Rør til MC C220

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Føler trangen for litt hjelp her ::) Skall prøve med andre typer rør til min forforsterker, en McIntosh C220.(Rør type er 12ax7)

Har fått noen tipps inne her på forumet, at RCA rørene skall vere vert å prøve ut...
Har funnet flere nett-sider som har disse ;D men da stopper det seg opp for meg, for det er jo noen varianter å velge mellom :eek: Er det "grey plate" eller "black plate"? "Short" eller "long"?.... Hva er det jeg skall ha ???

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
McKjell skrev:
Føler trangen for litt hjelp her ::) Skall prøve med andre typer rør til min forforsterker, en McIntosh C220.(Rør type er 12ax7)

Har fått noen tipps inne her på forumet, at RCA rørene skall vere vert å prøve ut...
Har funnet flere nett-sider som har disse ;D men da stopper det seg opp for meg, for det er jo noen varianter å velge mellom :eek: Er det "grey plate" eller "black plate"? "Short" eller "long"?.... Hva er det jeg skall ha ???
hvis mulig ville jeg testet alle de variantene du snakkeer om + mer over tid, jeg har forholdsvis god erfaring med rca varianter i mc2102, ikke testet voldsomt med rca i c2300 enda, rca + mazda silver anode rør er en dynamitt kombinasjon
i mc2102, da er det bp sp fra 1959 jeg har i. de rca rørene som er laget for wurlitzer og andre orgel produsenter er verdt å sjekke ut, er som oftest gp, de er imo gull for penga i verdi og kvalitet lydmessig
forøvrig er det mange rør som gjør seg godt i mc generellt, men for meg er rca spessielle
telefunken, amperex,mullard osv er også knakende gode i mc, men koster en del mer
raytheon,sylvania,ge og rca er billigere og i noen tilfeller kanskje bedre også
7025 varianten er også artige å teste ut, 5771 også, her synes jeg dog raytheon varinaten jeg har testet har vært best ved siden av en phillips variant, laget i usa

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
"5771 også"
Det skal vel være 5751 som er svært lik 12AX7/ECC83.

Meg bekjent er Black og Grey plate bare fargen på anodene. Black ble mest brukt på 50 tallet, mens Grey kom etter.
Long og Short er vel bare lengden på selve anodene inne i røret.
Elektrisk sett er rørene like, men det er jo forskjeller i lyden i dem.

VH. Bernt

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
BerntJ skrev:
"5771 også"
Det skal vel være 5751 som er svært lik 12AX7/ECC83.

Meg bekjent er Black og Grey plate bare fargen på anodene. Black ble mest brukt på 50 tallet, mens Grey kom etter.
Long og Short er vel bare lengden på selve anodene inne i røret.
Elektrisk sett er rørene like, men det er jo forskjeller i lyden i dem.

VH. Bernt
skal selvfølgelig være 5751 ja, litt rask på trekkeren, det er jo de lydmessige forskjellene vi er ute etter :)

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg ble anbefalt denne av motron: ECC83 Golden Dragon Trustworthy

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
3
Har også vært veldig fornøyd med RCA, Mullard og Raytheon på McIntosh. Vanskelig å si hva som er forskjellen på disse,men alle låter veldig bra. Har i det siste testet millitære rør, som har betegnelsen 12ax7wa.
Så kommer du over noen slike, er de verdt å sjekke ut. Skaper et mere "sort" lydbilde, med mindre støy enn vanlige 12ax7 rør.
Motron kjenner jo til det alle meste, så de han annbefaler er nok veldig bra ;)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
ernie70 skrev:
har ytterst respekt for alle forslag fra motron, men denne kinesiske varianten er det ikke alle som er
fornøyd med i mc utstyr, imo får man andre bedre til samme pris
rørene er nok gode i seg selv

