Rørforsterker til ProAcloner 2.5

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei hifi-venner!

Trenger litt råd i denne jungelen av utstyr. Jeg hadde for mange år siden noen Quicksiver monoblokker på 60 W stk. De hadde mange feil, men likevel er det noe jeg savner i dag som de hadde. Noe med varmen, roen og atmosfæren - tilstedeværelsen av vokalisten for å nevne noe. Jeg har ikke dyre utstyret i dag, men greit nok (vincent CD1 og SV226 første generasjon). Clonene er jeg veldig fornøyd med, nesten i alle fall. Synes med den forsterkeren jeg har at det blir litt volumøst i midbass området på en del innspillinger. Derfor har jeg begynt å tenke rørforsterker igjen. Er det noen der ute som har erfaringer med med rør på disse høyttalerne? Og jeg trenger råd for hva slags utstyr jeg eventuelt bør prøve ut i heimen. Kan vel strekke meg til 10K for brukt/nytt..

På forhånd takk!

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.867
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Har ikke hørt så mange rørforsterkere, men vil nevne 2 som jeg syns spiller godt med ProAc 2,5
- Cary SLi 80
- Rouge Audio Chronus

Har selv Rouge, som drar et par "ekte" 2,5. Dette er en 2*55 W basert på EL34. Vet at den er i svakeste laget, men den har ihvertfall meget godt dimensjonert strømforsyning.. Det blir liksom noe magisk med lyden fra EL34, særdeles vakker mellomtone(stemmer/klang) :D
Stereophile testet denne i fjor, og var begeistret. Målte den til 2*86 W med KT77!!
Har selv testet ut KT77, men finner ikke samme magien i disse(heller ikke i KT88..)

Vil også si at jeg har hørt noen få rimeligere kinesisk/østen produserte rørforsterkere, og min oppriktige mening er at disse ofte mangler glattheten og roen jeg finner hos amerikanerne.
Mulig jeg nå ertet på meg mange her inne? :-\

Vet at disse 2 ikke er helt i budsjettet ditt, men råder deg til å kjøpe kvalitet når du først bytter.
Etterpå har man det så meget bedre!

mvh m

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.031
Torget vurderinger
10
hel skrev:
Vil også si at jeg har hørt noen få rimeligere kinesisk/østen produserte rørforsterkere, og min oppriktige mening er at disse ofte mangler glattheten og roen jeg finner hos amerikanerne.
Mulig jeg nå ertet på meg mange her inne? :-\

Nå ble jeg litt usikker. Vurderer akkurat de 2 nyeste fra Cayin til kr 22000 og det er akkurat glattheten og roen jeg søker etter. Blir Cayin et dårligere valg enn amerikanere? (jfr min Dynaudio Focus 140 tråd)?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det som blir litt feil her og i en del andre tråder som omhandler rørforsterkere, er etter min mening den nesten håpløse generaliseringen, hvor det for eksempel deles opp i "Kinesiske" og "Amerikanske". Dette er jo helt blottet for nyanser, og uten å ha hørt alt som lages i Kina eller USA, har jeg i alle fall hørt såpass mye at jeg vet med sikkerhet at det blir håpløst. Det er STORE forskjeller på en Music Angel og en Cayin-forsterker, for eksempel. Cayin er noe av det som har imponert meg mest de siste årene hva pris/ytelse angår, så å kikke på deres modellspekter er ikke det dummeste du kan gjøre. Ellers er det en del brukt fra Consonance, en annen produsent som stadig imponerer, enten det er snakk om forsterkere eller signalkilder.

Glem for all del ikke dansk-svenske Copland, som i tillegg til å lage veldig smakfulle og vellydende ting med masser av dynamikk (som Proac kan profitere på, IMHO!)er å finne på bruktbørsen nå til usedvanlig hyggelige priser.

Lykke til!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå ligger forresten en av mine personlige favoritter ute på børsen, en conrad-johnson CAV 50 integrert. Litt over budsjettet du antydet inledningsvis, men om du samtidig vurderer Cayin til 22`, skullle det vel gå greit.

