Forsterkere Rør-pre til Dynamic Precision A1B - råd ønskes.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har vurdert å prøve en rørforforsterker igjen.

Har tidligere hatt en Audio Valve Eclipse. Synes ikke det var en særlig god match til DPA1b.
Relativt småkjedelig.
Har nå en helt ok Parasound P6. Mye god lyd for pengene.

Ønsker imidlertid å oppgradere.

Har en Cary PH-302mkll riaa, med noen RCA-rør.
Synes den er meget bra. Detaljert, luftig, stort rom og nydelig holografi.

En lignende type lyd på en ny pre, som Cary-riaaen, hadde vært toppers.

Ulike rør-typer i forforsterkerne gir gjerne ulike lydsignaturer?

Forutsetning for en rørpre, er mulighet for grei tube-rolling.
Dvs rør-type med god tilgang på nye og eldre rør.

Min Cary-riaa og Stax 006tS driver, låt lukket og kjedelig før jeg byttet rør.
Cary hadde originalt russiske Tung Sol. Ullent lydbilde. Nye rør ga den nytt liv.
Stax’en fikk ett par RCA-clear top, og åpnet seg voldsomt opp. Originalt Electro-harmonix.

Så man vet gjerne ikke hvordan rørutstyret låter før man har tatt en liten runde med ulike alterativer.

Liker åpen, luftig og detaljert lyd. Varm lyd er flott, men må ikke gå på bekosting av de øvre frekvenser.
Synes lyd med lite luft i toppen låter lite underholdende.
Det betyr ikke at det skal være på grensen til anstrengende.

DP’en har et detaljert og nøytralt lydbilde, med et kraftig skyv i bunnen.

Har satt grensen på en eventuell investering på rundt 50k - gjerne brukt.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.351
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg brukte en Aesthetix Calypso (12ax7 driverrør og ecc88 bufferrør) sammen med dp a1s. Det var min foretrukne combo i flere år.

(calypsoen er til salgs forresten)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Kan du leve med reléklikket under volumstyring så ligger det en Conrad Johnson Premier 14 på brukten.
Legendarisk og sjelden til salgs. Suveren pre.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva er du ute etter å oppnå med å sette en rørpre foran en slik forsterker? Litt nysgjerrig :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.122
Antall liker
2.649
Hva er du ute etter å oppnå med å sette en rørpre foran en slik forsterker? Litt nysgjerrig :)
Implesitt, det du egentlig vil si er hvorfor sette mer støy og forvregning foran ampen, når du helle kan sette en DP passivt linjetrinn foran? I’m right?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
PS Audio BHK Signature er den beste pre'en jeg har hatt. Men nå har den vel steget i pris som alt annet.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva er du ute etter å oppnå med å sette en rørpre foran en slik forsterker? Litt nysgjerrig :)
Implesitt, det du egentlig vil si er hvorfor sette mer støy og forvregning foran ampen, når du helle kan sette en DP passivt linjetrinn foran? I’m right?
Drinking by the label er sjelden feil. Støy og forvrengning er det ikke nødvendigvis automatikk rundt. Men, som sagt, nysgjerrig.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
Audio Resesearch REF 5 tror jeg den hette preampen som også skulle skulle matche til A1 ble det sagt ifølge en nabo! Lite støy det være her:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Hva er inngangsimpedansen på DP A1B?

Pass på at du ikke går av deg skoa ved å velge en pre som ikke driver effektforsterkeren god nok. Mye mulig det var problemet med Audio Valve'n, en ellers strålende pre.
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
utgangsimpedansen på audiovalve eclipse er oppgitt til 300 ohm, og det er ikke så gæli.
gitt at dp’n ikke er veldig sær, så er det neppe impedanseforholdet som er problemet.
synes forøvrig både cary05 og cj pr 14 er gode forslag ut ifra trådstarters innlegg.
en preamp som har utgangsimpedanse godt under 1000 ohm og plenty med rørkarakter virker som det han er på jakt etter.
 

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Innlegg
1.309
Antall liker
796
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
Jeg brukte en Cary SLP - 98 på DP A1b, og vet ikke om det var en impedansmismatch som gjorde at Cary`en tok kvelden.

