protractor og nulpunkter.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Hej Forum.

Betyder det der er 2 nulpunkter på en plade, at billedsætningen udenfor disse 2 punkter høres anderledes? Nej.
Hvis den rette justering er fundet, høres ingen ændring af betydning i billedsætningen, hørt over en hel pladeside.

Hvis man har justeret ind efter en protractor, betyder det da at man ikke kan forbedre justeringen yderligere? Nej, man kan i fleste tilfælde (jeg vil sige i alle) forbedre lyden yderligere ved at fintune puén.

Hvis/når man fintuner sig til en forbedring af lyden med en pu (pick-up), der er sat på med protractor, er det i virkeligheden et udtryk for at man har fundet en endnu mere præcis indstilling for nulpunkterne.

Husk på at div. protractore tit har en anden tykkelse end vinylplader.
F.eks. er Feickert-protractoren 3mm tyk. Den fleste almindelige vinylplader er ca. 1.5mm tykke. Så allerede her er man nødt til at efterjustere på en protractor-justering.
Og hvor præcist kan man sænke tonearmen med 1.5mm?
Selv med et skydelære, kan det være svært at sænke tonearmen med præcist 1.5mm. (det ville i hvertfald kræve at skydelæret blev holdt præcist i samme vinkel, og præcist det samme sted ved hver måling), og skulle man alligevel måle o,1mm galt, bliver differencen ude ved puén endnu større.

Så er der centreringshullet i protractoren. Hvor stort er det? sidder pladen stramt på centertappen eller går det an at flytte på pladen, selvom tappen kommer op af centerhullet?
Kan pladen bare flyttes en bitte lille smule i centerhullet, få det jo propertionelt større betydning for præcisionen ved nulpunkterne.

Hvad med de skævheder der altid (ja altid) findes i en pu?
Nålen er måske vendt en smule på fanen, sådan forstået at nålens slepne trædeflader ikke passer helt præcist med vinylpladens riller (der er kun en rille).
Eller fanen kan pege for mye indefter, hvilket betyder at aktivering af antiscating, bare ville forværre situationen. (og antiscating skal aldrig bruges til at rette en skæv pu op).

Tilfører/aftager man vægt (sporingskraft), ændrer man det punkt nålen rammer i rillen, altså en ændring (godt nok meget lille) af nålens vinkel i rillen og principelt det samme som at tviste puén ud- eller indefter.

Jo, der findes mange grunde til at fintune sin pu.
Og i min verden er der ingen grunde til ikke at forsøge- øvelse gør mester. Skulle fintuningen ende ud i dårligere lyd, kan man altid vende tilbage til en ren protractor-indstilling.

mvh nils

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei nils! Jeg er enig med deg om fintuning av pu.Protraktor er nok bare et instrument for antatt riktig justering.
Jeg har selv enkelte ganger hatt et bedre resultat med fintuning.Og noen ganger er det optimalt med bare protraktor justering.
Dette hører man oftest med normal hørsel.Takk for gode beskrivelser.
Mvh Kenneth

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Hej svartkeiko.

Tak for de pæne ord.

Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke, at visse folk med stor erfaring i at håndtere en protractor ( f.eks. Gunnar Brekke), grejer at komme måske i mål alene med hjælp fra en protractor.
Personligt har jeg aldrig lykkedes med det. Dertil ser jeg for dårligt.
Men heldigvis kan mine ører høre hvad mine øjne ikke kan se;), og mon ikke det forholder sig sådan for mange.

mvh nils

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei nils! Ja jeg har bare lyktes en gang med å få innstilling med protraktor helt perfekt etter mine ører.
Har skiftet en del pick-up uten protraktor og det gav også et perfekt resultat med en del prøving og feiling.
Inget mekanisk instrument kan måle seg med lytting med øret.Og så er det god "trening" også.
Det å lytte med egne ører har kanskje ikke blitt godt nok i fokus for noen av oss.Man har alt for lett en tendens til å stole blindt på instrumenter og måledata.
Da har vi nok kanskje også blitt opplevelser med vinyl fattigere.
Mvh Kenneth

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Hei nils! Ja jeg har bare lyktes en gang med å få innstilling med protraktor helt perfekt etter mine ører.
Har skiftet en del pick-up uten protraktor og det gav også et perfekt resultat med en del prøving og feiling.
Inget mekanisk instrument kan måle seg med lytting med øret.Og så er det god "trening" også.
Det å lytte med egne ører har kanskje ikke blitt godt nok i fokus for noen av oss.Man har alt for lett en tendens til å stole blindt på instrumenter og måledata.
Mvh Kenneth
Bruker du protractor så slipper man usikkerheten om pickupen står riktig i headshellet for denne tanken vil alltid komme snikende uansett resultat og da er det befriende å kunne kontrollere med en skikkelig prtractor at ting er på stell

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Mvh Kenneth
Bruker du protractor så slipper man usikkerheten om pickupen står riktig i headshellet for denne tanken vil alltid komme snikende uansett resultat og da er det befriende å kunne kontrollere med en skikkelig prtractor at ting er på stell
Det har du så rett i.Det er alltid greit å være på den sikre siden.
Jeg bruker Protraktoren som et godt hjelpemiddel.Uansett om det låter fint fra første stund så er man der og sjekker med Protraktoren.
Og så kanskje fin-tuner man litt med å lytte.Det er min måte å gjøre dette på.
Med mine første platespillere hadde jeg ikke slike hjelpemidler til rådighet.Men man fikk det til da også.
Jeg har vel aldri spillet så mye vinyl som fra 1975 til 1985.:)
Mvh Kenneth

Topp Bunn