PUinnstilling pr. analyseprogram

P

Parelius

Gjest
Når en får nye leketøy må en lære seg nye ting! Så det følgende er en innbydelse til dugnad på bruk av leketøyet i musikkens og den gode beføling av jomfruvinylens tjeneste. Tanken er at vi kunne fått redigert det hele til en slags FAQ mht. innstilling av PU med hjelp av datamaskinen.

Jeg har selv muligheten til å tappe alle signalene fra vinylriggen inn på datamaskinen, og der analysere de ved hjelp av instrumenter av forskjellig slag. Samlingen av instrumenter er Spectrafoo, men det fins sikkert andre like greie - og muligens gratis - saker. Det viktige er ikke programmer, men deres instrumenter.

Frem til nå har jeg brukt øyne og ører i oppsett av PU, men det kan være en dryg prosess av og til, så hvorfor ikke ta ibruk de hjelpemidler som fins, og som om mulig er mer nøyaktig enn vårt sanseapparat. Jeg er av en formening at der det riktige er mulig, så skal det etterstrebes. At det riktige for noen ikke er det de liker best er en annen sak. Men jeg har alltdi ment at det er om å gjøre å dra informasjonen i rillene ut så perfekt som mulig. Så får en behandle lydens eventuelle «signatur» på annen måte senere hen.

Det er flere parametre som en må ta hensyn til når en skal få PUen optimalt innstilt. Det er:

Overhenget
Zenith
Azimuth
SRA – Stylus Rake Angle (event. VTA som ikke er helt det samme, men det er SRA vi vil ha justert, egentlig)
Anti-skate
Stifttrykket
Wow og flutter (tallerkenen snurre rundt i stabil og riktig hastighet (33 1/3 og 45).)

Noen rigger har muligheten til å justere alle disse, andre har færre muligheter. Noen rigger er det lett å gjøre det på, andre verre. That's life!

Og noen av disse er greiere å måle enn andre. En del av dem er jeg slett ikke sikker på hvordan en skal måle, og gjøres kanskje best med øret. Et av poengene med denne tråden er nettopp muligheten for at kunnskapsrike hoder kan komme med forslag.

Som de fleste vet fins det mange måter å gjøre de forskjellige innstillingene; vi har de sedvanlige grove instrumenter som de i de fleste tilfeller kan ha store feilkilder (som å sikte langs linjer, f.eks). Noen har tilgang til et oscilloskop, og det er i den senere tid kommet spesialinstrumenter som Fosgometer og Feickerts Adjust+. Jeg kjenner ikke til disse selv, men omtalene har jo vært positive. Siden jeg likevel måtte ha et analyseprogram for litt romanalyse (Spectrafoo er neppe det ideelle til det, men noe kan det vel gjøre), så fant jeg ut at en like gjerne kunne kjøpe noe som de andre remediene nevnt gjør, og i tillegg få nogot attåt. Jeg vil anta at mange gratis analyseprogrammer gjør det samme.

En forutsetning for å gjøre slike målinger via dataprogrammer er at en har testplater. Det er tross alt PUens berøring av jomfruvinylen som vi skal etterprøve blir gjort korrekt. Det fins vel et mangfold av slike, men to er fremdeles nogenlunde lett tilgjengelige; HFNRR sin Test Record og Analogue Productions The Ultimate Analogue test LP. Sistnevnte er spesielt beregnet på oppsett via dataprogrammer. Jeg har begge, pluss noen få til. Forslag til andre som egner seg godt i et slikt prosjekt etterspørres.

Det er som alltid problemer forbundet med dette. Ett av de er i slike tilfeller kvaliteten på kilden, dvs. testplaten. Vinylen er ikke et i alle henseende perfekt medium, og det er ikke alltid like enkelt å korrigere for manglende perfeksjon i pressinger; vi bør derfor kanskje ikke bli for ekstreme i vår søken etter det perfekte. Det andre er selvfølgelig avvik fra det perfekte når det gjelder nøyaktigeheten i sammensettingen av PU. Ikke dermed sagt at instrumentene på datamaskinen kan avhjelpe dette i forbindelse med innstilling.

Zenith i neste posting.

Ps. For ordens skyld ville det kanskje vært greit om vi tok for oss ett og ett punkt etter hvert, sånn grovt sett.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg er meget interessert i dette prosjektet, Parelius. Vet du om programmet/-ene kan brukes på Mac eller er det bare PC som gjelder?
Hva Zenith er lurer jeg på , men vil altså finne det ut med det aller første.
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg tror jeg har et komplett sett av Bruel&Kjær sine testplater for oppsett og justering av pickuper
skal sjekke hva de inneholder
kostet mange tusen og så ble jeg lurt på internett i USA av en fyr som skulle selge meg Audio Technica sin cartridge analyzer
dette var på Planethifi i internetts spede barndom ::)
mvh
Leif

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg er i en langsom prosess (pga. flytting) med å lære meg å bruke M-box2 eksternt lydkort og softwaren Pro Tools til instilling av PU. Pro tools har verktøy som gjør det mulig å få en perfekt innstilling. Jeg prøver å vende tilbake når jeg har riggen oppe og kjøre.

http://www.avid.com/US/products/Mbox-2

Puma

P

Parelius

Gjest
Målingene er gjort med Spectrafoo av en 12" VPI enpunktlagret arm påmontert en Dynavedctor XV-1S

(En forholdvis oversiktlig innføring i de forskjellige begrep som benyttes finner du her: http://www.deadwaxcafe.com/vzone/cartalign.asp)

Zenith

Overheng/effektiv lengde/«offset angle» – alle disse størrelsens henger sammen på et vis. Et bilde på hvor en skal plassere dem i forhold til pu-instillingen har vi her (lånt fra …):

For en tangentialarm så er overheng og «offset angel» ikke-eksisterende problem. Problemet oppstår når en har en radial arm (arm som svinger rundt et fast punkt).

