Rør-register

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fnnes det noe register for rør?

Da mener jeg en "base" som forteller litt om de forskjellige rørenes egenskaper som foreks:
Analytiske/kalde
Medium fylde i mellomtone
Fyldige i mellombass
etc etc.....
Alla Rudi`s "pu-katalog" på AA

Eller må jeg lære meg dette "the hard way"? ;)
(For min del dreier det seg om rørpre.)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Finnes dette kanskje i samme databasen som kabelkarakteristikker? ;D

Seriously: tror ikke det finnes noe slikt register.
... men det kan finnes mange steder med forskjellige oppfatninger.

Hvilke rør skal du ha da ?

Svein

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tja, det finnes massevis av informasjon på nettet for den som gidder å bruke tid og søke.
F.ks. denne:
http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq/joes-tubes.html
Vær dog oppmerksom på at det slettes ikke er sikkert at dine ører vil oppfatte det samme som "gullørene".
Et rør vil oppføre seg forskjellig alt etter i hvilken "dings" de er brukt bl.a. pga av forskjellig arbeidspunkt mm.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Nei, noko slikt register finns nok ikkje. Viss du søkjer, vil du finne ei mengde informasjon om kva lyd du kan få frå dei ulike rør, men dette er av svært liten verdi. Som førre innlegg var inne på, så er 'lyden' du får frå eit rør avhengig av:

1) Komponentane i forsterkaren elles, motstandar,
kondensatorar, transformatorar.
2) arbeidsbetingelsane til røret - straum, spenning,
lastmotstand
3) Kor godt vakuumet i røret er
4) magnetiske og elektrostatiske støykjelder rundt røret
5) mekanisk viberasjon rundt røret
6) type høgtalarar du har
7) rommet dei står i
8) hørselen til lyttaren
9) lyttaren sin personlege preferansar (som kanskje er det
aller viktigaste)
10) eit antal ukjende faktorar

Det er ikkje enkelt å halde styr på minst 10 variablar, så den einaste måten er nok å prøve forskjellige rør og finne ut kva ein likar best sjølv.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei og takk for gode svar  :)

Joda, jeg er klar over at rør godt kan oppfattes forskjellig.
Men regner med at det er en del rør som går igjen i beskrivelsen av forskjellig klangstruktur...

Hadde vært fint med innspill på hva folk har erfaring med.
Lettere for en nybegynner å starte et sted da  ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei og takk for gode svar  :)

Joda, jeg er klar over at rør godt kan oppfattes forskjellig.
Men regner med at det er en del rør som går igjen i beskrivelsen av forskjellig klangstruktur...

Hadde vært fint med innspill på hva folk har erfaring med.
Lettere for en nybegynner å starte et sted da  ;)
Da tror jeg du må spørre litt mer konkret.
Hvilke rør gjelder det og i hvilken forsterker brukes det /disse?
Resten av anlegget som det/disse skal brukes sammen med?
Hvis vi ikke vet noe om dette er det sikkert mange her som kan bli sittende og skrive til i morgen tidlig..... :-/

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da tror jeg du må spørre litt mer konkret.
Hvilke rør gjelder det og i hvilken forsterker brukes det /disse?
Resten av anlegget som det/disse skal brukes sammen med?
Hvis vi ikke vet noe om dette er det sikkert mange her som kan bli sittende og skrive til i morgen tidlig..... :-/
Rørene det gjelder er driverrør til en Cary slp2002.
Denne skal vel ha noe alla 6922 eller lignende som passer.
Har lest endel (litt :)) om rør nå.
Bla. linken til Joe`s Tube Lore var lærerik :)
Men som mye ennet er jo dette personlige erfaringer med et gitt oppsett. Og det er greit for meg det. Det er nettopp slike erfaringer jeg er ute etter.
Om en begynner å "diskutere" rør, vil vi vel få kabeldebatt-tilstander..... ;)

Har fått med meg ved god hjelp, at det finnes et stort antall rør og "standarder" etter hvor de er produsert og når de er produsert.

Resten av systemet er:
EMC-1
Bryston 4B SST
ATC scm35
div kabler fra WW, Silk, Kimber, Mit, diy.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Rørene det gjelder er driverrør til en Cary slp2002.
Denne skal vel ha noe alla 6922 eller lignende som passer.
Har lest endel (litt  :)) om rør nå.
Bla. linken til Joe`s Tube Lore var lærerik  :)
Men som mye ennet er jo dette personlige erfaringer med et gitt oppsett. Og det er greit for meg det. Det er nettopp slike erfaringer jeg er ute etter.
Om en begynner å "diskutere" rør, vil vi vel få kabeldebatt-tilstander..... ;)

Har fått med meg ved god hjelp, at det finnes et stort antall rør og "standarder" etter hvor de er produsert og når de er produsert.

