Rør som spraker?!

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.240
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei

Er det vanlig med høye sprakelyder (gjennom høyttaler) ved innbrenning av NOS-rør som aldri har blitt brukt? Eller er dette tegn på at røret ikke er som det skal. Kan det være snakk om statisk elektrisitet/utladning som jevner seg ut ved bruk?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.969
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Muligens kontaktproblemer, belegg på rørpinnene?
Begge høyttalerne?

Hvis det er den ene, kan du jo, som du sikkert vet, finne ut hvilket rør som er problematisk ved å bytte litt mellom kanalene.

Blir det borte ved å sette inn "gammelrørene"?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.226
Hvis det spraker og smeller som en følge av noe inni røret, så blir det snart stille hos deg.
Men påregn en smell og noen gnister først..

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Spraka i ein dag før min Audio Note P1 gikk til helsikken.
Prøvde andre rør, spraka framleis, skrudde av, skrudde på neste dag og då våkna den død.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.240
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Auu

leifen skrev:
Hvis det spraker og smeller som en følge av noe inni røret, så blir det snart stille hos deg.
Men påregn en smell og noen gnister først..

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.226
Ikke få panikk nå. Finn ut av om det er røret, eller bare dårlig kontakt i en rørsokkel.

Er det i røret skal du kaste det med en gang. Om du har gamle NOS-rør kan det være litt
oksydering på pinnene. Ta et sandpapir og puss de litt. Prøv så igjen. :)

-Leifen

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Brasse skrev:
Spraka i ein dag før min Audio Note P1 gikk til helsikken.
Prøvde andre rør, spraka framleis, skrudde av, skrudde på neste dag og då våkna den død.
Barmhjertighetsdrap med andre ord.

Opplevde det samme som trådstarter. Bytte av noen deler løste saken. Røret som språket fikk for mye strøm i mitt tilfelle.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.240
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det sprakte bare helt i begynnelsen. Ved oppstart og da jeg hørte på dem 30 min senere med hodetelefoner.

Siden har jeg latt den stå for å brenne inn rørene, men ikke hørt noe - men har altså ikke sittet og lyttet. Dette var ubrukte (men ang. testede NOS rør).

Selger skrev bla. "you have to remember that these tubes have not been operated since manufacture many, many years ago. Normally the cathodes will burn off any residue from manufacturing over the first 50 hours, and emissions will reach close to steady state at that point. Give them at least 24 hours of run time."

united59 skrev:
Muligens kontaktproblemer, belegg på rørpinnene?
Begge høyttalerne?

Hvis det er den ene, kan du jo, som du sikkert vet, finne ut hvilket rør som er problematisk ved å bytte litt mellom kanalene.

Blir det borte ved å sette inn "gammelrørene"?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.700
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Tipper pinnekontaktproblemer grunnet oksyderte pinner jeg også. Har opplevd noe tilsvarende selv. Ketchup gjør underverker som pinnerenser, men ofte er det tilstrekkelig med å trekke røret opp ned i soklen et par ganger også. :)
Ville uansett vært forsiktig med bruk av smergel.

N

nysjerrigper

Gjest
skjer det samme i min. kommer og går som et spøkelse i høyttaleren :p knitring og 50hz brum.

justerte tomgangstrømmen i kveld. et par rør hadde 50-60mV istedenfor ideèlt 40. kan det ha stor konsekvens for røret?
fortsatt brum. byttet om parene, ulydene følger røra ja. hmm. bare et års tid. de originale kinesiske varte mye lenger.. ::)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hva slags rør er dette?
Unormal brum som følge av mer eller mindre defekt rør kan skyldes overslag (nesten i hvert fall) mellom filament og katode. Hvis det er et slikt rør du har da.
50-60 i stedet for 40mA er ikke dramatisk og har trolig ikke skadet. Spørs hvor marginalt opp mot max du har vært.
Rør som lager slikt spetakkel er ikke noe å spare på. At slikt skulle være "normalt" etter 50-60 år på lager virker rart.
Hvem sier dette?

N

nysjerrigper

Gjest
hei. antar du spør både meg og trådstarter :)
i mitt tilfelle er det electro harmonix el34 kjøpt fra Motron for et par år siden. men nesten ikke brukt siste året da jeg har bodd et annet sted. de originale kinesiske spilte jeg på i flere år, de er ikke gåene engang..bare switchet for å prøve.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.240
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
mine 5998 rør oppfører seg eksemplarisk nå - det var altså kun sparking ved oppstart og etter 30 min - siden har det ikke vært noe som jeg vet.. Spørsmålet for meg blir om jeg skal returnere rørene (koster frakt), eller om de trolig bare hadde litt startproblemer??

Er det andre som har opplevd litt spraking i begynnelsen og så har det gitt seg??

Topp Bunn