CAV 50 har jeg hørt på flere Proacmodeller, og det spiller rett og slett magisk. Stort og dypt, med masse instrumentkarakter, en fantastisk mellomtone og tilstedeværelse i bøtter og spann. Anbefales!

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei igjen!

Nå her jeg lest hva dere skriver og jeg må virkelig takke for den innsatsen dere legger ned for å hjelpe meg. Jeg har ikke store kunnskaper om produkter lenger - hifi har ligget nede en stund, med unntak av klonene. Disse vekket litt av interessen igjen for å si det sånn.

Føler vel at jeg nå er litt i tenkeboksen. Skal, skal ikke...

Utgangspunktet som jeg tenkte på var en rimelig kinesisk rørforsterker av merke Yagin med et voldsomt design. Blir ikke enig med meg selv om jeg liker det eller ikke. Hvordan den spiller er også av vesentlig betydning, det vet jeg jo ikke noe om...

Må bare si at bildene av både Rouge og Conrad-Johnsen får meg til å sikle. De er bare rå-lekre! Jeg er litt i villrede om jeg skal ta steget å kjøpe en dyrere variant.. Er ikke i tvil om at dere har rett - jeg burde gå for de kjente produktene som dere beskriver (om jeg bytter da - Vincenten er ikke så verst den heller, men er ikke high-end).

Mvh. Lasse

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
De Quicksilver monoblokkene dine, hva het de? Lyttet natt til søndag til Boes oppsett med noen modifiserte monoblokker fra Quicksilver, det var imponerende saker. Jeg vet ikke hva nytt jeg skulle kjøpt i de betalbare klasser som konkurrerer med disse.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei Fosse!

Jeg hadde første versjon som het 8417, en vanskelig rørtype som var ustabil. Kom på markedet tidlig på 80-tallet beregnet til Quad ELS. Jeg brukte dem på forskjellige dynamiske høyttalere den gangen, bla.a Celestion 700 SE - tungdrevede til det ekstreme men lyden var faktisk ikke værst. Hadde kun analoge kilder den gang med onkyo 9090II tuner og Thorens TD 320 platespiller med dali riia..

mvh Lasse

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Hmmmm. Min kamerat Boe har noen rør-blokker som er bygd om til å ta 6550, mon tro om det kan være samme slag. Disser er i hvert fall fantastiske.
Beklager off-topic.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Det går bra.. Versjonen du sikter til er Quicksiver mono amp KT88 versjon. Var etterfølgereren til min og kan også benytte 6550 (uten å måtte bygge om). En amerikaner ved navn Mike Sanders var konstrutøren mener jeg å huske.. Finnes nok en del eksemplarer av denne i landet.. Var vel BOAS, broren til TAA import (Lyrics) som impoterte disse før diverse konkurser..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det har du rett i, Lassemann.Det var Boahs-Bjørn som hentet disse forsterkerne hit. De hadde rykte på seg for å selvdestruere over en lav sko en stund, men det ble vel orden på ting etterhvert. Ellers ser det ut som om Quicksilver og Sanders er oppe og går igjen! De har i alle fall lansert sin aller første SET-amp nylig, og den omtales i siste Stereophile.....

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei igjen!

Skal selvfølgelig avslutte denne diskusjonen nå, men må bare nevne at Quicksilverdiskusjonen førte til at jeg i går kveld satt her hjemme i min egen stue, nettopp med en KT88 versjon (med 6550 rør) koblet opp mot ProAcclonene. Det ble en helt vanvittig god og magisk stund. Disse blokkene er bare helt fantastiske! Den ene innspillingen etter den andre ble spilt igjennom. Det holografiske og "kjøtt og flesk" på stemmer i gode innspilliner var påfallende. Litt lavt lydbilde med dårlig oppløsning til å begynne med - så, etter 2-3 timer, skjedde åpenbarelsen. Alt åpnet seg og til med bassen nådde nye dybder. Jeg tror nå min sjel er solgt til rør (og Quicksilver)..

Noen som vet om det er norsk forhandler av Quicksilver i dag?

Mvh Lasse

Topp Bunn