Resten av systemet er:
EMC-1
Bryston 4B SST
ATC scm35
div kabler fra WW, Silk, Kimber, Mit, diy.
Tja, ifølge "Joe" er det jo Amperix som er tingen såvidt jeg husker når det gjelder 6922.
Andre sverger til Telefunken.
Har det generelle inntrykk av at Amperex er mørke og Telefunken er lyse, men det finnes sikkert andre meninger.......
For egen del har jeg helt klart aller best erfaring med Siemens når det gjelder slike rør.
Det finnes dog mange versjoner og årganger av Siemens også så selv om man kun skal konsentrere seg om en enkelt rørtype og et enkelt merke så er det ikke "bare, bare".
Hans hos Artsound (www.artsound.dk) har såvidt meg bekjent ganske god greie på disse rørene, men om han har noen som han er villig å selge er dog usikkert.
Som alt annet så koster det fort "skjorta" når man skal ha "det beste", så det spørs jo litt hvor mye du er villig til å legge i det (og selvfølgelig hvor mange rør du behøver).
Det finnes jo massevis av andre såkalte NOS rør også bl.a. Phillips (som undertegnede synes ingenting om) samt Mullard, Brimar osv.....
Mitt råd vil dog være at hvis du ikke har (eller er villig til å bruke) de nødvendige "cash" for å få "de beste" (les: Siemens cca) så kan du likså godt prøve endel forskjellige varianter av nye rør.
Disse koster jo nesten "ingenting"......
Du kan sikkert finne endel info om hva som foretrekkes av slike på Audio Asylum.
Slettes ikke sikker at de heter Sovtek......

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker :)

I utgpkt. er jeg ute på en "oppdagelsesreise".
Er lyssten på å prøve ut forskjellig, uten at det koster skjorta.
Når jeg har fått erfaring, skal jeg koste på meg noen rør av den "finere" sorten.

Jeg trenger to stk. rør.

De som står i nå er:
Mullard CV 4003 (12A07) KQDD/K NOS.

Så vidt jeg forstår skal dette være meget bra rør.
De gir en nydelig stram og fin punch i bass og mellombass. Men problemet i mitt oppsett, er at de gir for mye i mellomtone og diskant. Altså for pågående.

I mitt oppsett blir de for analytiske...låter litt slitsomt i lengden.
Joda, de spiller med autoritet og meget åpent i alle register. Meget dynamisk. Men som sagt...ltt i meste laget. Jeg trodde at rør skulle tilføre "varme" i klangsignaturen. Men her fikk jeg en mer klinisk, analytisk spillestil, enn det jeg setter pris på.

Missforstå meg ikke, jeg liker mye av det jeg hører. men dette ble for mye.
Jeg ønsker meg en mer laidback spillestil (uten å miste tempo)spesiellt fra øvre mellomtone og oppover.
Varme og litt "silke" hadde gjordt seg. ;)
Men bassen tror jeg skal godt gjøres å få bedre enn slik det er nå.

Jens, du nevner "nye" rør.
Forslag, etter mine ønsker om rør?
Har du tips som kan passe m mine preferanser? ;)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.004
Sted
Nøtterøy
Hva med nye hollandske Philips E88CC? Fungerer meget bra i min pre amp. Går for å være litt frodigere og varmere enn andre rør. Koster ca 550kr stk. hos Motron.
Må ikke forveksles med JAN Philips 6922 (ikke bra hos meg) :(

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takker :)

I utgpkt. er jeg ute på en "oppdagelsesreise".
Er lyssten på å prøve ut forskjellig, uten at det koster skjorta.
Når jeg har fått erfaring, skal jeg koste på meg noen rør av den "finere" sorten.

Jeg trenger to stk. rør.

De som står i nå er:
Mullard CV 4003 (12A07) KQDD/K  NOS.

Så vidt jeg forstår skal dette være meget bra rør.
De gir en nydelig stram og fin punch i bass og mellombass. Men problemet i mitt oppsett, er at de gir for mye i mellomtone og diskant. Altså for pågående.

I mitt oppsett blir de for analytiske...låter litt slitsomt i lengden.
Joda, de spiller med autoritet og meget åpent i alle register. Meget dynamisk. Men som sagt...ltt i meste laget. Jeg trodde at rør skulle tilføre "varme" i klangsignaturen.  Men her fikk jeg en mer klinisk, analytisk spillestil, enn det jeg setter pris på.