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
3
jokris skrev:
ernie70 skrev:
har ytterst respekt for alle forslag fra motron, men denne kinesiske varianten er det ikke alle som er
fornøyd med i mc utstyr, imo får man andre bedre til samme pris
rørene er nok gode i seg selv
Dette var god info, så vet jeg at jeg ikke skal falle for fristelsen til å kjøpe noen slike ;)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
trym skrev:
Har også vært veldig fornøyd med RCA, Mullard og Raytheon på McIntosh. Vanskelig å si hva som er forskjellen på disse,men alle låter veldig bra. Har i det siste testet millitære rør, som har betegnelsen 12ax7wa.
Så kommer du over noen slike, er de verdt å sjekke ut. Skaper et mere "sort" lydbilde, med mindre støy enn vanlige 12ax7 rør.
Motron kjenner jo til det alle meste, så de han annbefaler er nok veldig bra ;)
wa versjoner kan ofte gi ett veldig klart og fint lydbilde synes jeg,noen varinater blir dog litt lyse for min smak, men som sagt mange gode
generellt tror jeg de rørene motron anbefalte er gode rør , men som sagt har lukket opp flere i inn og utland med mc utstyr som ikke helt mener det er en knallkombo

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
"12AX7 Mullard LONGPLATE, halo getter, Blackburn, UK 1958 or 1959 date codes MATCHED PAIRS"

Disse er fabelaktige, de er mer luftige og ikke fullt så mørke som RCA Blackplate og $150 rimeligere enn square getter varianten av samme rør hos audiotubes[dot]com. Square getter skal være noe bedre enn halo, men så var det prisen. Haloene trenger dog å være skikkelig innspilt. Jeg har ikke prøvd disse rørene i McIntosh utstyr så det kan være verdt å spørre klokere hoder om match med disse rørene.

Som BerntJ nevner betyr ikke de fysiske karakteristikkene noe annet enn at de har disse karakteristikkene, poenget er at de brukes ofte for å identifisere rør. Det er med andre ord ikke sikkert et rør med blackplate er bedre enn et med greyplate eller square getter er bedre enn halo getter, slik informasjon er kun egnet for identifikasjon. Men av og til er det ikke nok. Jeg har to par RCA Blackplates 12ax7, begge er identiske i konstruksjon men lyden er radikalt annerledes. Det ene paret er på delt førsteplass med mullardene nevnt ovenfor, det andre har ingen plass i hifi.

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Mange gode svar her ble :) Har aldri tenkt på rør bytte, før en jeg leste litt på forumet her så er det jo mulighet for forbedriger uten å bytte selve komponetet i seg selv ;D Skall titte litt i kveld så får jeg bare beggyne å prøve med ett par 8)

Men er det å ambefale att dem er matcha? regner nesten med ett ja her, men jeg spør alikavel :)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
McKjell skrev:
Mange gode svar her ble :) Har aldri tenkt på rør bytte, før en jeg leste litt på forumet her så er det jo mulighet for forbedriger uten å bytte selve komponetet i seg selv ;D Skall titte litt i kveld så får jeg bare beggyne å prøve med ett par 8)

Men er det å ambefale att dem er matcha? regner nesten med ett ja her, men jeg spør alikavel :)
når det gjelder smårør så vil jeg si nei, er nesten en gimmick det der som selgere tar seg mer betallt for, men det er nok forskjellige svar å få :) artig med testing av smårør, men de må få noen timer selv om de er "innkjørt" fra tidligere bruk, før du "lytter" på de seriøst ;D noe av det sjarmerende er jo at ett rør kan spille til en viss grad forskjellig fra oppsett til oppsett så ingen fasit ute og går egentlig annet enn noen tommelfinger regler angående gode merker, slik ser jeg det ihvertfall foreløpig :)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
McKjell skrev:

