Og hva synest du så om farsen de i USA kaller presidentvalg, for å lage en liten analogi?
Bush vs. Gore viste vel tydelig at politisk kontroll over domstoler og byråkratiet er vel så viktig som å sanke stemmer. Hvordan skal man kunne styre et helt land hvis man ikke greier å kontrollere en håndfull høyesterettsdommere en gang? Dette viser bare at man har den nødvendige støtten der det betyr noe.
Om en ser litt nærmere på hvordan bl.a. kontrakter i Irak blir utdelt begynner man å se konturen av et skremmende bilde. Om en legger personlige interesser...
Hva? Bare fordi en sjef i Haliburton blir politiker og tildeler dette selskapet alle godbitene så er de korrupt? De deler nok sikkert de også, og lar endel av gevinsten komme tilbake til partiet som valgkampbidrag, så det er helt stuerent dette.
Fotball bør da være en folkesport? Vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal mene om dene saken.
Jeg sørger nok ikke over tapte inntekter for forballmafiaen i Russland. Mye bedre at alle kan få glede av fotballesendingene. Men rent teknisk har han jo fratatt forbundet inntekter for flere hundre millioner uten å kompensere for det.
Hvis det hadde blitt gjort pga. idealisme ville jeg forstått det bedre, men jeg mistenker nok heller at dette er gjort for å kjøpe seg stemmer, ikke med statens midler som man bruker å gjøre for så vidt jeg vet fikk ikke forbundet her betalt av staten, men med de som eier rettighetene sine midler.
Forsåvidt et smart politisk trekk, og det er det som teller til slutt.
Men men ... T.I.R. ... This is Russia..