Missforstå meg ikke, jeg liker mye av det jeg hører. men dette ble for mye.
Jeg ønsker meg en mer laidback spillestil (uten å miste tempo)spesiellt fra øvre mellomtone og oppover.
Varme og litt "silke" hadde gjordt seg.  ;)
Men bassen tror jeg skal godt gjøres å få bedre enn slik det er nå.

Jens, du nevner "nye" rør.
Forslag, etter mine ønsker om rør?
Har du tips som kan passe m mine preferanser?  ;)
Tja, kinesiske rør er vel alminnelig kjent for å gi en varmere klangstruktur en europeiske eller russiske, men det sikkert finnes noen som har prøvd disse og kan svare bedre enn meg......
P.S. Resten av ditt anlegg er vel så absolutt ikke "laidback" eller mørkt så det kan godt være at anlegget hadde tjent på å finne en forsterker som farget lyden ganske mye i denne retningen for å bli balansert....
Gjerne en som var basert på ECC83 i stedet for 88.
Aner dog ikke lydkarakteren til din Cary så det er ikke så lett å si.
Men at rør på generelt grunnlag skal låte varmt og/eller mørkt er MEGET misforstått :eek:

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.046
Hva med nye hollandske Philips E88CC? Fungerer meget bra i min pre amp. Går for å være litt frodigere og varmere enn andre rør. Koster ca 550kr stk. hos Motron.
Må ikke forveksles med  JAN Philips 6922 (ikke bra hos meg)  :(
Usikker på hvilke Philips du referer til her men jeg har teste tre forskjellig  Philips varianter (to Nos SQ) opp mot Simens cca. Hos meg  låter disse  med motsatt fortegn av din erfaring. Cca låter frodigere og mere naturlig, kort fortalt bedre over hele spekteret.
Til trådstarter: Enig med Jens i at Cca burde forsøkes (beste jeg har testet).  Når det er sagt forandrer du ikke anlegget totalt med skifte av småsignalrør (har du pågående mellomtone og diskant tyder det på "noget feil" en plass i systemet! kanskje burde pengene benyttes andre plasser?)
Kjetil

edit: f.eks bytte cd-spiller :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå er det slik at denne preampen har rimelig høy gain.
Kan dette være noe av "problemet"?

Oppsettet mitt vil jeg si fungerte rimelig bra før bytte av pre. ;)
Grunnen til bytte, var et ønske om å prøve rør i systemet.
Samt ønske om mer "luft". Det har jeg fått... ::)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Usikker på hvilke Philips du referer til her men jeg har teste tre forskjellig  Philips varianter (to Nos SQ) opp mot Simens cca. Hos meg  låter disse  med motsatt fortegn av din erfaring. Cca låter frodigere og mere naturlig, kort fortalt bedre over hele spekteret.
Til trådstarter: Enig med Jens i at Cca burde forsøkes (beste jeg har testet).  Når det er sagt forandrer du ikke anlegget totalt med skifte av småsignalrør (har du pågående mellomtone og diskant tyder det på "noget feil" en plass i systemet! kanskje burde pengene benyttes andre plasser?)
Kjetil
Aner ikke selv heller hvilke Phillips rør jeg prøvde.
Hadde 2 sett som begge ble kjøpt av Motron.
Det ene settet hadde gullpinner og var ganske kostbart.
Kunne som Kwil også skriver overhodet ikke måle seg med Siemens cca.
Det kan vel muligens også være en tommelfingerregel at dess eldre røret er dess mørkere/varmere lyder det.
Ellers vil jeg også skrive under på at rørskifter sjelden endrer lyden totalt i en komponent ::)
Synes egentlig det er litt oppskrytt og i mange tilfeller ikke verdt prisen.
En annen preamp vil kunne gjøre MYE mer enn noe rørskifte!
Kommer i farten på en billig Graaf preamp som jeg prøvde en gang som var svært varm i lyden og som muligens kunne passe bedre i ditt anlegg.
Rune Sævik annonserte også nettopp et par preamp'er til salgs som muligens kunne pass (dog til en litt høy pris ;)
EAR 834L eller en rimelig brukt CJ kan også muligens gjøre nytten.
Men vær klar over at det skal mye til (ihvertfall MYE penger) for å få både i pose og sekk så skal du ha en mye varmere lyd uten å betale "skjorta" så skal du også regne med at du samtidig mister litt oppløsningen over det hele samt at du mister noe av stramheten i bassen.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.004
Sted
Nøtterøy
Kjenner dessverre ikke til Siemens rørene.
Tenkte jeg skulle bytte ut utgangsrørene mine i effektforsterkeren. Nå står det i Svetlana 6550C. Kunne vært spennende å prøve KT88 rør. Noen som kjenner til hva som er best av de rimeligere rørene som Sovtek, Teslovak og Electro Harmonix har? Skal ha rørene i en ARC VT100.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tenkte jeg skulle bytte ut utgangsrørene mine i effektforsterkeren. Nå står det i Svetlana 6550C. Kunne vært spennende å prøve KT88 rør. Noen som kjenner til hva som er best av de rimeligere rørene som Sovtek, Teslovak og Electro Harmonix har? Skal ha rørene i en ARC VT100.
Spørs om du ikke bør starte en egen tråd angående dette (etter først å ha søkt i arkivet selvfølgelig ;)
Det bør finnes mange som har prøvd dette før deg slik at du slipper å finne opp hjulet på nytt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Syns Andy kan fortsette her jeg :)

