Punkt sveising av kabler?

Ø

Øivind

Gjest
Hvis loddetinn er så dårlig på å lede strøm, hvorfor ikke bare punkt sveise på kontaktene til kablene?

OPPSKRIFT:
- Et bilbatteri
- En stor trafo
- En klype
- Noe spist(av stål)
- Et par ledninger

..og så bare: ZAP!!!!, så har en sammenføyd ledning og kontakter helt uten å måtte tilføre mere materialet.

?

S

slowmotion

Gjest
Vær forsiktig så ikke bilbatteriet eksploderer. Det er ikke en spøk.

Ø

Øivind

Gjest
20 meter ledning og stelle seg bak et hjørne?

Er det noen god løsning for kablenes del da?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Det er da mye enklere med ei tang:

og en håndfull med passende kabelsko:

Det er riktignok ikke like spennede og underholdende men ...

mvh
KJ

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Rengjør lederen, kjøp forgylte kabelsko, klem med riktig tang, lodd for å forsegle kontakten.
Det er ikke hjernekirurgi.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Øivind skrev:
KJ skrev:
og en håndfull med passende kabelsko:
Tenkte først og fremst på RCA da.
Ach so!
... men det er jo det de gjør på det meste av masseproduserte, billige og forhatte lakrissnørerer ...det er jo nesten bare dyre håndverksprodukter som bruker kjipe loddinger ...

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Krymp er best! Rent kobber i kabelen og rent kobber i sko eller hva det skal være. Ved krymping tilføres ingen andre legeringer. Det blir hel ved.
RCA phono er nok ikke egnet til krymping. Den er egentlig ikke egnet til noe som helst.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Krymp er best! Rent kobber i kabelen og rent kobber i sko eller hva det skal være. Ved krymping tilføres ingen andre legeringer. Det blir hel ved.
Det der er et poeng som også gjøres av enkelte produsenter har jeg sett; f.eks så fremholder Spendor at de ikke lodder kontakter (mellom filtre og elementer) men krymper, av lydmessige hensyn.

Mvh Vidar P

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det finnes verktøy til slikt. Man bruker en kondensator, ikke bilbatteri, slik at energien som leveres blir begrenset.
Man bruker det hvis man ikke kan krympe. Krymp er å foretrekke.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Audiomix skrev:
Det der er et poeng som også gjøres av enkelte produsenter har jeg sett; f.eks så fremholder Spendor at de ikke lodder kontakter (mellom filtre og elementer) men krymper, av lydmessige hensyn.

Mvh Vidar P
Nå ja, kabelskoene er nok krympet til de innvendige kablene, men de kabelskoene blir nok ikke krympet til selve elementene. Der er det nok det vanlige, at kabelskoene blir satt på, også blir hele sulamitten loddet for å forsegle kontakten. Men en god lodding direkte på terminalene til elementene fra kabelen slipper man jo kabelskoene som ofte ikke leder så godt.

Det er hva jeg vil innbille meg ihvertfall, siden jeg selv måtte bytte elementer og fikk ikke av kabelskoen som var loddet på. Jeg klippet derfor bare av kabelskoene og lodder direkte på de nye elementene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er korrekt innbilt; de blir ikke krympet direkte til elementene.

Mvh Vidar P

Topp Bunn