Det viktigste med matchingen er at man unngår at balansen mellom kanalene er feil. Altså, mer lyd i ene høyttaleren enn den andre. Et 12ax7-rør er ett dobbeltrioderør og har følgelig to trioder/"forsterkere" i ett rør, så i enkelte forsterkerkonstruksjoner kan det være en fordel at disse to er balanserte innad. Det tryggeste er vel å ha rør som både er balanserte seg imellom og har balanserte trioder i hvert rør, men du kan jo sjekke for din forsterker. Det kan hende at man opplever mindre forskjell på balansert og ubalansert med andre rørtyper, men 12ax7 har veldig høy gain/forsterkning hvilket kan gjøre avvik mer merkbare.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Uten å ha sett skjemaet på MC C220 vil jeg gjette på at den kjører feedback i koplingen med faste motstander og at det er dette som bestemmer gain i hver kanal. I så fall kan det være toleransen på motstandene ( gjerne 1% ) som bestemmer kanalbalanse og ikke selve røret.
En triode i 12AX7 / ECC83 har en forsterking rundt 60 ganger i en krets og er ganske ubrukelig som linjetrinn uten demping/feedback, spør du meg. I tillegg er strøm og utgangsimpedans heller ikke egnet uten feedback.
12AX7 /ECC83 har to trioder og tilsammen gir de gain på 60 x 60 = 3600 ganger i serie og det er det som gir den fine lyden i de fleste gitarforsterkere.
Det "vanlige" er å bruke siste triode som en katodefølger med under 1 i gain og gjerne litt feedback for bl. annet å begrense gain.
Kanalbalanse er også avhengig av at volumpotmetret er like på begge kanaler og derfor bruker jeg en stepped attenuator med faste motstander...
VH. Bernt.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
BerntJ skrev:
Uten å ha sett skjemaet på MC C220 vil jeg gjette på at den kjører feedback i koplingen med faste motstander og at det er dette som bestemmer gain i hver kanal. I så fall kan det være toleransen på motstandene ( gjerne 1% ) som bestemmer kanalbalanse og ikke selve røret.
En triode i 12AX7 / ECC83 har en forsterking rundt 60 ganger i en krets og er ganske ubrukelig som linjetrinn uten demping/feedback, spør du meg. I tillegg er strøm og utgangsimpedans heller ikke egnet uten feedback.
12AX7 /ECC83 har to trioder og tilsammen gir de gain på 60 x 60 = 3600 ganger i serie og det er det som gir den fine lyden i de fleste gitarforsterkere.
Det "vanlige" er å bruke siste triode som en katodefølger med under 1 i gain og gjerne litt feedback for bl. annet å begrense gain.
Kanalbalanse er også avhengig av at volumpotmetret er like på begge kanaler og derfor bruker jeg en stepped attenuator med faste motstander...
VH. Bernt.
Vil det si at c220 ikke trenger balanserte rør?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Må nok inrømme at jeg ikke kjenner til C220 spesielt og der må man se hva manualen sier, men det eneste røret som jeg vet triodene er matchet er 6SU7GTY / 6188.
http://tubedata.tubes.se/sheets67.html
VH. Bernt.
PS. 6188 er et oktalrør og ikke fysisk kompatibelt med 12AX7.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
FatmanFlump skrev:
McKjell skrev:

Det viktigste med matchingen er at man unngår at balansen mellom kanalene er feil. Altså, mer lyd i ene høyttaleren enn den andre. Et 12ax7-rør er ett dobbeltrioderør og har følgelig to trioder/"forsterkere" i ett rør, så i enkelte forsterkerkonstruksjoner kan det være en fordel at disse to er balanserte innad. Det tryggeste er vel å ha rør som både er balanserte seg imellom og har balanserte trioder i hvert rør, men du kan jo sjekke for din forsterker. Det kan hende at man opplever mindre forskjell på balansert og ubalansert med andre rørtyper, men 12ax7 har veldig høy gain/forsterkning hvilket kan gjøre avvik mer merkbare.
dette har jeg aldri opplevd som problem og det er ifølge brynjar svært sjelden det er ett problem

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis en jakter på det optimale, er det alltid lurt å sørge for at triodehalvdelene (i dette tilfellet) er så like som mulig.
Pluss at rørene også er så like som mulig.
Det er fort gjort å havne 1dB eller 2 i ubalanse. Hvor mange som hører dette er jo en annen sak.
Veldig kjekt med en signalkilde og et LF voltmeter.

Topp Bunn