PU belastning?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Med et par "nye" platespillere i hus har jeg tenkt litt på dette med korrekt belastning av pick up. Både resistiv og kapasitiv.
Her et par typiske data (MM):
Recommended load resistance 47 kOhm
Recommended load capacitance 150-300 pF

Og for MC:
Recommended load impedance 50-500 Ohm
Enkelte MC RIAA trinn har mulighet for å velge inngangskapasitet. Det er kanskje ikke noe stort poeng? Kabelkapasiteten er vel den største parallellkapasiteten her også?
For MM vil jeg anta at kabelkapasiteten utgjør det aller meste av anbefalt kapasitiv belastning, mens RIAA trinnets inngangsmotstand utgjør resistiv belastning.
Hvordan er dette i praksis? Noen som bekymrer seg for faktisk kabelkapasistet og andre strøkapasiteter?

K

kbwh

Gjest
Uten å ha alt det tekniske helt oppdatert:
Kapasitans er viktig ifm MM-pickuper og uviktig ifm MC-pickuper.
Hvor stor den reaktive delen av belastningen til en MC-pickup bør være vet jeg ikke gitt!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg skal sjekke litt både mht kabelkapasitet og annet. Måle litt med andre ord ;)
Tipper at mye av det som endrer lyden ligger i nettopp dette med reaktiv belastning.
Kan ikke huske å ha sett data for inngangskapasitet på RIAA trinn. Bortsett fra noen få MC trinn der en kan velge mellon 2-3 verdier.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg fikk Fosse på besøk i går :)
Han ville ha litt hjelp til sin Hovland og i bytte skulle jeg få hjelp til en platespiller eller to.
En tilfeldig valgt Thorens 146 ble sjekket mht kabel kapasitans først. Jeg tror nettopp dette har mye å si for lyden ved bruk av MM pick up.
Denne gamle 146 tror jeg er utstyrt med originale kabler. Både i armrør og ut fra spilleren. Hva som er spesifisert kabel kapasitet vet jeg ikke .
Slik er det:

Ingen forskjell på høyre og venstre kanal. Verdien er total kapasitans fra RCA plugg og helt fram til PU.
I spesifikasjonene til en TD318 er kabelkapasitet oppgitt til 120pF. Kommer tilbake med mer info om dette.
Her er Andrè i aksjon:

Det ble bra!
Takk for hjelpen Fosse.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Selv takk Audiomix, både for hjelp til bytte av motstander (fra 1megaohm til 47.5 kohm på riaa) og utsøkt servering av mat og drikke. Jeg må si jeg synes lyden hjemme hos deg er blitt veldig, veldig bra. Liker virkelig de høyttalerene dine. Ellers ble jeg imponert over Thorens med tilhørende arm og Grado, det svingte skikkelig av denne, og det uten at vi tok oss særlig tid til å finjustere. (Har hørt et par eldre Thorens i det siste og må si at jeg synes dette virker være morsomme spillere).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Bare et lite tillegg til det jeg har skrevet om kabelkapasitans og TD146: For den delen av kabelen som befinner seg i armen er kapasitansen 15pF. Jeg kan ikke huske å ha sett annet enn tvunnet kabel i armer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Burde kanskje startet en ny tråd, men det er et snev av sammenheng her.
Siden TD 146 ble lagt på ryggen for en sjekk byttet jeg like godt kabler og plugger. De originale var.............. originale. Ikke så mye å spare på. Dessuten var de koblet feil.

Tilbake til TD318:
Den har oppgitt kabelkapasistans til 120pF, men det stemte ikke:

Ikke om jeg trekker fra 15pF i armen en gang.

Byttet like godt kabler og plugger her også:

En tysk "Bedienungsanleitung" er til liten hjelp når en skal gjøre noe internt. Siden jeg ikke hadde noen ide om hvordan denne var skrudd sammen, ble det litt for mye demontering. Fortere gjort å sette sammen igjen. Noen flere bilder:

Nå gjenstår litt rengjøring og smøring pluss ny reim til den eldste. Og litt ekstra demping av chassis. Så er et par gamle klassikere bedre enn nye :)

Topp Bunn