Ved to-punkt protractorer så er de to punktene såkalte nullpunkter. Da er tanken at forlengelsen av nålefanene ned på plateplanet danner en tangent til en sirkel med sentrum i senter av platen. Det er de to punktene hvor tangentialarmer og radialarmer er «like».

I disse nullpunktene (og over hele radiusen for tangentilarmer), så skal ideelt det følgende være tilfelle (litt billedlig talt): Stiften berører rillen på begge sider; trekker en en linje mellom disse to berøringspunktene og forlenger den, så skal linjen treffe sentrum i platen. Den følgende tegning anskueliggjør det hele (linket fra Gary Markowitzs nevnte artikkel):

Disse to berøringspunktene (og den tenkte linjen gjennom dem) kan nå endres ved å vri på PUen. Zenith betegner den vinkel som da endres.

Ved spilling av et monosignal så vil høyre og ventstre kanal (høyre og venstre side i rillen) gi samme signal. Hvis nå zenith er feil, dvs. linjen trukket gjennom berøringspunktene ikke treffer senter av platen, så vil signalet fra høyre og venstre side i rillen bli forskjøvet i forhold til hverandre. Vi får en fasefeil.

Vi har mulighet for å avdekke en slik fasefeil vha et oscilloskop med dobbelt sporing. Er zenith korrekt så dekker de to sporene hverandre; er det en fasefeil er de forskjøvet i forhold til hverandre.

Etter å ha stilt inn PU etter beste evne vha en Geodisc, gjorde jeg så noen målinger. Jeg brukte Analogue Productions The Ultimate Analogue test LP, spor 1 (1 kHz reference tone7cm/s lateral in phase (mono)). Problemet er at dette sporet ikke dekker noe nullpunkt, men likevel… Målingen så slik ut

Satt i Normal.

Satt i Subtract 2. channel (ideelt skulle vi da hatt en flat linje på skjermen)

For min øyne så jo dette ganske så fint ut. Men en måtte jo sjekke ut hvordan det ble hvis en bevisst satte zenith ganske så feil, dvs. vred PUen slik at selv et utrenet øye så at det ikke var helt rett. Da ble resultatet slik

Normal

Subtract 2. channel

Som vi ser, så er ikke forskjellen så store om vi sammenlikner bildene.

Nå er jo som sagt zenithvinkelen ideelt sett riktig bare i de to nullpunktene, mens den ellers vil være avvikende for fastpunktsarmer. Hvis jeg nå har forstått målingene riktig, så må nesten konklusjonen bli at zenith kanskje ikke er en så kritisk viktig parameter?

Synspunkter på dette? (Noen feil jeg har gjort i dette?)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så lenge man forstår at det aldri kan bli rett uansett, dette med innstilling av pu altså, så har man jo forstått mesteparten av det. Morsomme analyser, keep'em coming!

P

Parelius

Gjest
helarn skrev:
Vet du om programmet/-ene kan brukes på Mac eller er det bare PC som gjelder?
Spectrafoo er for Mac, men det fins sikkert et ennå større utvalg av programmer med forskjellige instrumenter på for PC. Og mange av dem - både for Mac og PC - er sikkert gratis også. Men jeg har ingen oversikt; er helt fersk på området «instrumentbruk og analyse», men andre har sikkert gode forslag etter hvert, får vi håpe.

@ Vidar; du har helt rett, men likevel overrasker det meg hvor lite utslag det gav den bevisste feilinnstillingen av zenithvinkelen.

Om en ikke bruker slike program, så kan det kanskje være med på å indikere hvilke parametre vi bør konsentrere oss om, og hvilke som ikke er så kritiske i de tilfellene hvor vi bruker øyne og ører.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det vil sikkert variere med en rekke faktorer, herunder kanskje også slipning, tror du ikke? Men prøv med 1-2mm "feil" overheng, og se om det synes! Det med helt korrekt overheng har jeg alltid følt har vært noe opphypet sort magi hvis betydning har vært blåst opp utover enhver reell proposjon, simpelthen fordi jeg ikke har hørt at det betyr noe særlig ift andre ting, hadde vært morsomt å se hvor på viddene man er!

P

Parelius

Gjest
LMC skrev:
jeg tror jeg har et komplett sett av Bruel&Kjær sine testplater for oppsett og justering av pickuper
skal sjekke hva de inneholder
kostet mange tusen og så ble jeg lurt på internett i USA av en fyr som skulle selge meg Audio Technica sin cartridge analyzer
dette var på Planethifi i internetts spede barndom ::)
mvh
Leif
Hadde vært fint med info om den der, Leif.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva med et dataprogram som er tunet til en spesiell lp plate med feila den har? Kalibrert altså!

Topp Bunn