QUADRAPHONIC VINYL

clundbe

Medlem
Ble medlem
13.06.2007
Antall liker
1
Hallo godtfolk. Kan noen forklare meg hva som trengs for å avspille f.eks dark side of the moon i quadraphonic på vinyl? Har komplett surround anlegg vel å merke, men stort sett blir jo dette avspilt digitalt. Har flere quadraphonic versjoner av Pink Floyd på DVD(audio) som funker, men det optimale er jo å spille disse på vinyl såklart.

Mvh Chris

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Hallo godtfolk. Kan noen forklare meg hva som trengs for å avspille f.eks dark side of the moon i quadraphonic på vinyl? Har komplett surround anlegg vel å merke, men stort sett blir jo dette avspilt digitalt. Har flere quadraphonic versjoner av Pink Floyd på DVD(audio) som funker, men det optimale er jo å spille disse på vinyl såklart.
Hei.
Foruten en forsterker med 4 separate kanaler trenger du en SQ decoder da Pink Floyd sine quad inspillinger fra 70-tallet ble innspilt i SQ quad format. Utg. av RIAA trinnet kobles til decoderen og utg. av decoderen(LF, RF, LB, RB) kobles til forsterkeren. Jeg har selv Dark Side Of The Moon i quad, og på mitt quad anlegg låter det veldig bra.

clundbe

Medlem
Ble medlem
13.06.2007
Antall liker
1
Hjertelig takk for hjelpen. Blir nok innkjøp av disse dekoderene. Har du noen tips om fabrikanter som selger slikt? Kan jo google, men alltid bra med noen tips av eksperter:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
Du kan også prøve å dekode stereosignalet med Dolby Prologic II (eller tilsvarende).

mvh
KJ

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.680
Sted
Trondheim
Husk at det fantes 3 forskjellige kodinger: SQ, QS og CD-4. De forskjelllige plateselskapene brukte forskjellige systemer. Mener at RCA var ganske alene om CD-4, som vel var det mest avanserte systemet?

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Du må også ha qvadrofoni p.u-stift for vinylavspilling i ekte qvadrofoni. Mvh.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Det må man ikke nei ! mvh.Hvalrossen ;D ;D ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.680
Sted
Trondheim
For CD-4 måtte man vel det? De to bakkanalene var modulert oppå en høyfrekvent bæretone så man måtte ha en p.u. som greide å lese frekvenser opp til 80-100 kHz. SQ og QS systemene brukte vel differenssignal mellom høyre og venstre kanal til de to andre kanalene?
Men dette er fra hukommelsen, så jeg kan ta feil...

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Hjertelig takk for hjelpen. Blir nok innkjøp av disse dekoderene. Har du noen tips om fabrikanter som selger slikt? Kan jo google, men alltid bra med noen tips av eksperter:)
De som ønsker å vite litt mer om quadraphonics kan jo titte litt på quadrofoni-tråden under Vintage.
Det er ikke nødvendig med spesiell PU/Stylus for å spille av SQ encodede LP'er. De tidlige SQ decoderene hadde veldig dårlig Front/Back separasjon(3 db). Bra decodere kom dessverre i slutten av quad æraen(1979), og The Holy Grail blandt SQ decodere er Fosgate Tate II(101A). Den har meget god separasjon mellom alle kanaler. Problemet er at den er sjelden og forferdelig dyr(typisk USD 600-1000 på ebay når den av og til kommer opp for salg). Sony hadde et par brukbare, SQ 2010, 2020 og Lafayette SQ-W var også brukbar. Dette er jo vintage utstyr og er relativt sjeldne de også. I tillegg til disse stand-alone decoderene fantes det innebygde decodere i receivere/forsterkere. Marantz lagde SQ decodere som kunne skyves inn i et slot i bunnen av Marantz quad receiver/forsterkere.

Topp Bunn