Pustelyd fra høytaler

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
har noen Tannoy mk2 som fronter(midlertidig,, sparer opp til nye)
Kjørte test med slik testoner fra 25hz til 100hz, mest for morro skyld, og teste hvor dypt de høytalerne faktisk klarer og spille, og for og høre om det skjer noe med lyden i rommet ved visse frekvenser.

I et område på 40-90hz var det mye rart som skjedde, mye reflekser fra veggene,, spesjelt veggen bak.. har planer om og dempe her..

Men det som overasket meg mest var at fra 25 til 40hz var det en svært stygg lyd,, hørte ikke mye av desse tonene,, men var svært mye puste lyd fra høytalerne,, kom da selvsagt fa bassporten. Holdt hendene forran denne og pustingen forsvant selvsagt, men da virket det som alle tonene bli noe høyere i frekvensen en de egentlig var.. :-/

Det jeg lurer på er om man kann stappe noe issolasjon e.l. i hullet slik at man demper pustingen men slipper noe av dype tonene gjennom??? uten og ofre den dybden høytaleren takler,, spiller ikke jo ikke så spesiellet dypt i utgangspungtet

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Denne type støy ligger vel egentlig til bass-refleks prinsippet.
Det gamle knepet med å fylle hele bass-røret med sugerør kan muligens bidra til en viss forbedring, i kraft av redusert turbulens. No

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
har prøvd litt med stappe noe filt i røret og spille forskjellig musikk og testtoner i forskjellig volum.
Desse Tannoy`en går egentligt ikke spesjelt dypt, men men..

Med filt i røret blde puste/turbulens lyden vekk.
Forskjellen i lyden var liten, men til stede,, ble mindre trøkk,, selvasgt..
og de gikk ikke like dypt,, ikke mye forskjell men noe forskjell var det.
Men til positivt kan jeg si at de ble noe sjappere, og ved høyere volum bortallt noe av rumlingen,, ble mere behagelig. Dette har nokk mest med at bølgene fra bakportene ikke reflekteres.

skal ta og skjære ut noen propper av lydisolering/himmligsplater som passer rett i hullene, og lime desse fast med limpistol (lett og fjerne uten skade men samtidig sitter fast nokk)
kan prøve med et lag propp og to lag propp også, høre om det er foskjell..

Sikkert tåpelig eksprimentering,, men morsom og prøve og se om jeg merker noen forskjell..

Har funne noen fronthøytalere som jeg digger, Triangle Heliade es & Altea esw
Heliade koster 9k for paret og Altea 12k for paret,, usikker på hvilken jeg skal gå for
:D
http://www.triangle-fr.com/WD100AWP...70-DenEtTGYyL/gamme_Esprit_esw/SYNC_193211906

http://www.triangle-fr.com/WD100AWP...70-DenEtTGYyL/gamme_Esprit_esw/SYNC_193211906

blir mere spenende og teste ut med skikkelige høytalere..

Er også usikker på om det blir Triangle.. De finnes for øyebliket ikke i sort, kun trefarger, og dama krever sort for rette WAF faktoren ???

Og så er senter og bak høytalerne av annet merke..

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Hvilke tannoy er det du har der? De har så vidt jeg vet ingen modeller som bare heter MK2
Veldig nysgjerrig siden jeg elsker tannoy ;D

Tannoy leverer skumgummi-propper til veldig mange av høyttalerene sine, og de nevner i manualen til mine reveal at man kan tette porten hvis man feks skal bruke de sammen med en sub. Det er helt riktig at tonene blir lysere når man tetter igjen, men jeg tror at de aller fleste tannoy vil spille fint med tette porter også, bare med litt mindre bass ;)

A

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
skrev feil :-[
de heter mercury m2........

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Tannoy Mercury mX-2.?
Stativ høyttalere fra 2001/2002 eller sånn omtrent.?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
kan sikkert stemme det, står kun Tannoy Mercury m2 bak på de.
er nokk kjøpt rundt 01/02 ja...

Har desse høytalerne midlertidig, mens jeg sparer opp til nye,, har fått de av en kompis som betaling for arbeidshjelp i leiligheten hans... :D

Planen min er og kjøpe meg Triangle Alte Esw ;D

http://www.triangle-fr.com/WD100AWP...-9-slkBfyaQRJ/gamme_Esprit_esw/SYNC_302535031

Men trenger nye forsterker og efektrinn førs..... :-/

Topp Bunn