Høyttalere Råd til nytt anlegg

helix201

Fersking
Ble medlem
26.07.2020
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei, ny på forumet!

Er nyfrelst på lyd og i prosessen med å kjøpe meg nytt anlegg. Har et budsjett på 20-30k (uten at det er meningen å bruke så mye som mulig).
Har fått tilbudt en pakke med:
- KEF LS50 Wireless (19990,-) + REL T5i + stativ til 29990. Vurderer å droppe stativet, og evt. en annen sub.
Ser at dette er et enkelt oppsett for en "nybegynner" som meg som ikke har noe annet fra før.
Vil dette være et godt kjøp? Har vært å hørt på KEF LS50'ene (uten sub), og de hørtes bra ut, selv om jeg synes de kanskje var litt lite "crisp", regner med det forbedrer seg litt med en sub, og skru litt på diskant.

Litt mer info:
- Oppsettet skal stå i en leilighet/stue med ca 4-5m fra anlegg til sofa. Rommet er avlangt, anlegg mot sofa står på kortsiden. Totalt ca 45-50m2. 3.5 meter under taket.
- Hovedsaklig ment for å lytte til musikk, men hvis jeg får bra oppsett til TV'en (film) så er det et pluss. Leste at å få 2.1 ut av KEF LS50w med sub ikke var mulig uten spesielt oppsett (?), men som sagt ikke det viktigste. Kommer sikkert da til å beholde lydplanken til TV...
- Hoved kilde til musikk vil være streaming fra datamakskin eller mobil/pad.

Ser at aktive høyttalere gjør dette enkelt, hvor jeg ikke trenger forsterker/dac med mer. Og bare strømme rett fra mobil uten en datamaskin imellom er jo en fordel sånn rent praktisk!
Men som et eksempel: Ser at KEF LS50 passive ligger ute på Finn til 6-7k innimellom, da er det mye rom får å kjøpe forsterker med mer i budsjettet.

Setter stor pris på innspill!

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Du kan jo ta en lytte runde hos noen forhandlere for eksempel Hi-Fi klubben å høre hva du kan få for pengene der som du du liker lyden på og som kan passe til en såpass stor stue.
Du kan ta en lytt på Denon avr-x3600 hvis du ønsker ett film oppsett også sammen da med kanskje Dali Opticon 6 og event sub til Dali E-12f.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.144
Sted
Sølvbyen
Tror kanskje LS50 wireless blir litt små i et rom opp mot 50 kvm. Hjelper med sub sikkert, men ville sett etter større høyttalere med høy følsomhet selv.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.144
Sted
Sølvbyen
På torget her nå ligger det et par Kef R7 som selges av Mala Audio. Ville hørt med dem kanskje, om de kan lage en pakke med en passende forsteker innenfor budjsettet. Bare som et eksempel.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
KEF sin diskant er meget god men kan i sammenligning med andre virke litt mer "avslappet" og dermed mindre krisp som du bemerker. Det kan være at nettopp de du sammenligner med har en bevisst heving i toppen, for å imponere med detaljer. ref B&W,Klipsch, Audiovector m flere. Noen liker det, andre ikke.
Er ellers enig i at en så liten høyttaler somLS50 kan blir litt smått på 45-50m2. De passer mer på 8-20m2 og standard 2.40 takhøyde. KEF er forøvrig meget gode høytalere designet etter vitenskapelige akustiske prinsipper, og meget optimal fordeling av lyden til rommet
Hva er lengde bredde av rommet ditt? Det og hvor du sitter i forhold til vegg vile bestemme hvor mye/lite bra/dårlig bass du får og påvirker høyttaler valg sterkt,men men det vet man ikke før man prøver hjemme!

Uansett pass på på prøv to ulike høytttaler hjemme før kjøp, om du kan. Det låter garanter anderledes i din stue i forhold til i butikken.
Lykke til,
AudioCenteret på Rud i Bærum selger også Revel F35/36 høyttaler innefor ditt budsjett, som er lettdrevne og ikke trenger så stor dyr forsterker heller.( obs jeg er forutinntatt da jeg kjøpte F36 i år...)
Velg høyttaler først, deretter forsterker og kilde

Sist redigert:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Velkommen Helix,

LItt enig med Balle over her. Kef LS50 er gode. Har ikke hørt Wireless modellen, men virker som flertallet liker den kablede versjonen bedre enn WL modellen. Om den fungerer i ditt rom på nærmere 50 kvadrat må du nesten bare prøve. Vil tro at det vil bli i spinkleste laget, og at en sub vil være et must om du ikke kan gå for en gulvhøyttaler. Anbefaler deg uansett å prøve aktuelle høyttalere hjemme i egen stue før kjøp. Har selv aldri hatt positive opplevelser med sub, men mange får det til. Ville isåfall gått for en kvalitets sub med romkorrkesjon. Det blir kostbart og spørs hvor kresen du er. Uansett er en KEF LS 50 et godt utgangspunkt for god lyd i mine ører. Lykke til på jakten!

helix201

Fersking
Ble medlem
26.07.2020
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for mange bra innspill.
Får gå en ny runde for å lytte litt til alternativer. Tenker jeg også skal spørre om det er noen mulighet til å prøve KEF LS50'ene hjemme før jeg bestemmer meg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fornuftig å ta ein skikkeleg runde. Heimeprøving er ein svært positiv måte å bestemme seg på. Er det ikkje råd å få til via vanleg butikk, kan du prøve å handle på nett/postordre. Då har du 14 dagars returrett, noko som burde vere nok til å bestemme seg.

Topp Bunn