Q-tips tips om rensing av Pick-Up

V

vredensgnag

Gjest
Fikk et mikroskop i hus her om dagen, og det ble selvsagt benyttet til å kikke på status på nålene i mine ulike Pick-Ups.

Forstørret og med baklys kan man lett se om det er skitt på diamanten, og det var det selvsagt.
Fordi jeg hadde brukt Q-tips til å rense noe annet, brukte jeg en tørr en over nålefanen og diamanten.
Deretter en ny kikk under mikroskopet - forunderlig rent var det. Som om diamanten var blitt renslipt. Brukte ikke kraft, selvsagt, bare strøk forsiktig med Q-tip over enden av nålefanen, og vips var nålene helt rene og gjennomsiktige.

Et Q-tips tips.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Under mikroskopet ser vel en Q-tip ut som ei høysåte?
Vær bare forsiktig siden en Q-tip har fiber som går alle veier.
Siden det meste som samler seg på diamanten er tørt, bør det holde med moderat mekanisk rensing.
Under mikroskop ser du i hvert fall hva du gjør.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Vil anbefale en minste-avstand mellom Q-tip og pickup på 0,5M...prøv heller "Magic Eraser"
(bilde fra nettet)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Den nåla sklir over riller, ligger og slår mot etiketten på enkelte plater og sporer gjennom plater med en meget høy friksjonstemperatur. Den utsettes for rensemidler og børster, enkelte produsenter inkluderer til og med ganske stive børster i sine pick-up pakker. (Disse grausame eksemplene kun til illustrasjon av hva de kan tåle. Gud forby at de fikk lov til dette hos meg).

Den skal behandles høyst vyrdsamt og med finesse, men den tåler altså en del.

Og en liten Q-tip, som man senker nålen nedi og renser vha, klarer altså hos meg på nærmest magisk vis å "Vips" fjerne alt av rusk. På et sekund eller to.

Test med en nål som er skitten og tåler å eksperimenteres med.
Diamanten blir så ren som den man kjøpte til kona.

Ellers er jeg også tilhenger av viskelær, og merket meg at Lederman på SoundSmith meget sterkt gikk ut mot rensemidler som væter nålen før rens.

Og jeg forutsetter selvsagt at man er nennsom i behandlingen, som med kona før den diamantringen.

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Under mikroskopet ser vel en Q-tip ut som ei høysåte?
Vær bare forsiktig siden en Q-tip har fiber som går alle veier.
Siden det meste som samler seg på diamanten er tørt, bør det holde med moderat mekanisk rensing.
Under mikroskop ser du i hvert fall hva du gjør.
Jeg var uten å nøle villig til å utsette dyre PUer for dette, da jeg så resultatet av behandlingen på en utbyttbar nål jeg hadde.
Og jeg brukte ikke mikroskop under selve rensingen, kun for å konstatere grad av skitt, og mangel på samme etter behandling.

Senk nålen nedi Q-tip hodet, beveg såvidt på nålen, ev. Q-tip, og da snakker vi om innenfor én mm. Løft og gjenta. Diamanten er helt ren.
På en Ortofon black var det påtagelig hvor ren den ble på et vips. Min SPU Royal GM MKII var ikke så skitten, relativt sett, men ble også ren og gjennomsiktig. En Denon DL-S1, med skjør nålefane, ble tilsvarende ren og ubeskadiget.

Og etter hva jeg kan bedømme er den mekaniske påkjenningen mindre enn ved bruk av Ortofons sirkelbørste, som jeg regner med at de legger ved fordi de vil den skal brukes.

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Michael Fremer har tatt en kikk på sin Lyra Atlas med digitalmikroskop ...

20130502_125345309.png

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Den nål ser da helt fin ut. :)
Skal prøve teknikken din når jeg er hjemme, tok av headshellet her om dagen for å se på nålen og det er forbausende så mye støv der kommer inn under der.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det man ikke ser har man ikke vondt av, tenkte jeg.
Men USB-mikroskop syns jeg høres gøy ut, og jeg holdt på å kjøpe et her om dagen.
Så kom jeg på at jeg kunne prøve makro-objektivet på Nikon først, det som brukes så altfor sjeldent.
Jeg har egentllg aldri sett den rekordkorte nålefana på min DV17D3

stylus_macro.jpg

Kanskje ikke så dumt med litt forsiktig Q-tips likevel.

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.305
Selv liker jeg den grønne puten man får fra forskjellige steder, bl.a. NWA.
Varer "evig".
Q-tips virker sikker også, hvis man er stø på hånden.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det man ikke ser har man ikke vondt av, tenkte jeg.
Men USB-mikroskop syns jeg høres gøy ut, og jeg holdt på å kjøpe et her om dagen.
Så kom jeg på at jeg kunne prøve makro-objektivet på Nikon først, det som brukes så altfor sjeldent.
Jeg har egentllg aldri sett den rekordkorte nålefana på min DV17D3

Vis vedlegget 202781

Kanskje ikke så dumt med litt forsiktig Q-tips likevel.
Du trenger ikke mikroskp for å se støvet.
Dersom PU huset er mørkt nok vil du få et lite hint om at det er støv når du ser det har samlet seg noe på fronten av huset.
Blir vel liggende i "slip streamen" :)

Topp Bunn