Forøvrig så syntes jeg Cary`en ga god lyd på alle de effektforsterkere jeg har brukt den på.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ingenting tar kvelden pga «impedansemismatch» mellom to komponenter.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Hva er inngangsimpedansen på DP A1B?

Pass på at du ikke går av deg skoa ved å velge en pre som ikke driver effektforsterkeren god nok. Mye mulig det var problemet med Audio Valve'n, en ellers strålende pre.
Inngangsimp. er 200k på DP’en.
Så det betyr at man må passe på at....?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
200k ohm inngangsimpedanse?
da trenger du ikke å passe på stort, annet enn å finne en pre med den karakteren du liker.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.422
Antall liker
12.983
Jeg prøvde for 16 år siden en BAT VK-3i pre foran min DP 6.4 i balansert modus som jeg hadde lånt av en kompis.
Det gikk skikkelig galt med det resultat at ene kanalen til BATen ble svidd av. Det luktet svidd elektronikk og ulmende ullsokk i hele stua.
Hva som var missmatchen her aner jeg ikke, men moro var det ikke.
Dette eksperimentet medførte ennå lavere interesse for videre utprøving av rør pre til DP amp.

Hva med Manly Shrimp Rama? Har ikke impedansen til DP A1b og Manley Shrimp i hode serr`u.
Det virker som vi snakker samme filosofi i de 2 leire, bare at de bruker forskjellig forsterkningsteknologi.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Conrad J P 14, Audio Re Ref 5, Cary slp 05 / 98 er gode forslag.
Conrad’n er vel den som kanskje gir mest klassisk rørlyd?

Cary slp-05 er jo også spennende, men nyprisen er jo på vei mot himmelen.
Slp-98 er halve prisen, men det er kanskje lyden også, eller...?

Har hatt passiv DP-pre. Helt okå den.

Den som jeg imidlertid etterlyser er litt mer varme i lyden, men ikke på bekostning av detaljer/luft.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Hva er inngangsimpedansen på DP A1B?

Pass på at du ikke går av deg skoa ved å velge en pre som ikke driver effektforsterkeren god nok. Mye mulig det var problemet med Audio Valve'n, en ellers strålende pre.
Inngangsimp. er 200k på DP’en.
Så det betyr at man må passe på at....?
Det går nok bra med de aller fleste pre-amp'er. Tommelfingerregelen sier pre:power impedansforhold større enn 1 : 20, dvs en utgangsimpedans på pre under 10 kOhm. Det har alle.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Hvis du kan benytte RCA-signal på DP'en anbefaler jeg Luxman sin rørpreamp CL-38uC. Den har både en punchy og dynamisk lyd som heller mot det varme, men med bra med detaljer.
Bruker den selv på en Mark Levinson forsterker med meget bra resultat

Luxman CL-38uC.jpg
 

denis

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
35
Antall liker
24
Torget vurderinger
3
PrimaLuna Dialogue Premium preamp har utgang imp. 256ohm.
Denne er en veldig bra forforsterker. Jeg har ikke hørt denne på DP, men jeg ville prøvd denne.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.576
Antall liker
1.317
Sted
Oslo
Jeg har hatt a1b og brukte den med en luxman lx 380. Meget god kombinasjon. Eller så kanskje noe fra sonic frontiers kan fungere
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Takker så mye for alle gode råd!

Her får man sette seg ned, og fundere og sortere.

Synd at nyprisen på mye hifi har steget såpass mye i det siste.

Snevrer inn utvalget på nykjøp-kandidater ganske betraktelig.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg prøvde for 16 år siden en BAT VK-3i pre foran min DP 6.4 i balansert modus som jeg hadde lånt av en kompis.
Det gikk skikkelig galt med det resultat at ene kanalen til BATen ble svidd av. Det luktet svidd elektronikk og ulmende ullsokk i hele stua.
Hva som var missmatchen her aner jeg ikke, men moro var det ikke.
Dette eksperimentet medførte ennå lavere interesse for videre utprøving av rør pre til DP amp.

