Diverse Python

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.031
Sted
Holmestrand
Tenkte å ta opp en smule programmering i høstmørket.

Valget falt på python, men så ble jeg oppmerksom på det store spørsmålet:
Skal jeg starte med python 2, eller gå direkte på 3?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.031
Sted
Holmestrand
Enkelte argumenterer med at det er så mye som er gjort i 2 at man bør begynne der?

C

cruiser

Gjest
Det er et dårlig argument og egentlig ikke så relevant lenger. 2 er totalt dødt i 2020, da er det slutt på all support og bugfixer. Det ble også rettet opp i irriterende feil og mangler i 3.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.796
Forskjellene i syntaks er stort sett kosmetiske. Litt flåsete sagt er det kun range() og print som er forskjellig i praksis.

Som cruiser sier er 2 dødt i 2020 og en del svært sentrale biblioteker (numpy, scipy for eksempel) vil ikke lengre utvikles for Python 2.

Python er for øvrig et godt valg. Lett å lære, gode biblioteker, får svar på det meste vha google osv.

Har du et konkret bruksområde? Det finnes ganske mange bra tutorials på udemy og når det er salg fås de for en hundrings. Kan gi deg noen konkrete tips om det er noe spesifikt du er interessert i.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.502
Sted
Trondheim
Python er et deilig.

Jeg har forøvrig alltid Python Shell oppe. Optimalt for kjappe regnestykker.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.031
Sted
Holmestrand

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
13.298
Sted
Trondheim
Da er Python 3 herved offisielt valgt.

Ble litt i tvil etter å ha lest Zed Shaws ganske harske angrep på Python 3, forvirringen ble imidlertidig total etter å ha lest dette tilsvaret fra xxx... (Det er linker, men de vises nesten ikke i min browser)

Da vender jeg meg som vanlig til "De vises råd" som raskt og velfundert svarer på alle livets store og små spørsmål og dilemmaer av alle slag.

Takker.
:)
Jeg har nå lest gjennom Zed Shaws argumentasjon, og kan ikke si annet enn at jeg er veldig uenig i det han skriver. Og når web-siden avslutter med "Kjøp mitt Python 2 kurs. Kun $29,99", blir jeg enda mer skeptisk.
Python 3 er helt klart riktig valg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.031
Sted
Holmestrand
Forskjellene i syntaks er stort sett kosmetiske. Litt flåsete sagt er det kun range() og print som er forskjellig i praksis.

Som cruiser sier er 2 dødt i 2020 og en del svært sentrale biblioteker (numpy, scipy for eksempel) vil ikke lengre utvikles for Python 2.

Python er for øvrig et godt valg. Lett å lære, gode biblioteker, får svar på det meste vha google osv.

Har du et konkret bruksområde? Det finnes ganske mange bra tutorials på udemy og når det er salg fås de for en hundrings. Kan gi deg noen konkrete tips om det er noe spesifikt du er interessert i.
I utgangspunktet mest for at jeg har lyst å lære noe nytt etter langt fravær fra slikt.
Jeg har tidvis behov for å lage forskjellige småprogrammer for å kjøre forskjellige oppgaver som for eksempel backup, sortering av lister og forskjellig.

Kikker på Udemy, og finner f eks "Automate the boring stuff with Python porgramming"

Tar deg muligens opp på tilbud om tips. Skal prøve å komme i gang med det grunnleggende først.
:)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.796
Jeg startet mitt liv i Python med denne. Jeg beherske ok programmering i noen andre språk på forhånd så det fundamentale innen programmering var velkjent for min del - variabler, flowkontroll, standard datastrukturer, algoritmer, objektorientering osvosv

https://www.udemy.com/python-for-data-science-and-machine-learning-bootcamp/

(som sagt fås de ofte på salg til under 1/10 av listepris så bare følg med...)

