Rør og DSP

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.798
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Synes OMF sin tilnærming er helt ok, litt pinglete :) men ok.
Mit bruk av DSP er enkelt tilkommet som en konsekvens av å gå for aktiv deling på DIY horn høytalersystem.
I en slik sammenheng gir digitale verktøy muligheter for folk med relativt liten kunnskap om høytaler konstruksjon å komme rett langt.
Helt klar over at det finnes ingen ting gratis i denne verden men for mit vedkommende har det git muligheter til å få kvaliteter i lydgjenngivelsen her hjemme som jeg sterkt tviler på at jeg hadde klart uten.
Valg av forsterkere har for meg ingenting med DSP eller ikke å gjøre.

H

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Hva er vitsen med rør om en bruker DSP? Ihvertfall om en skrur til en annen signatur enn det rør kan gi..? Få høre noen gode argumenter nå.. ;)
Merkelig påstand. Dsp brukes hovedsakelig for å sette deleflanker, tidskorrigere og korrigere for ulineariteter i drivere/horn/elementer og kabinetter. Lydsignaturen til forsterkerene slipper jo igjennom stortsett uforandret.
Ikke vet jeg hvordan en kan ratte inn rørklang. Syntes de gode rørforsterkerene jeg har hørt spiller med et unikt nærvær som mangler i de fleste transer
Jeg vil nesten si det så sterkt som at viktige deler av lydsignaturen til forsterkere, høyttalere og all elektronikk forøvrig blir tydeligere etter DSP. Det som dreier seg om frekvensrespons blir utlignet, og det kan bidra til at ellers ulike anlegg låter likere enn før. Men alle andre egenskaper kommer bedre frem når ujevn frekvensrespons ikke lengre dominerer det man hører.

Topp Bunn