Fint om dette kunne bli en "rørtråd" for synspkt. og gode råd ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Syns Andy kan fortsette her jeg  :)

Fint om dette kunne bli en "rørtråd" for synspkt. og gode råd  ;)
Tja, jeg tenkte da mest at han for egen del ville kunne få bedre svar hvis han startet en ny tråd med "rette" overskriften, men samme for meg 8)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tja, jeg tenkte da mest at han for egen del ville kunne få bedre svar hvis han startet en ny tråd med "rette" overskriften, men samme for meg  8)
:)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Med rimelige og nye 6922/ECC88 rør som jeg har meget god erfaring med er JJ Tesla. Har en varm og samtidig oppløst lyd. I ARC VT100 fungerer Svetlana 6550 meget godt, men du kan som meg også prøve Svetlana KT88. Du får litt mer snert og forsterkeren virker kraftigere, husk i såfall å justere BIAS. Om du mangler bass må også andre ting vurderes. ARC VT100 har hos meg en fenomenal bass.

Samleren

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med rimelige og nye 6922/ECC88 rør som jeg har meget god erfaring med er JJ Tesla. Har en varm og samtidig oppløst lyd.

Regner med at dette var til meg.
Hvor fikk du tak i disse, og ca pris?

I ARC VT100 fungerer Svetlana 6550 meget godt, men du kan som meg også prøve Svetlana KT88. Du får litt mer snert og forsterkeren virker kraftigere, husk i såfall å justere BIAS. Om du mangler bass må også andre ting vurderes. ARC VT100 har hos meg en fenomenal bass.

Dette var mel ment til Andy og hans VT100 ;)
Eller kanskje jeg m må ta meg en prat m Finn Magne...
Han har lagt sin ut for salg

Samleren

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Jeg har litt forskjellige rør av 6922 og de jeg har likt best er Telefunken e88cc med gullpinner.

De andre rørene er stort sett ok, men det har variert med å låte innelukket, pågående, bassfattig osv.. Telefunken er den gyldne middelvei for meg.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg har litt forskjellige rør av 6922 og de jeg har likt best er Telefunken e88cc med gullpinner.

De andre rørene er stort sett ok, men det har variert med å låte innelukket, pågående, bassfattig osv.. Telefunken er den gyldne middelvei for meg.

Er ikke de røra svindyre?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva er det som gjør at noen rør gløder sterkere og mer enn andre rør?

Har fått låne ett par sett m rør til preampen min.
Dette er Sovtek 6922 og Philips E88CC.
Begge disse gløder mye mer enn mine egne Mullard CA4003.

Jeg koser meg for tiden med forskjellen jeg opplever med disse rørene i mitt oppsett.
Facinerende :)
Trodde ikke at forskjellen skulle være såpass stor.
Disse tre settene er det rimelig enkelt å plassere som nr 1, 2 og 3 ved enkel og uhøytydelig blindtest.

Nok et spørsmål fra en nybegynner på rør:
Kan man bruke de samme rørene til buffer og driver?
(9-pinns i alle sokkler)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for linken.

Det er Sovtek røret som er det roligste røret i toppen hos meg. Altså, det roer ned den øvre mellomtone og nedre diskant området. Men samtidig det slappeste i bassen.
Mengden bass er det ikke noe å si på. :)
I følge det som ble skrevet i linken, var det vel nettopp dette røret som ørginalt satt i Cary`en som ny.

Men tilbake til det siste spm. mitt tidligere:
Fikk ikke helt tak i dette i linken...
Kan man bytte om vilkårlig på buffer-rør og driver-rør?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Må ikke forveksles med JAN Philips 6922 (ikke bra hos meg) :(

Lurer på hva det negative var hos deg ang. JAN Philips 6922?

Har selv et par sånne, jeg synes de er "mikrofoniske" i klangen og at de ble litt vel frempå i mellomtonen pluss at det kommer og går en høyfrekvent lyd innimellom.
:-/ :-/

Topp Bunn