Denne tar for seg det grunnleggende innen syntax osv, men er som nanvet indikerer rettet mot Data Science og maskinlæring. Gir en fin innføring i bruk av det ekstremt kraftige Pandas-biblioteket som er noe av det beste som har skjedd siden noen fant ut at det er mulig å lage øl. Det er guds gave til enhver som skal analysere større datamengder.

De fleste kursene er ganske basic og eksemplene/oppgavene har et snev av leketøy over seg, men det er et greit sted å starte for å få det i fingrene. Det meste finner man uansett greit ut av selv underveis.

Du kan bare installere Anaconda fra https://www.anaconda.com). Det er strengt tatt en Data Science - plattform, men du får med masse pakker og de langt fleste essensielle av sorten.

I Anaconda følger det med Spyder som er en helt ok IDE for Python. En annen som er gratis og populær er PyCharm Community Edition. Jeg bruker selv stort sett Spyder.

Å jobbe med filsystemet i Windows er litt kukent, så da er pakken pathlib fin å bruke.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.796
Ellers er denne ekstremt kul:

The Python Challenge

Dette er for viderekomne - laget av en fyr som jobber/jobbet for Google og er en serie finurlige gåter. Veldig vellaget - hver oppgave belyser stort sett en bestemt egenskap ved Python og problemene har en svært elegant løsning på noen ganske få kodelinjer ved bruk av Pythons muligheter. Er innom veldig mye forskjellig i løpet av de noen og 30 problemene som er der.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.031
Sted
Holmestrand
Jeg startet mitt liv i Python med denne. Jeg beherske ok programmering i noen andre språk på forhånd så det fundamentale innen programmering var velkjent for min del - variabler, flowkontroll, standard datastrukturer, algoritmer, objektorientering osvosv

https://www.udemy.com/python-for-data-science-and-machine-learning-bootcamp/

(som sagt fås de ofte på salg til under 1/10 av listepris så bare følg med...)

Denne tar for seg det grunnleggende innen syntax osv, men er som nanvet indikerer rettet mot Data Science og maskinlæring. Gir en fin innføring i bruk av det ekstremt kraftige Pandas-biblioteket som er noe av det beste som har skjedd siden noen fant ut at det er mulig å lage øl. Det er guds gave til enhver som skal analysere større datamengder.

De fleste kursene er ganske basic og eksemplene/oppgavene har et snev av leketøy over seg, men det er et greit sted å starte for å få det i fingrene. Det meste finner man uansett greit ut av selv underveis.

Du kan bare installere Anaconda fra https://www.anaconda.com). Det er strengt tatt en Data Science - plattform, men du får med masse pakker og de langt fleste essensielle av sorten.

I Anaconda følger det med Spyder som er en helt ok IDE for Python. En annen som er gratis og populær er PyCharm Community Edition. Jeg bruker selv stort sett Spyder.

Å jobbe med filsystemet i Windows er litt kukent, så da er pakken pathlib fin å bruke.
Godt tips.
Jeg har en lang rekke databaser som jeg kjører backup av ved hjelp av diverse script,
før de samles på en server, så filhåndtering er klart et tema for meg.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.796
Da er kanskje ikke kurset jeg linket til det mest relevante for deg, jeg har ikke jobbet noe særlig med filer og automatisering s admin - oppgaver selv, men det er noen svært praktiske quirks i syntaxen til Python som er greie å få en kjapp innføring. Som list slicing, hvordan man itererer over ting, bruk av datatypen tuple osv. Hva list comprehension er bør man vite og så
Blir man kjapt venn med Pythons dictionary (en hashtabell) og sets. Python er morro siden man får kjapt resultater med relativt liten kode. Det er selvsagt ikke det kjappeste programmeringsspråket siden det er dynamisk typesysyem og ikke komplisert kode, men dor veldig mye har det ingen ting å si i praksis.

De sentrale numeriske bibliotekene som Numpy er lynraske da de basically er ren komplisert C-kode i bunnen.

Topp Bunn