Rør og linearitet

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Med EL34 push/pull forsterker (ultralinear med relativ stor negativ tilbakekobling) og høyttalere som yter 104 dB ved 1 m og 1 W trodde jeg dette skulle være super match. Men med forsterkeren puslende på tomgang for å lage mer enn høyt nok lyttevolum ble lyden daff, innesluttet og manglet energi i de øvre oktaver. Mine tidligere tungdrevne høyttalere, som krevde mange ganger mer effekt gjennom pentodene, ga åpenbart et annet arbeidspunkt for EL34-rørene, og rørmagien var på plass. Mitt inntrykk var at EL34-røret med fordel rent lydmessig burde jobbe mot maks effekt.

Er egenskapene til EL34-røret ulineært, slik at det må gå en del effekt før de faktisk lyder bra? Jeg vet at biaspunktet flytter seg avhengig av momentaneffekten som går i røret og dette kan jo være en forklaring på ulinearitet.

Mottar gjerne tips før jeg starter en lang vei med komponentmatching....

PS! Har ikke prøvd triode klasse A, men kanskje dette vil være en bedre match på ultrafølsomme høyttalere. Alternativt vil vel en transistor klasse A være mer effektlineært enn rør??

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har du koblet på riktig impedanstapping på utgangstrafoene da. Relatert til de høyttalerne du har, Ingen forsterkere er linjære relatert til volum, og det er ofte bra, da frekvensfløyene høres svakere ut ved lave nivåer. Det som du beskriver trenger heller ikke å være utgangsrørene, men kan også være signalrørene eller strømforsyningen og reguleringen der. EL34 røret er ellers kjent for å spille svært godt i triode og vil nok virke mer saftig i en slik kobling. Effekten vil ca. halveres, men vil ikke føles slik. Og til slutt har du vel sjekket at rørene dine ikke begynner å bli utslitt... Lykke til..

Samleren

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Har du koblet på riktig impedanstapping på utgangstrafoene da. Relatert til de høyttalerne du har, Ingen forsterkere er linjære relatert til volum, og det er ofte bra, da frekvensfløyene høres svakere ut ved lave nivåer. Det som du beskriver trenger heller ikke å være utgangsrørene, men kan også være signalrørene eller strømforsyningen og reguleringen der. EL34 røret er ellers kjent for å spille svært godt i triode og vil nok virke mer saftig i en slik kobling. Effekten vil ca. halveres, men vil ikke føles slik. Og til slutt har du vel sjekket at rørene dine ikke begynner å bli utslitt... Lykke til..
Samleren
Takk for tips. Rørene er nye og friske. Jeg er sikker på at problemet ikke ligger i signalrørene men i effektdelen av forstrekeren. Høyttalerne er ganske høyohmige og har en jevn impedans i de øverskte oktavene så de er en enkel last for forsterkeren men det må jo matche. Dessverre krever endring av tapper på utgangstrafoene og eventuelt triodekobling av pentodene en del lodding og fjerning av noen små kondensatorer og jumpere. Men jeg skjønte ikke hvorfor det ofte er bra at en forsterker ikke er lineær relatert til volum? Tenker du da på en loudness-effekt? Problemet med min rørforsterker var at den har en omvendt loudness-effekt og det blir litt kjedelig, innelukket og klinger ikke ut ved lav effekt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.392
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
For å kunne gi deg konkrete tips må du fortelle hva slags forsterker du har. Som en begynnelse.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Gratulerer med nye horn! Jeg kjører med triode 300B i single ended versjon (SET) uten negativ feedback, spiller knall! Jobb med sub delefrekvens innstilling og volum, og vinkling inn/ut. Jeg syntes det låt bedre med litt høyere delefrekvens enn default. Dette er avhengig av rom.

Mvh
Tom

Topp Bunn