ræva høyttaler plassering ,,, og god plassering

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Etter å ha flyttet inn i nytt lytterom ble den gode lyden helt ræva. Ullen og inne lukket og uten den flotte 3 dimensjonaliteten som gjorde at høyttalerne "forsvant". Etter en del omrokkering fant jeg fram til en pålassering som gav god lyd igjen.(+ byttet ut lakrislisskabel med 1000 kr kabel mellom komponentene)

Simulerte frekvsnsgang i CARA og tenkte jeg ville dele erfaringen her. Rommet er 5,8m dypt og 4,08 bredt, 3,2 m takhøyde.

Case 1 dårlig/øvre :
Høyttaler står med front 0,8m fra bakvegg og 1 m fra sidevegg. Lytteposisjon er i midtmellom høyttalere i en avstand av 3,6

Case 2 bra/nedre:
Høyttaler står med front 1,65m fra bakvegg og 1 m fra sidevegg. Lytteposisjon er i midtmellom høyttelere i en avstand av 3,8 til 4,8 m fra bakvegg. Simulering viser bakre posisjon. Låter bra i både 3,8m og 4,8m

Ser jo noen forbedringe i case 2 men det er tydelig at frekvensgangen ikke forteller alt..
AP Virgo II må stå langt fra bakveggen, iallefall hos meg ::)

Sleiven

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Faktisk så stemmer de dominerende romresonansene i bass området meget godt mellom CARA simulering og måling. Denne ganger har jeg en lyttepososjon hvor jeg ikke sitter sentralt , men kuler'n i sofa kroken. Høyttaler plasseringen er derfor ikke symmetrisk mot bakvegg, men optimaliset mot en fast lytteposisjon tilside for midten i rommet.

Målingen er gjort med en Radio Shack digital dBmåler,med lydgenerator fra iPhone+Audiotools, dvs et sett med sinustoner.

Sleiven

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.929
Sted
Phobos
Skal du virkelig få noe nytte av målingene er frekvensresponsen et nokså begrenset verktøy som du har funnet ut. Du får mye mer informasjon om du ser på hvordan lyden brer seg ut i tid. Det vil si impulsrespons og waterfalldiagrammer.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Animasjonen i Cara av hvordan bølgefronten brer seg i rommet er også verdt å bruke litt tid på.

Topp Bunn