pu spørsmål

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
1
har akkurat blitt den lykkelige eier av en Project debut spiller, på den følger det med en Ortofon Om5 Pu.
Denne spiller sammen med en Densen Beat 100 og B&W dm 602.
I et så beskjedent oppsett har jeg noe å vinne lydmessig på å bytte til en bedre pu, og har dere i såfall noen forslag?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Det enkleste er å bare bytte nåla, til OM40. Den gir generelt sett en noe «skarpere» gjengivelse. Om dthar noe for seg? Tja, smaken er som baken. Debuten har en grei arm og et OK drivverk. Dersom du har den med innebygd RIAA så er ikke den helt hakkande gærn den heller. Jeg voger dog påstanden at PU og evt. RIAA (i nevnte rekkefølge) er de svake punktene på dette oppsettet, uten at det er noen grunn til å gå bananas med eksotiske greier. Ta det evt. litt stykkevis og delt.

mvh
KJ

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
1
Det å bytte nåla er det en relativt grei operasjon?
Bruker Densen sitt RIIA trinn og jeg tror jeg fortsetter med det inntil videre.
mvh Norumno

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Det å bytte nåla er det en relativt grei operasjon?
Bruker Densen sitt RIIA trinn og jeg tror jeg fortsetter med det inntil videre.
mvh Norumno
Densen er OK, uten at jeg vet hvor langt den bærer oppover i hierarkiet. Uansett så er det da nåla/PU som er det svakeste ledd (IMHO). OM5 og OM40 har likt pickup-hus og utskiftbare nåler. OM40 er først og fremst en skarpere sliping (modifisert VandenHul nåleprofil) sammenliknet med OM5 (eliptisk nåleprofil) som gir flere detaljer, mer liv og bedre kanalseparasjon (høyre/venstre). Ulempen er at oppsettet av PU blir mer kritisk, og dersom du ikke liker «skarpere» lyd så er det muligens et steg i feil retning. Hør evt. med importøren av Ortofon Mono

mvh
KJ

Topp Bunn