteringen fikk vi ikke før Oktober....

Nå skal der sies ett lovord om Teknisk Etat på kommunen vårt: selve godkjenningen tok ikke mer enn 10 dager.

nå har jeg forgjeves forsøkt å få en tilbud/prisoverslag fra de 3 nærmeste rørleggere og har mast på de i ukesvis... hva er det som er så jævlig vanskelig med å finne en pris for noen meter med rør og en kom eller to?
Jeg går ut ifra at de har lagt kloakkanlegg før, de. Hvorfor er det ikke mulig å få en pris på det?
I tillegg til avløpsanlegget skal badet totaloppusses, dvs. det blir en ganske omfattende og helt sikkert ikke billig jobb. Driter de i pengene? Eller meg som kunde? Ser sånn ut, ihvertfall....
Ikke rart at det er så mye folk som ansetter svart hvis det ikke er mulig å få gjort noe på ordentlig måte.

Når det kommer en kunde til meg og forlanger en pris for ett brylluppsmiddag til 100pax kan han få det nøyaktig på Kronen- jeg tenker i de fleste andre serviceyrker burde det ikke være noe problem heller å sette pris på ting, ellers er men ikke professionelt nok, imho.

jævlig frustrerende... :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.619
Torget vurderinger
24
Problemet er at det er mye å gjøre generelt, og her på Østlandet er det virkelig trykk og problemer med å få inn priser fra håndtverkere. Og dersom man får inn priser så er det ofte hinsides...

Sliter selv med en liten sak, skal ha tre nye arbeidsplasser (åpne kontorer) på en del av lageret. Vi snakker 2 delevegger, vanlig 48/73 med standard gips. Veggene er 360 cm. lange, full 240 platehøyde. Settes inntil yttervegg, mellom vinduene, enkel innfesting i treverk. Dette blir da til tre arbeidsplasser som hver er ca. 230 cm. brede og 360 cm. dype. I tillegg til veggene skal det tak over disse, i 48/98 med gips på undersiden.

Plater sparkles og males standard hvit.

Innerdør 80/200 demonteres og erstattes av ny, enkel utførelse , med et glassfelt.

Fikk jeg pris? Joda, 99.000,- resp. 105.000,- + mva for hele stasen. trodde ikke jeg så sant. Alt er klart for montasje, du kan rygge bil med materialer rett inn, stor plass til sager + verktøy etc. Vanlig romtemperatur og INGEN hindre eller spesialiteter.
Ingen tekniske installasjoner i disse deleveggene.

Fredag kjøpte jeg selv inn materialer, inkl. dør - kr. 14.000,- for alt sammen ink. skruer, plast, isolasjon, sparkel, maling, tildekkingsplast og slipepapir.

Lørdag ble alt av stenderverk til tak og vegger kappet til, i går kveld sto veggene/tak der, i morgen åker gipsen på. Sparkling maling fredag - søndag.

Timeforbruk så langt inkl. henting av materialer og rigg av sager/utstyr: 12 timer.
Estimert tidsforbruk på resten: 30 timer og da skal det jobbes slakt og rolig....

Øvrige kostnader: En flaske vin for lånt gipsplateheis, div. pizza og min.vann.

Sluttsum: maksimalt 20.000,- inkl. fotlister, taklister og listverk rundt dør samt lås/håndtak til denne.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Du må huske at det regnes slik...
Antatt arbeidstid, du kom frem til ca. 42 med rigging, firma regner ca. 50 så er vi sikre...
De regner to kall, dvs. timer * 2, 750*2, 1500 pr. time*50, 75000, leie av heis + garantert at de må hente noe de har glemt + matpauser når de jobber mer enn fem timer eller hva det er...+ materialer

Joda, blir raskt 100 store det...

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Det er vel helst at dei har nok arbeid og vil ikkje ha sitt. Då får du ein pris dei rekner med du ikkje er villig til å betala. Same som med forsikring...

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.776
Torget vurderinger
1
Typiske høykonjuktur symptomer dette.

På tide med en "økonomisk krise" ? :-\

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.751
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
skulle ønske jeg hadde lov til å legge avløpsanlegget selv...
men det er det ja ikke...

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Jeg skal igang med påbygg på nyåret. Byggmester vil helst ikke gi anbud, heller et prisoverslag og tar betalt for det som blir gjort. Mye billigere. Hvis han skulle gi anbud med fast pris, ganger han prisoverslaget med 2 for å sikre seg. Dette var det samme som arkitekten sa de fleste byggmestere gjør. Kanskje likt i andre bransjer og.
Nå har jeg avtale om fakturering av medgått tid og materialer, der det er spesifisert innkjøpspriser og påslag både for materialer og arbeid som han leier inn.( graving, støping)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.751
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hel-elt skrev:
Jeg skal igang med påbygg på nyåret. Byggmester vil helst ikke gi anbud, heller et prisoverslag og tar betalt for det som blir gjort. Mye billigere. Hvis han skulle gi anbud med fast pris, ganger han prisoverslaget med 2 for å sikre seg. Dette var det samme som arkitekten sa de fleste byggmestere gjør. Kanskje likt i andre bransjer og.
Nå har jeg avtale om fakturering av medgått tid og materialer, der det er spesifisert innkjøpspriser og påslag både for materialer og arbeid som han leier inn.( graving, støping)
hvordan vet du at det er mye billigere hvis du ikke en gang får en prisantydning??

for min del spiller det en stor rolle om jeg betale 150k eller 200k for avløpsanlegget... hvordan skal jeg vite om jeg har råd til det i det hele tatt hvis jeg ikke får en prisoverslag? trenger ikke fastpris, men jeg må ha noe som jeg kan forholde meg til.

har en mye å gjøre eller vil en ikke gir meg en pris så er det mulig å sier frem om det- jeg går til entreprenøren og spør om en prisoverslag (gjentatte ganger) og får INGENTING... det er ikke kundeservice, men det driter de vel i....

Topp Bunn