PS3 for morro skyld

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
Kjøpte meg en PS3 for, bokstavelig talt, morro skyld i sommer. Kjøpet var motivert av tre forhold; spillkonsoll for leik og lått, DVD avspiller etter at den gamle DVDspilleren tok kvelden, og for å teste ut mulighetene for PC/harddisk/nettverks-basert avspilling av musikk.

Jeg leier for tiden en leilighet over to plan med stue og annlegg i første og hjemmekontor i andre med trådløst nettverk. PS3en er koblet til forforsterkeren i stuen via den nylig innkjøpte Beresford DACen. Ovenpå er musikken lagret og organisert av iTunes på en ekstern 500GB harddisk i waw-format, og jeg bruker Nero Home Media for å gjøre denne harddisken tilgjengelig i nettverket.

Erfaringer.

Jeg har langt på vei blitt overbevist om at PS3 på mange måter representerer fremtiden som integrert underholdningskontrollenhet. I tillegg til spill og bildeopplevelser som i seg selv rettferdiggjør prisen, så har den gitt meg helt nye perspektiver på musikkavspilling, både som drivverk og som nettverkskontroller. Hvis man ser bort fra det irriterende faktum at PS3 simpelten støyer for mye til seriøs musikklytting, dette mentalt filtrert bort, så avspiller den musikk, i SACD direkte og Redbook gjennom Toslink og Beresford til min rørpre, i en kvalitet som forbauset meg i aller mest positive forstand. Klart, dette er ikke på nivå med det Lectoren presterer, men heller ikke semre enn at det var noe jeg kunne levd med, om da PS3 ikke hadde støyet som den gjør da, naturligvis.

Det var også en smal sak å koble PS3en til hjemmenettverket og musikk og bildefilene jeg har lagret på den eksterne disken. Selv om også jeg har fått et helt nytt syn på harddisk/nettverksbasert avspilling av musikk, og det forekommer meg nå nesten idiotisk ikke å ha mine flere tusen CDer lagret på disk all den tid jeg flytter såpass hyppig som jeg gjør, så har jeg ikke fått dette til, eller satt opp, på en tilfredsstillende måte enda. Problemet er lastetiden. Det tar utrolig lang tid å laste både biblioteksoversikt, og ikke minst avspille musikkfilene. Det samme gjelder for øvrig med bildefremvisning. Det føles som å laste 2mg bilder gjennom en oppringt linje... Hva har jeg gjort galt, for slik skal det vel ikke være?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Svenske Hifi & Musik har i et av de siste numrene også oppdaget PS3 som meget habil kilde. Litt av en maskin, egentlig; hifi, blu-ray/DVD, hd-opptager og solid spillkonsoll i ett.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
atonal skrev:
Svenske Hifi & Musik har i et av de siste numrene også oppdaget PS3 som meget habil kilde. Litt av en maskin, egentlig; hifi, blu-ray/DVD, hd-opptager og solid spillkonsoll i ett.
Ja, det eneste som er å utsette på maskinen er støynivået, men muligens er det mulig å modde den med en mer stillegående vifte?

Dessuten har den dessverre ingen vanlige RCA utganger slik at man kan koble standard signalkabler mellom den og for/forsterker.

Vulcanus

Medlem
Ble medlem
07.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Bruker også PS3 sammen med Electrocompaniet ECD1 dac, og PS3 er virkelig god som digital signalkilde . Spiller utrolig bra , lite minus er selvfølgelig viftestøyen , men i framtiden kommer den sikkert mye mer stillegående PS3 (noen modeller er alt veldig stille).
Håper også på flac støtte i framtiden .

PS test ut med den nye bitmapping type 3

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
106
noruego skrev:
Dessuten har den dessverre ingen vanlige RCA utganger slik at man kan koble standard signalkabler mellom den og for/forsterker.
Du kan jo kjøre optisk til en DAC med RCA utganger. Selv bruker jeg RME ADI2 http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm, den er ikke så veldig pen, men du verden for god lyd. Spiller hørbart bedre en dac'en i Musical Fidelity cd-spilleren min. Også slipper du "hifi-tillegget" i prisen ;)"

mvh
Nex

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
Nex skrev:
noruego skrev:
Du kan jo kjøre optisk til en DAC med RCA utganger. Selv bruker jeg RME ADI2 http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm, den er ikke så veldig pen, men du verden for god lyd. Spiller hørbart bedre en dac'en i Musical Fidelity cd-spilleren min. Også slipper du "hifi-tillegget" i prisen ;)"

mvh
Nex
Jeg bruker for tiden den særdeles billige Beresford DACen mellom PS3 og rørforforsterkeren, med forbausende godt resultat. Med tiden blir nok Beresforden skiftet ut til fordel for en bedre DAC, og ikke minst bedre hodetelefonforsterkerdel, som Grace, men først får jeg sette meg litt nærmere inn i hva jeg trenger for å trådløst kontrollere og kommunisere musikken og annen media fra harddisken i annen til anlegget i først etasje på en tilfredsstillende måte.

PS nei, RME vinner neppe noen designpriser med estetikere i juryen...

noruego

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Litt på siden - hvem selger Beresford DACen og hva koster den?

O.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.698
Dog skrev:
Litt på siden - hvem selger Beresford DACen og hva koster den?

O.
Kjøpte den direkte fra Stanley via www.homehifi.co.uk. Husker ikke helt hvor mye det ble i norske pesos, men mener det var rundt 1500, inklusive frakt og fortolling. Vidar kommer vel snart med sin omtale, men for egen del er Beresforden det beste hifi-kjøpet jeg vet om, hva gjelder verdi for kronasjene.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Nå vet jeg ikke hva dere tollererer av støy, men min PS3 bråker veldig lite.
Det eneste jeg hører er noen merkelige lyden når den søker etter ting på platen som er satt inn.
Ellers er det veldig stille egentlig, men så står min helt åpent, så det er god ventilasjon.

Som musikkavspiller synes jeg den er ganske god.
Det er mye klarere og kraftigere lyd ut av denne enn av min gamle JVC CD-spiller, selv om det ikke akkurat skal så mye til. Den slår PCen med X-Fi XtremeMusic lydkort også, etter min mening.

PS3 kosta meg mye, (måtte leve en stund på "smuler" for å få råd), men den er så fryktelig verd pengene ;)

Topp Bunn