Rørforsterker til ProAc 2,5/D15

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Er i ferd med å investere i ny forsterker. Har prøvd Rouge Audio Chronus med kt77 på mine ProAc 2,5 og D15, og det låt veldig bra. Det eneste som manglet var litt ekstra kraft. Ikke noe rart da jeg er vant til 150 solide, mot Rouge sine 55.. Dog meget potente!
Er det noe som har erfaring med f.eks Rouge Temoest el en annen sterk rør-integrert som kunne matche ProAc?

Alle tips er gode tips!

mvh m

O

OldBoy

Gjest
Du finner mye om dette i to aktuelle ProAc-tråder under "Hifi generelt" her på HFS:

CD-spiller og/eller forsterker til ProAc D15

og

ProAc's venner

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Har du både D15 og 2.5?
Kan jo gjenta det jeg sa i de andre trådene: Mc275, Cary sli 80 og Cary rocket 88 vil jeg tro at er gode kandidater. Jeg har hørt dem på 1sc og D15 men godt resultat.

Men om du vil ha en litt større utfordring ville bygget selv. Det gjør jeg. Det er for tiden stor aktivitet på DIY sidene og et kit med to kt88 per kanal er ikke vanskelig å få tak i.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Takk for svar. Ja, jeg har et sett 2001-mod 2,5, og et sett D15 som jeg har bygget selv. Har hatt kontakt med Troels Gravesen ang. byggingen, og jeg må si at resultatet ble godt. Fikk tak i Seas-elementene via Eltek, og etter en del fintuning syns jeg nå det låter riktig fint.

Har tro på kt88, skal prøve en Rouge Tempest fra Håvard Snapa. Hva vil et bygg koste? Har litt sans for integrert, og har snakket med Tor ang en Sli 80. Er den et bedre valg enn Tempest?

m

U

utgatt60135

Gjest
Men Seas elementetene i D15 er produsert kun for ProAc så da kan du vel ikke kalle dem D15 men en kloning med andre Seas elementer.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Du har rett i det!

Det er tatt hensyn til dette i delefilteret, noen få verdier avviker litt(f.eks Qt) Eller er filteret nesten helt likt ProAc's originale parallellfilter. Selvsagt er det ingen nøyaktig kopi..
Fikk dog lirket ut av Seas at det var snakk om meget få forandringer, mest på chassiets utforming, bla m logo ovs.

Klarer nok ikke å overgå mr Tyler her.. Stoler dog på egne ører, har desverre ikke hatt noen direkte sammenligning med originalen. Kim på Lyric ville forståelig nok ikke sammenligne i butikken....

mvh m

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Fikk dog lirket ut av Seas at det var snakk om meget få forandringer, mest på chassiets utforming, bla m logo ovs.
Hmmmmmm... temmelig illojalt overfor en av sine kunder at SEAS sier det.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det ligger ett par A.R. monoblokker på bruktbørsen som vil passe ProAcene dine som hånd i hanske, og hvis du i ettertid skal oppgradere høytalerene, så har du jo forsterkere allerede.

De bor i Ålesund, så kanskje litt langt, men hadde jeg sett de før, så hadde de blitt kjøpt.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takk for tipset flinkgutt!

Og til FZ: det kan vel ikke være illojalt å si at det er små forandringer, når de ikke sier hva, og når jeg ikke har tenkt å starte fabrikk! Dessuten kan jo et element alltids måles.

m

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Hva med en cary v 12 har hørt den på 3,8 å det låt veldig bra å den caryen er det fin pris på å vis du finner en brukt en.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Og til FZ: det kan vel ikke være illojalt å si at det er små forandringer, når de ikke sier hva, og når jeg ikke har tenkt å starte fabrikk!  Dessuten kan jo et element alltids måles.

m
Du referer jo at det er små forskjeller, mest på chassi med logo etc. For meg er det det samme om det ikke er forskjell i det hele tatt så lenge det spiller bra, men er ikke helt sikker på om Tyler hadde vært spesielt fornøyd om han visste at 3. parts leverandøren sin uttalte noe som helst om forskjellen, være seg store eller små, og dette ble refert på et forum på nettet.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takk for tipset, x-250!

