Protractor til Kenwood

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
Da min Rega spiller er syk (brudd i tonearmkabel) må min gamle Kenwood hentes frem igjen. Jeg har brukt Rega Baerwald alignment protractor v.2 fra Vinyl Engine og den synes jeg var grei å bruke og fungerte bra.
Fant en universal protractor på Vinyl Engine (Stupid Protractors), og jeg følte meg litt “stupid” da ikke helt forstod prinsippet for denne.
Er det en tilsvarenede Rega Baerwald alignment protractor jeg kan printe ut og bruke på Kenwooden?
Hadde satt stor pris på litt hjelp her.
På forhånd takk.
-Minutten

Litt ekstra info:
PU: Dynavektor DV-20X-L

Description

The Kenwood KD-650's Quartz phase locked speed control combined with a high inertia platter produces outstandingly authentic music reproduction from records.

The unit features:

High inertia platter: 550kg.cm2

Quartz PLL servo speed control

Electronic controlled braking system

Special anti-vibration rubber platter sheet

Integrated high-performance tonearm

ARCB limestone resin concrete base

The unit is also available as the KD-600 which is supplied with two tonearm bases, one designed for the Ortofon AS-212 mkII and the other for the SME 3009 or Infinity Black Widow laboratory reference tonearms.
Specifications

Drive: quartz PLL direct-drive system

Motor: 20-pole 30 slot brushless DC servo motor

Platter: 33cm, 2.6kg aluminium alloy die-cast

Speeds: 33.33 and 45rpm

Wow and flutter: less than 0.025% WRMS

Signal to noise ratio: more than -75dB

Tonearm: static-balance type, s-shaped pipe arm, eia plug-in connector

Effective length: 245mm

Overhang: 15mm

Stylus pressure range: 0 to 3g

Usable cartridge range: 2 to 12g

Dimensions: 490 x 165 x 460mm

Weight: 15.4kg

Vedlegg

R

Runesande

Gjest
Hei!
Det kan se ut som du bør finne en Stevenson protractor utifra tabellen under som er for din arm.

Egentlig kan du tegne protractoren selv ved hjelp av en linjal og passer. Tegn en linje som er 244,9mm lang. Fra enden av linja sett et merke 14,9mm tilbake - dette er senter spindel. Sett passeren i starten av linjen strekk den til enden av linjen og lag en bue (144,9mm radius). Stiften skal nå følge denne buen. Om du tegner en rett linje fra spindel senter til buen som er 60,3mm lang og 117,4mm så har du indre og ytre nullpunkt. Angular offset er litt mer kilen.

Du lager et hull for spindelen i spindel senter (7,24mm er ISO standard). Tre arket ned på spindelen og juster til stiften følger buen eksakt.

Se lenken her: http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_comparator.php på bunnen av siden står det en tegning som kan være til hjelp.

Mvh
Rune

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Rega sin "papirlapp" synes jeg er i simpleste laget, blev helt satt ut da jeg så den, men det er sikkert ikke den du har brukt da.
Ved Svalander kan du kjøpe protractor om du vil. Jeg har en Cart-a-Lign fra 70 tallet, synes den er veldig god. Denne justerer 3 steder på platen og har speil innebydg, kanskje du kan finde en på E-bay.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
niels skrev:
Rega sin "papirlapp" synes jeg er i simpleste laget, blev helt satt ut da jeg så den, men det er sikkert ikke den du har brukt da.
Ved Svalander kan du kjøpe protractor om du vil. Jeg har en Cart-a-Lign fra 70 tallet, synes den er veldig god. Denne justerer 3 steder på platen og har speil innebydg, kanskje du kan finde en på E-bay.
Valgte Rega for at den er enkel å sette opp.
Som jeg sa så brukte jeg Baerwald alignment protractor v.2 fra Vinyl Engine som jeg printet ut. http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
Siden jeg nå skal sette opp en Kenwwod og ikke en Rega hadde jeg håpet finne en tilsvarende jeg kunne bruke. (Baerwalds Rega fungerer ikke)

R

Runesande

Gjest
Uansett hva du bruker så skal stiften følge en bue som er 244,9mm fra pivot senter. Alt annet blir feil. Om du velger en protracor for en arm med kortere eller lengre enn effektiv lengde 244,9, så blir radiusen stiften skal følge feil. Dette er elementær geometri - verre er det ikke. :)

Rune

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.213
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
...

Valgte Rega for at den er enkel å sette opp.
Som jeg sa så brukte jeg Baerwald alignment protractor v.2 fra Vinyl Engine som jeg printet ut. http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
Siden jeg nå skal sette opp en Kenwwod og ikke en Rega hadde jeg håpet finne en tilsvarende jeg kunne bruke. (Baerwalds Rega fungerer ikke)
De «arc-protractorene» fungerer bare til armer med den monteringsavstand og overheng som de er laget for (i ditt tilfelle 230mm+15mm?), alt annet av armer går åt skogen. De to øverst på siden til Vinylengine er mer universale («Stupid protractor» og «Stevenson alignment protractor»), det er også flere valg lengre ned som du kan eksperimentere med. Alternativt kan du lage en arc-protractor selv, jf. forklarinegn til Runesande.

mvh
KJ

Topp Bunn