Hva med Manly Shrimp Rama? Har ikke impedansen til DP A1b og Manley Shrimp i hode serr`u.
Det virker som vi snakker samme filosofi i de 2 leire, bare at de bruker forskjellig forsterkningsteknologi.

en manley preamp driver hva det skal være.
om lyden faller i smak hos trådstarter aner jeg ingenting om, da jeg ikke kjenner hans ører, rom og høyttalere.
virker som han er ute etter noe som gir mer klassisk «rørlyd» enn det manley byr på.
jeg er jo uforbederlig manley-fanboy, men har i stor grad sluttet å anbefale konkrete ting til folk jeg ikke kjenner godt.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hadde en a1b en periode sammen med audio research ref5.
Låt kjempebra sammen!
Prøvde a1b'en med parasound pre, gjorde seg ikke bort, men nådde ikke opp til ref'en.

--
Martin
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hva er du ute etter å oppnå med å sette en rørpre foran en slik forsterker? Litt nysgjerrig :)
Implesitt, det du egentlig vil si er hvorfor sette mer støy og forvregning foran ampen, når du helle kan sette en DP passivt linjetrinn foran? I’m right?
Drinking by the label er sjelden feil. Støy og forvrengning er det ikke nødvendigvis automatikk rundt. Men, som sagt, nysgjerrig.
Ja mulig trådstarter ikke ønsker det svaret, men en passiv DP pre med korte kabler rett i sluttrinnet er snarveien til nirvana. Det er min personlige erfaring ihvertfall. Enorm med informasjon i lydbildet og svært godt med rom rundt alle instrumenter.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.571
Sted
Nøtterøy
Hva er du ute etter å oppnå med å sette en rørpre foran en slik forsterker? Litt nysgjerrig :)
Implesitt, det du egentlig vil si er hvorfor sette mer støy og forvregning foran ampen, når du helle kan sette en DP passivt linjetrinn foran? I’m right?
Drinking by the label er sjelden feil. Støy og forvrengning er det ikke nødvendigvis automatikk rundt. Men, som sagt, nysgjerrig.
Ja mulig trådstarter ikke ønsker det svaret, men en passiv DP pre med korte kabler rett i sluttrinnet er snarveien til nirvana. Det er min personlige erfaring ihvertfall. Enorm med informasjon i lydbildet og svært godt med rom rundt alle instrumenter.
Men spiller det musikk? Får man fot av det? Det er vel kanskje det trådstarter er ute etter? Det er det en god rørpre er bra på synes jeg.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Drinking by the label er sjelden feil. Støy og forvrengning er det ikke nødvendigvis automatikk rundt. Men, som sagt, nysgjerrig.
Ja mulig trådstarter ikke ønsker det svaret, men en passiv DP pre med korte kabler rett i sluttrinnet er snarveien til nirvana. Det er min personlige erfaring ihvertfall. Enorm med informasjon i lydbildet og svært godt med rom rundt alle instrumenter.
Men spiller det musikk? Får man fot av det? Det er vel kanskje det trådstarter er ute etter? Det er det en god rørpre er bra på synes jeg.
DPs passive pre tilfører ingen signatur som jeg kan detektere. Resultatet er at det blir mer av alt. Liveopptak låter vesentlig mer virkelighetsnært. Det svinger mer, hvis jeg kan si det slik. Man får ikke mindre lyst å danse med passiv DP rett i sluttrinnet. Det er min ubetingede erfaring.
Ønsker man av ymse grunner tilført en kulør, eksempelvis ekstra fylde i bassen utover det som finnes i kildematerialet så er imidlertid ikke passiv pre tingen.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Drinking by the label er sjelden feil. Støy og forvrengning er det ikke nødvendigvis automatikk rundt. Men, som sagt, nysgjerrig.
Ja mulig trådstarter ikke ønsker det svaret, men en passiv DP pre med korte kabler rett i sluttrinnet er snarveien til nirvana. Det er min personlige erfaring ihvertfall. Enorm med informasjon i lydbildet og svært godt med rom rundt alle instrumenter.
Men spiller det musikk? Får man fot av det? Det er vel kanskje det trådstarter er ute etter? Det er det en god rørpre er bra på synes jeg.
Det er nettopp poenget.
Som jeg har nevnt, har jeg hatt en passiv DP.
Nydelig gjennomsiktighet og detaljnivå, men det manglet noe....
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Det er vel en grunn til at de fleste ender opp med DPs passive pre. Kunne vært interessant å fått hørt om dem som går FRA den løsningen til aktiv pre. Kanskje et spørsmål til DP tråden? Har hørt Sonic Frontiers og Audible Illusions til DP og syntes ikke det ble bedre eller mer levende enn den passive 7.0. Jeg hadde i mange år Electrocompaniet som pre og alt ble mye bedre med DP passiv. (mye mer oppløst og rom rundt instrumentene som nevnt over, samt at man slapp alle problemer og rensing av MC kort og potmeter - brukte den som RIAA trinn en stund før den endelig ble pensjonist, tross alt gode minner- fikk den jo stort sett til med litt stell)

