Rør riaa m/6922/e88cc?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei.

Går med tanker om å prøve ut ein rør riaa og da ein med nevnte rør. Prisklasse rundt 6k.
Skal brukes med Rega P5 og Dv 10x5.

Bruker i dag ein Lehman Black Cube SE som låter flott til prisen,men kunne vel vært litt fyldigere i klangen. Meir varme og litt snillere topp.

Kom med tips. :)

TAF

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.153
Torget vurderinger
29
Hva er bakgrunnen for at du spesifiserer dette ned til rørtype? Du får utrolig få kandidater å velge mellom.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Har høyrt rykter om at desse røra har mindre støy en feks 12ax7,12au7 osv... Vil ha ein rør riaa som er TYST. ;)

Og sitter på nokre Siemens Cca som kansje kunne passet.

Ikkje noke meir en det egentleg. Har nok rett med tanke på utvalget Fosse at det er få å velge mellom.

TAF

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Finnes det i det hele tatt?
12AX7 har jo ca 100 i gain, mens e88cc har bare 30-35.
Dermed vil det vel neppe være nok gain i slike rør?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.249
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Bygge selv? Det finnes flere slike konstruksjoner på nettet, en populær utgave er denne:
(med i allefall ett 6DJ8 / ECC88)

Arne K

Vedlegg

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Ok. Har spørsmålstegn bak innlegget,så det var halveis et spørsmål om det fantes. ;)

Greit med slike opplysninger. Det er det man lærer av. :)

Starter ny tråd eg. ;)

Mvh
TAF

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
426
Torget vurderinger
11
På skjemaet som er vist deler begge kanalene samme røret(dobbeltriode/to halv deler) , prøv heller den enkleste som er ett ecc 83 per kanal , det blir fort overhøring mellom kanalene når begge kanalene deler samme rør.
Det blir også enklere å bygge når kanalene har adskilte rør.
MEN.... rør riaaer er vanskelige å få uten brumm , men det kan være en utfordring. Bruk ihvertfall seperat strømforsyning. Når ett rør per kanal (ecc83 e.l.) skal ikke store strømforsyninga til.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.153
Torget vurderinger
29
Det finnes, men spørsmålet er om du finner noen i budsjettklassen.
http://www.graaf.it/maineng.htm
Hvorfor ikke velge riaa med mer standard bestykning? Du bruker MM-pickup, det burde en kvalitetsriaa klare uansett rør-konfigurasjon. Skal du over på MC supplerer du med step-up. Personlig ville jeg ikke latt meg begrense av en enkelt rørtype.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Svaret er enkelt ARC SP 10.
Fyren vil jo ikke ha støy, da er riktig svar SP 11 ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
11 er berre gøyal når output frå pickup er < 0,3 - 0,4 mV
OK, Arve, så SP 11 er "ikke gøyal" med PU'er med output >0,4 mV. Det var fint å få oppklart ;) Hva er den da? Kjedelig, eller....?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.999
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
11 er berre gøyal når output frå pickup er < 0,3 - 0,4 mV
OK, Arve, så SP 11 er "ikke gøyal" med PU'er med output >0,4 mV. Det var fint å få oppklart ;) Hva er den da? Kjedelig, eller....?
Presis og kontrollert. Og støyfri, når signalet vert svakt. Ein Accuphase AC 1 eller 2 mister litt av sjarmen sin med SP 10, medan SP 11 slepp desse pickupane til med fantastisk tredimensjonalitet. Men SP 11 får ikkje fram den dynamiske "spruten" som SP10 gjer på pickupar som leverer 0,5 mV eller meir. Ein SP 11 spelar pent og presist, for den som likar det. SP 10 er meir energisk og sprudlande.
Eg må medgje at eg er ganske subjektiv i dette spørsmålet. Som einaste eigar av ein SP 10 frå 1987 er vel ikkje anna å vente. SP 11 er veldig god, men personleg likar eg altså min SP 10 best....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Presis og kontrollert. Og støyfri, når signalet vert svakt. Ein Accuphase AC 1 eller 2 mister litt av sjarmen sin med SP 10, medan SP 11 slepp desse pickupane til med fantastisk tredimensjonalitet. Men SP 11 får ikkje fram den dynamiske "spruten" som SP10 gjer på pickupar som leverer 0,5 mV eller meir. Ein SP 11 spelar pent og presist, for den som likar det. SP 10 er meir energisk og sprudlande.
Eg må medgje at eg er ganske subjektiv i dette spørsmålet. Som einaste eigar av ein SP 10 frå 1987 er vel ikkje anna å vente. SP 11 er veldig god, men personleg likar eg altså min SP 10 best....
Har bare hørt SP10 to ganger og på anlegg hvor de andre komponentene også var ukjente for meg (Goldmund platespiller, ARC D-250 og Apogee høyttalere) Del låt forøvrig meget bra.
Mao. kan jeg ikke uttale meg om forskjellen på SP-10 og SP-11, men av det jeg har lest er det som du sier: SP-10 er mere dynamisk, mens SP-11 har mye mindre støy.
Første test i TAS av SP-10 var forøvrig noe nær en slakt. Har du lest den? Den ble vel revidert ørten ganger som det meste av ARC forsterkerne på den tiden. Din er vel en av de siste og sannsynligvis beste. Har du fått fiksa den? Mener å huske du tidligere skrev at det var noe feil på linjetrinnet.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.999
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Har bare hørt SP10 to ganger og på anlegg hvor de andre komponentene også var ukjente for meg (Goldmund platespiller, ARC D-250 og Apogee høyttalere) Del låt forøvrig meget bra.
Mao. kan jeg ikke uttale meg om forskjellen på SP-10 og SP-11, men av det jeg har lest er det som du sier: SP-10 er mere dynamisk, mens SP-11 har mye mindre støy.
Første test i TAS av SP-10 var forøvrig noe nær en slakt. Har du lest den? Den ble vel revidert ørten ganger som det meste av ARC forsterkerne på den tiden. Din er vel en av de siste og sannsynligvis beste. Har du fått fiksa den? Mener å huske du tidligere skrev at det var noe feil på linjetrinnet.....
Har aldri hatt 11 heime og køyrt direkte AB, men fekk høyre han med ein av mine favorittpickupar AC-1, som var såpass tydeleg mykje meir støyfri (0,2 mV) at det var eit godt argument for å oppgradere, heilt til eg fekk ein MC-10 på besøk, Denne spytta 0,5 mV, og gjorde at eg slett ikkje ville ha SP11 lenger.
Min SP10 er nok den sist omsette frå Glotta AB, den skandinaviske importøren på den tida.
Eg har hatt han til kontroll, og han lagar framleis noko høgfrekvent trøbbel i mitt anlegg når eg brukar linjedelen saman med forsterkaren som har integrert elektronisk delefilter til bruk på InnerSound Eros. Den har vore til kontroll i tre andre anlegg utan å lage trøbbel, så eg trur feilen ligg der.
SP 10 si svakaste side er linjedelen. Denne brukar eg ikkje. Eg tek signalet rett ut frå tape out, og brukar han berre som riaa. Eg har ikkje råd til betre riaa før lottorekkja går inn to gonger etter kvarandre....

Topp Bunn