Snakket med Tor på Lyric i dag. Skal innover og høre på en sli 80 til uka. Kanskje har han noe "grommere" fra Cary også. Litt slank lommebok hindrer litt, men etter å ha hørt mine 2,5 på rørforsterker skjønner jeg nå at jeg har gått glipp av noe! De neste ukene blir spennende!

Til FZ og andre ProAc-eiere; skjønner at jeg har tråkket litt i salaten ved å innrømme at jeg har bygget en D15 klon... Må få forsvare meg litt; For det første er høytt.-bygging en meget spennende hobby jeg har bedrevet i omtrent 20 år. Det er mange DIY'ere der ute!
ProAc 2,5 er verdens mest "klonede" høyttaler som det finnes mange artikler om på nettet. Elementer tilnærmet lik originalene er tilgjengelig i løssalg mange plasser. ProAc og andre har selvsagt avtaler med Seas/Scanspeak ol. om leveranser av serier av elementer med egne spesifikasjoner. Der har f.eks. ikke Seas brutt noen taushetsplikt. Bassmellomtonen til D15 heter Seas W17EX001-C (C for custom). Seas leverte et element for løssalg som het W17EX001, dette har jeg brukt. Elementet utgikk da Seas gikk over til magnesiumkonen(W18)
At noen velger å prøve å bygge seg en god høyttaler isteden for å kjøpe er hverken lovstridig eller moralsk forkastelig, slik jeg ser det. Det får bli vårt "problem" at vi ikke har en ekte høyttaler. Dere andre får glede dere med ekte vare!
Dessuten har jeg bidratt litt til ProAc's fremtidige eksistens ved å ha kjøpt 2,5 - har jeg ikke?

Anser denne diskusjonen for ferdig! (skal høre på musikk..)

mvh m

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Bare rolig, Sundkoien. Det du sier nå er bare vissvass. Det er ingen her på forumet som har sagt noe som helst negativt om at du har bygget deg en klone. Les tråden din en gang til så ser du forhåpentligvis det...
Jeg gidder heller ikke å diskutere dette videre med deg, men når du vrir hele saken til det ugjenkjennelige er det på sin plass å si fra......

U

utgatt60135

Gjest
Til FZ og andre ProAc-eiere; skjønner at jeg har tråkket litt i salaten ved å innrømme at jeg har bygget en D15 klon...
Det er bare gøy det. Er da en ære for et høyttalermerke å bli klonet. Det gir dem mere respekt. Jeg ville bare si at du må skrive at det er kloninger vettu.. :)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takk Andreas og Pilsern!

Har desverre ikke så mange bilder av byggingen, men svarer gjerne på spørsmål. Best hjelp finner dere nok hos Troels Gravesen.

Litt rart du nevner det med Living Voice klonen, Pilsern.. Ofte er det slik at når man akkurat har et bygg ferdig blir man veldig betatt av alle dets fordeler. Svakhetene kommer frem ved lengre tids lytting og testing.
Med dette bygget er det mellomtonegjengivelsen, dynamikken og en meget velbalansert diskant som slår en.. Svakhetene som ble klare etterhvert er litt mangel på oppløsning(i forhold til f.eks. ProAc) og en litt "merkelig" bassgjengivelse. Høyttaleren låter fyldig, men har liksom ikke et godt fundament..(høres sikkert rart ut..) Skulle nok ha testet ut en annen bassavstemning.
Nå står den derimot hos en kamerat og spiller nydelig med et nytt Rotel-oppsett(06-serien), og med sine 94 db er det en morsom høyttaler.
ProAc er igjen herre i huset!

m

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Veldig flotte bygg sundkoien. Imponerende. Bygger vel en D100 neste gang ?

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei krd!

Tror ikke det gitt.. Min bygging er for morro skyld, og med lav innsats. D15 klonen kostet ca 7k, og noe mer enn det vil jeg ikke satse. Driver med dette for å få vinteren til å gå 8)

Neste oppgradering er å bytte ut 2,5 mot en D25/D28, og det gleder jeg meg veldig til!

m

Topp Bunn