Premier 14 som var nevnt, er den uten RIAA?

Edit: ser at trådstarter har hatt passiv. Får følge med og se hva du kommer frem til. Det er jo mange variabler her, rom og høyttaler ikke minst.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Overså at du hadde prøvd passiv pre. Beklager det. Audio Research preampene er vel noe jeg hadde sett hen til hvis jeg ville ha tilført noe varme til kildematerialet.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.330
Antall liker
2.564
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Det er vel en grunn til at de fleste ender opp med DPs passive pre. Kunne vært interessant å fått hørt om dem som går FRA den løsningen til aktiv pre. Kanskje et spørsmål til DP tråden? Har hørt Sonic Frontiers og Audible Illusions til DP og syntes ikke det ble bedre eller mer levende enn den passive 7.0. Jeg hadde i mange år Electrocompaniet som pre og alt ble mye bedre med DP passiv. (mye mer oppløst og rom rundt instrumentene som nevnt over, samt at man slapp alle problemer og rensing av MC kort og potmeter - brukte den som RIAA trinn en stund før den endelig ble pensjonist, tross alt gode minner- fikk den jo stort sett til med litt stell)

Premier 14 som var nevnt, er den uten RIAA?
Den er uten riaa.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.571
Sted
Nøtterøy
Har hatt flere forskjellige rør-preer opp gjennom årene. Husker ikke alle, men har hatt fire-fem forskjellige ARC pre, en Xindak og en Copland bl.a. Den det svingte mest av synes jeg er den Cary preen jeg har nå. Frodig og rytmisk fin lyd. Tilfører det lille ekstra til en transistorer forsterker. :rolleyes:
 
Sist redigert:

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Det er vel en grunn til at de fleste ender opp med DPs passive pre. Kunne vært interessant å fått hørt om dem som går FRA den løsningen til aktiv pre. Kanskje et spørsmål til DP tråden? Har hørt Sonic Frontiers og Audible Illusions til DP og syntes ikke det ble bedre eller mer levende enn den passive 7.0. Jeg hadde i mange år Electrocompaniet som pre og alt ble mye bedre med DP passiv. (mye mer oppløst og rom rundt instrumentene som nevnt over, samt at man slapp alle problemer og rensing av MC kort og potmeter - brukte den som RIAA trinn en stund før den endelig ble pensjonist, tross alt gode minner- fikk den jo stort sett til med litt stell)
Er forsåvidt enig i det meste du skriver, men likevel...

Har både transistor og rør, både i riaa og hodetlf.forsterker.
Ser at jeg mer og mer heller mot rørgjengivelsen som favorittlyd-signatur - i den grad man kan snakke om noe som kalles rør-signatur, men det er kanskje en annen diskusjon.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Audio Resesearch REF 5 tror jeg den hette preampen som også skulle skulle matche til A1 ble det sagt ifølge en nabo! Lite støy det være her:)
Der er ikke mulighed for tube rolling med en REF 5
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Jeg oplevede den lyd du beskriver i en Rogue Audio pre 99 magnum. Jeg kører selv med en ARC REF5 i en Audia flight fl 100 transistor effekt. Men man kan ikke tube rolle på en REF 5 desværre.
 
Topp Bunn